اتحاد و همبستگی اجتماعی لازمه دستیابی به موفقیت‌ها

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه جامعه ایران، یک جامعه ترکیبی از قومیت‌های متفاوت از جمله لر، کرد، بلوچ، ترکمن، عرب، مازنی و گیلکی بوده و وجود این تفاوت‌ها در جامعه فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود، گفت: مهم‌ترین عاملی که منجر به ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی می‌شود، وحدت اعتقادی است.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جامعه، مانند یک موزائیک و ترکیبی از رنگ‌ها و قسمت‌های مختلف است، اما با وجود تفاوت‌ها و تنوع گروه‌ها و اقشار اجتماعی، از انسجام و اتحاد نیز برخوردار است؛ در واقع در کنار یکدیگر قرار گرفتن و ترکیب شدن افراد مختلف با گویش و زبان، شغل، موقعیت اجتماعی و خانوادگی و بیشینه فرهنگی متفاوت، وحدت و یگانگی اجتماعی نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون وجود اتحاد و همبستگی اجتماعی توان دستیابی به اهداف خود را ندارد، افزود: هر جامعه برای تداوم حیات خود نیازمند انسجام اجتماعی و حیات یک جامعه و استمرار زندگی اجتماعی افراد، نیازمند انسجام و وحدت اجتماعی است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه جامعه برای تداوم زندگی و دستیابی به مسیر موفقیت‌ها و برنامه‌های آینده خود، نیازمند انسجام، اتحاد و یگانگی اجتماعی است، تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که منجر به ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی می‌شود، وحدت اعتقادی و هم‌دلی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ، باورها، هنجارها و الگوهای مشترک به عنوان عامل در هم تنیدگی افراد یک جامعه به شمار می‌رود، ادامه داد: یکی از شروط لازم برای ایجاد همبستگی اجتماعی، وجود برابری و عدالت اجتماعی است و در صورت وجود تعادل و برابری در یک جامعه، همبستگی اجتماعی نیز محقق می‌شود.

اسماعیلی گفت: جامعه‌ای نظیر جامعه ایران، غنی از تنوع فرهنگی، گویشی، اقلیمی و محیطی است؛ در واقع جامعه ایران، یک جامعه ترکیبی از قومیت‌های متفاوت از جمله لر، کرد، بلوچ، ترکمن، عرب، مازنی و گیلکی و وجود این تفاوت‌ها در جامعه فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود.

وی با بیان اینکه قومیت‌های موجود در کشور در کنار یکدیگر، اجتماعی گوناگون را تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: تنوع زیستی اجتماعی، فرصتی ارزشمند است و نگاهی فرصت‌آمیز باید به این پدیده وجود داشته باشد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه طبق تجربیات تاریخی، جامعه ایران همیشه در معرض تهدیدهای مختلفی قرار گرفته و از این حوادث سربلند بیرون آمده است، افزود: اتحاد، یگانگی، انسجام اجتماعی و اعتقادات دینی و اسلامی جامعه ایران، در طول تاریخ هیچ‌گاه از بین نرفته و نخواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: اتحاد و هم‌دلی یک جامعه باید در طول زمان تقویت شود و در هر شرایطی، حفظ انسجام، اتحاد و پرهیز از تقابل‌ها باید مورد توجه باشد.

کد خبر 713235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.