کاهش آمار اهدای خون بانوان به ۵ درصد/ علل رایج استقبال نکردن بانوان از اهدای خون چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حالی که شاخص‌های اهدای خون در ایران با کشورهای برخوردار برابری می‌کند، در این کشورها بانوان سهم ۵۰ درصدی از اهدای خون دارند، اما در میان جامعه بانوان ایرانی استقبال از اهدای خون به کمتر از پنج درصد تقلیل یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا بشیر حاجی‌بیگی امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم آذر_ در جمع خبرنگاران با تاکید بر وضعیت نامتوازن اهدای خون در میان زنان و مردان اظهار کرد: در حالی که شاخص‌های اهدای خون در ایران با کشورهای برخوردار برابری می‌کند، در این کشورها بانوان سهم ۵۰ درصدی از اهدای خون دارند، اما در میان جامعه بانوان ایرانی استقبال از اهدای خون به کمتر از پنج درصد تقلیل یافته است.

وی با اشاره به نیاز مستمر به خون و فراورده‌های آن افزود: در ماه‌های سرد سال، افزایش بارش‌ها، شیوع بیماری‌های فصلی مانند آنفلوانزا، کوتاهی طول روز و آلودگی هوا، سبب کاهش مراجعات به مراکز اهدای خون می‌شود، به همین دلیل سازمان انتقال خون برنامه‌های ترویجی انگیزشی و پویش‌های متعددی را طراحی و اجرا می‌کند و اکنون در پویش مهر فاطمی قرار داریم که بانوان را برای افزایش مشارکت به عرصه نجات و اهدای خون دعوت می‌کند تا با ترس‌ها و باورهای نادرست خود مقابله کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون بانوان را از سالم‌ترین اهدا کنندگان دانست و گفت: بانوان به دلیل خود مراقبتی و توجه بیشتر به زندگی سالم و سبک زندگی مناسب، خون سالم‌تری دارند و رکن اصلی خانواده هستند، می‌توانند علاوه بر مشارکت در اهدای خون در امر تربیت فرزندان و تشویق آنها به رفتار حمایت‌گر و فعالیت خداپسندانه نیز مؤثر باشند.

وی با اشاره به اینکه بانوان در سال به خاطر فیزیولوژی خود می‌توانند سه بار در سال خون اهدا کنند و مردان چهار بار در سال می‌توانند اهدای خون داشته باشند، تصریح کرد: اهداکنندگان پیش از اهدای خون مورد مشاوره و معاینه قرار می‌گیرند و اگر واجد شرایط اهدای خون نباشند، از آنها خون گرفته نمی‌شود و سلامتی اهداکننده و مصرف‌کننده خون همیشه از اولویت‌های سازمان به شمار می‌رود و در کشور ۲۵ درصد از خون اهدایی به مصرف بیماران خاص و تالاسمی می‌رسد.

حاج بیگی ادامه داد: در هشت ماه اخیر تنها ۶۸ هزار واحد خون اهدایی سهم بانوان بوده است، در حالی که حدود یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد خون در کشور اهدا شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه کرد: به نظر می‌رسد ترس از کم خونی، ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، ترس از ابتلاء به بیماری از راه اهدای خون از رایج‌ترین علل استقبال نکردن بانوان از اهدای خون باشد، در حالی که تمام تجهیزات اهدای خون یک بار مصرف و استریل است و امکان آلودگی در حین اهدای خون وجود ندارد.

وی برای آسودگی خیال بانوان اهداکننده گفت: تست هموگلوبین برای کم خونی و غلظت خون در مراکز اهدای خون انجام می‌شود و مکمل‌های آهن طبق تشخیص و تجویز پزشک اهدا به مراجعان اهدای خون داده می‌شود تا نگرانی از بابت کم خونی یا جبران ذخایر آهن بدنشان نداشته باشند.

کد خبر 713026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.