تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از وزارت اقتصاد با تیتر «انضباط مالی در نظام پولی زیربنای مبارزه با فساد» نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته در ادامه فرایند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی کشور به وزارت امور اقتصادی و دارایی رفت و پس از شنیدن گزارش وزیر و مدیران این وزارتخانه، توصیه‌ها و نکاتی برای بهبود و ارتقای عملکرد این وزارتخانه مطرح کرد. این دومین بازدید ستادی آیت‌الله‌رئیسی از این وزارتخانه در دولت سیزدهم است؛ امری که نشان‌دهنده اهتمام دولت در اصلاح ساختارهای اقتصادی از مجرای رکن مهم آن، یعنی وزارت اقتصاد است. کمااینکه توصیه‌ها و راهبردهای ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه، ضمن آنکه ناظر بر توفیقات به‌دست‌آمده در دو سال گذشته است، به منزله تمهید و تسهیل گام‌های بهبود عملکرد اقتصاد ایران نیز است. به‌عبارت دیگر، سخنان رئیس‌جمهور در این بازدید و نظارت ستادی، ناظر بر تجمیع و هدایت بهینه سرمایه در کشور است، سرمایه‌ای که می‌بایست به کمک دیگر شاخص‌ها، همچون بهره‌وری و تولید، هدف رونق تولید، رشد اقتصادی و توزیع متناسب درآمدها را در کشور دنبال کند. افزایش درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم از طریق شناسایی فرارهای مالیاتی و معرفی مودیان جدید، تا جایی که درآمدهای مالیاتی می‌رود تا جای درآمدهای نفتی در بودجه‌های سالانه را بگیرد، یکی از رهاوردهای مهم دولت سیزدهم از طریق پیگیری سیاست‌ها و رویکردهای کلان اقتصادی است که بخش عمده و اصلی آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی به دست آمده است.

تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا: علیه یمن ائتلاف دریایی تشکیل می‌دهیم / انصارالله: منتظریم!» نوشت: روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: «لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی سفر خود به خاورمیانه تشکیل نیروی دریایی بین‌المللی را اعلام خواهد کرد. آمریکا تلاش می‌کرد تا چین را قانع کند که به این نیرو بپیوندد.» این روزنامه نوشت: «واشنگتن تشکیل نیروی دریایی گسترده را با مشارکت کشورهای عربی برای مقابله با حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام خواهد کرد.» به گزارش ایسنا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بامداد شنبه خبر داد که لوید آستین در سفر هفته آتی به منطقه، به سرزمین‌های اشغالی، قطر و بحرین می‌رود و از ناو «یواس‌اس جرالد فورد» در دریای مدیترانه نیز بازدید می‌کند.

در مقابل، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نسبت به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی ضد یمن هشدار داد. به گزارش اسپوتنیک، «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، نسبت به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی ضد یمن هشدار داد و تأکید کرد: «اگر آمریکا در ایجاد ائتلاف بین‌المللی ضد یمن موفق شود، کثیف‌ترین ائتلافی خواهد بود که تاریخ به خود دیده است. ما منتظر تشکیل کثیف‌ترین ائتلاف در تاریخ برای ورود به شریف‌ترین جنگ در تاریخ هستیم. جهان هنوز ننگ سکوت در برابر جنایت‌های نسل‌کشی قبلی را فراموش نکرده است.»

تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به ماجرای اختلال در روند سوخت رسانی روز گذشته در کشور با تیتر «تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد» نوشت: جایگاه‌های سوخت باز هم مورد حمله سایبری قرار گرفت، اما این بار به پشتوانه تجربه قبلی، به سرعت مدیریت شد و جایگاه‌ها به صورت «آفلاین» فعال شدند. به گفته وزیر نفت، «کل جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به صورت دستی عملیاتی می‌شوند»، البته همزمان با حمله سایبری، زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین نیز برای شعله‌ور کردن نارضایتی‌ها مطرح شد، اما با تکذیب صریح و سریع مسئولان، چنین نقشه‌ای ناکام ماند چراکه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در دستور کار نیست و هم‌اکنون شرایط ذخیره‌سازی‌ها در انبارهای سوخت کشور مطلوب است.

در واقع هک پمپ‌های بنزین که در مورد قبلی نیز مقدمه‌ای برای شایعه‌های بعدی گرانی و کمبود بنزین بود و با هدف واکنش مردم به این شایعات دنبال می‌شود، این بار با تجربه مردم و مدیریت به موقع مسئولان، به شکل کلی خنثی شد. دیروز بعد از راه‌اندازی پمپ‌ها به شکل دستی، برخی پمپ‌ها وارد مدار شد و از آن صف‌های مردم‌نگران هم جز برخی موارد معدود و محدود، خبری نبود و صهیونیست‌ها این بار یک مهره سوخته را حتی در پمپ‌های بنزین هم نتوانستند دوباره آتش بزنند و «گنجشک» آنان شکار شاهین مردم شد!

تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کشور» به سخنان وزیر راه و شهرسازی پرداخت و نوشت: وزیر راه و شهرسازی بر احیای سهم ایران در جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: باید با عملیات جهاد گونه و تسریع در اجرای پروژه‌های ترانزیتی، سهم ایران را از جاده جدید ابریشم احیا کنیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رشد و توسعه ترانزیت را یکی از محورهای اقدامات برنامه‌ای و عملیاتی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: داشتن یک نقشه جامع و مدون نشان می‌دهد این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور به دنبال ایفای نقش اصلی در توسعه اقتصادی بوده و هیچ بهانه‌ای از جمله مشکلات مربوط به منابع مالی ما را از مسیر خود دور نمی‌کند.

مهرداد بذرپاش تاکید کرد: تحقق ۳۳ درصدی رشد ترانزیت با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده اتفاقی بزرگ و حاصل دیدارها و مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی است، موضوع رشد ترانزیت در همه دیدارها و مذاکرات با کشورهای خارجی همواره به عنوان مساله اصلی مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سهم ایران را در راه ابریشم جدید بازگردانیم باید سرعت بیشتری داشته و عملکرد جهاد گونه داشته باشیم.

بذرپاش افزود: تکمیل و ایجاد راه‌های مواصلاتی در حوزه ترانزیت هم از دیگر موضوعاتی است که با عزم جدی در حال تحقق است.

تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

روزنامه شرق در یادداشت امروز خود به قلم کوروش احمدی، دیپلمات سابق با تیتر «جنگ غزه و کشتی‌رانی بین‌المللی» نوشت: بحران غزه وجه جدیدی به صورت حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌رانی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب یافته است. سخنگوی نظامی حوثی‌ها جمعه گذشته تأیید کرد که تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال غذا و دارو به غزه را نداده، مانع تردد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل خواهند شد. ۲۰ کشتی در مدت یکی، دو ماه اخیر وقوع حوادثی را در این آبراه گزارش داده‌اند و آمریکا مدعی است که شنبه گذشته ۱۴ پهپاد را در آسمان دریای سرخ هدف قرار داده است. تاکنون پنج شرکت بزرگ کشتی‌رانی بین‌المللی نیز تردد خود از باب‌المندب را به حال تعلیق درآورده‌اند. مقامات کانال سوئز نیز که حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد سالانه برای مصر دارد، گفته‌اند که تاکنون ۵۵ کشتی مسیر جایگزین یعنی دورزدن آفریقا را در پیش گرفته‌اند که دو هفته بیشتر زمان می‌برد. مسیر دریایی کانال سوئز-دریای سرخ-باب‌المندب از مسیرهای مهم بین‌المللی است. حدود ۱۲ درصد از تجارت دریایی بین‌المللی و ۱۰ درصد انرژی دریا بُرد از این مسیر منتقل می‌شود. اروپا و آسیا در دو سوی این مسیر قرار دارند و از اختلال در آن بیشتر لطمه خواهند دید. اروپا از طریق این مسیر روزانه حدود شش میلیون بشکه نفت دریافت می‌کند. در صورت بسته‌شدن این مسیر چین نیز در زمره کشورهایی است که بیشترین لطمه را خواهد دید.

تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوراهی پنج‌شنبه یا شنبه؟» نوشت: درحالی‌که لایحه تعطیلات دو روزه ایران، هنوز به صحن علنی مجلس هم راه نیافته، اما در برخی از کشورها ویکند سه‌روزه در حال اجراست. شرکت‌های غربی از یک‌سال گذشته در حال اجرای آخر هفته سه‌روزه هستند و نتایج این تصمیم حکایت از افزایش بهره‌وری نیروی کار دارد. در ایران اما، مجلس قرار است به‌زودی برای تصویب آخر هفته دو روزه اقدام کند. کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص تعطیلی جمعه و شنبه یا پنجشنبه و جمعه، اختیار را به دولت واگذار کرده است. حال آنکه تجار تاکید دارند با تعطیلی پنجشنبه شاهد گسست بیشتر روابط اقتصادی با دنیا خواهیم بود؛ اما تعطیلی شنبه، عدم هماهنگی تعطیلات با دیگر کشورها را به حداقل خواهد رساند. آن‌ها خواستار هماهنگی هرچه بیشتر تعطیلات با شرکای تجاری اصلی هستند که سهم ۸۰ درصدی از تجارت ایران دارند.

تجربه مردم توطئه بنزینی را خنثی کرد

کد خبر 712956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.