نگرانی رسانه‌های غربی از ادامه جنگ غزه و تاثیر آن بر تجارت جهانی

با افزایش تهدید علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی هنگام ورود به دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر از این مسیر استفاده نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است که تصمیم شرکت‌های جهانی کشتیرانی برای توقف عبور از مسیر دریای سرخ می‌تواند تجارت کلیدی کانال سوئز را مختل کند. شرکت مولر-مِرسک که دومین ناوگان بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان را اداره می‌کند، روز جمعه اعلام کرد که به همه کشتی‌هایی که باید از تنگه باب‌المندب عبور کنند دستور داده است تا سفر خود را تا اطلاع ثانوی از آن مسیر متوقف کنند.

باب‌المندب در سیطره یمن

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تنگه مهم راهبردی باب‌المندب که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می‌کند، از کنار یمن می‌گذرد و از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بیش از ۱۰ حمله به کشتی‌ها در این منطقه توسط انصارالله یمن انجام شده است. شرکت مرسک گفته است: «ما نگران تشدید وضعیت امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن هستیم.»

شرکت ترافیگورا، یکی از بزرگترین تاجران کالا در جهان، روز جمعه گفت که «اقدامات احتیاطی بیشتری» برای کشتی‌های تحت مالکیت و اجاره خود انجام خواهند داد. این روزنامه مدعی است که این حملات خطر مختل کردن زنجیره تأمین جهانی را که از دریای سرخ و کانال سوئز می‌گذرد، ایجاد می‌کند. آبراهی که ۳۰ درصد از کل ترافیک کشتی‌های کانتینری را تشکیل می‌دهد و مجرای حیاتی برای حمل‌ونقل نفت خام است.

شرکت آلمانی Hapag-Lloyd، پنجمین گروه بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان، روز جمعه اعلام کرد که «تمام تردد کشتی‌های کانتینری را از طریق دریای سرخ تا دوشنبه متوقف می‌کند.» این اعلامیه پس از آن منتشر شد که یکی از کشتی‌های کانتینری آن به نام الجسره روز جمعه هنگام حرکت در نزدیکی سواحل یمن مورد حمله قرار گرفت.

باب‌المندب در سیطره یمن

هنینگ گلویستاین، مدیر شرکت مشاوره گروه اوراسیا، گفت که چنین تصمیماتی «هزاران» کیلومتر به تجارت بین اروپا و منطقه این دو پاسیفیک (هند و اقیانوس آرام) اضافه می‌کند. در یادداشتی به مشتریان در روز جمعه، شرکت نفتکش‌های مرسک، یک گروه جداگانه که یکی از بزرگترین ناوگان نفتکش‌های تولیدی جهان را اداره می‌کند، همچنین به وضعیت امنیتی «به سرعت در حال تشدید» اشاره کرد.

این شرکت اعلام کرد نفتکش‌هایش که بین آسیا و اروپا حرکت می‌کنند، اکنون باید از طریق دماغه امید نیک (کیپ تاون آفریقای جنوبی) برای جلوگیری از منطقه خطرناک، تغییر مسیر را در نظر بگیرند. مالکان کشتی در این ماه خواستار حفاظت از مسیرهای دریایی در منطقه شده‌اند و پنتاگون گفته است که یک کشتی جنگی آمریکایی نیز در سواحل یمن مورد حمله قرار گرفته است.

به گفته فایننشال تایمز، انتظار می‌رود که ایالات متحده در روزهای آینده درباره تشکیل یک گروه ویژه برای اطمینان از عبور امن کشتی‌ها در دریای سرخ اطلاع دهد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا، روز جمعه گفت که واشنگتن در حال مذاکره با طیفی از شرکای خود برای تضمین «جریان آزاد تجارت از طریق یک گذرگاه و آبراه حیاتی است.» جنبش انصارالله یمن که از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌های وسیعی از یمن را در دست دارند، تهدید کرده است که هر کشتی که به سمت بنادر رژیم اسرائیل حرکت کند را هدف قرار خواهد داد.

مارکو فورجیونه، مدیرکل مؤسسه صادرات و تجارت بین‌الملل، یک نهاد حرفه‌ای که خدمات پشتیبانی تجاری ارائه می‌کند، به فایننشال تایمز گفته است: «این تحولات در دشوارترین زمان برای زنجیره‌های تأمین جهانی رخ دارد می‌دهد. خشکسالی باعث تأخیر شدید کشتیرانی از طریق کانال پاناما شده است.»

او درباره تصمیم شرکت‌های برای تغییر مسیر افزود: «این تصمیم‌ها بر هر حلقه زنجیره تأمین، از تولیدکننده گرفته تا مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد و تنها این شانس را افزایش می‌دهد که محصولات مهم، به‌موقع برای کریسمس به مقصد خود نرسند.» اکنون همه نگاه‌ها به سایر شرکت‌های حمل‌ونقل معطوف خواهد شد تا ببینند آیا آن‌ها از این روند پیروی می‌کنند یا خیر. علاوه برای قیمت نفت، ارزش سهام شرکت مرسک حدود ۷ درصد افزایش یافت، زیرا برخی انتظار دارند هزینه‌های حمل‌ونقل با کشتی افزایش خواهد یافت.

باب‌المندب در سیطره یمن

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شرکت انگلیسی انرژی بریتیش پترولیوم (BP) نیز اعلام کرده است که از مسیر دریای سرخ برای حمل نفت خود استفاده نخواهد کرد؛ برخی تحلیلگران گمانه‌زنی می‌کنند این اقدام موجب اعمال فشار بر پایتخت‌های غربی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه می‌شوند تا درخواست آتش‌بس فوری بکنند.

بریتیش پترولیوم روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایمنی کارگرانش اولویت آن است. در این بیانیه آمده است: «با توجه به وخامت اوضاع امنیتی برای کشتیرانی در دریای سرخ، شرکت بریتیش پترولیوم تصمیم گرفته است تا به طور موقت تمام فعالیت‌های حمل و نقلی از طریق دریای سرخ را متوقف کند. ما این وقفه احتیاطی را تحت بازنگری مستمر، با توجه به شرایطی که در منطقه ایجاد می‌شود، حفظ خواهیم کرد.»

تحلیلگران می‌گویند این تحولات می‌توانند شوک بزرگی به زنجیره‌های تأمین جهانی وارد کند. ریچارد مید، سردبیر مجله کشتیرانی Lloyd's List، دوشنبه قبل از اعلام تعلیق بریتیش پترولیوم به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر همه مسیرهای تغییر فعلی مطابق انتظار ادامه داشته باشند، تأثیرات لرزاننده‌ای را از نظر پیامدهای زنجیره تأمین مشاهده خواهید کرد.»

به گفته این شبکه خبری، قیمت نفت از زمان اطلاعیه (BP) به شدت افزایش یافته است، به‌طوری که معاملات آتی برنت با انقضای فوریه با ۱.۵۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت و به ۷۸.۰۵ دلار به ازای هر بشکه رسید.

در ادامه این گزارش آمده است که صنعت کشتیرانی نتوانسته است از گرفتار شدن در تنش‌های ژئوپلیتیکی پیرامون جنگ رژیم صهیونیستی و غزه دوری کند. انصارالله یمن تاکید کرده است تا زمانی که تهاجم علیه نوار غزه متوقف نشود، به حملات علیه رژیم اسرائیل و کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند، ادامه خواهند داد.

باب‌المندب در سیطره یمن

سیمون هینی، مدیر ارشد تحقیقات کانتینری در Drewry، به سی‌ان‌بی‌سی گفته است که از زمان کووید، تعداد زیادی کشتی جدید توسط شرکت‌ها سفارش داده شده است و در وضعیت اخیر با عرضه بیش از حد کشتی مواجه هستیم. با این حال رویدادهای کنونی اصول را در بازار تغییر می‌دهند. تعداد بیش از حد کشتی چیز خوبی است زیرا می‌تواند در این شرایط بحرانی کاستی‌ها را جبران کند.

با این حال، برای صاحبان محموله اختلال فعلی در حمل‌ونقل دریایی دو معنی دارد: زمان طولانی‌تری برای رسیدن کالا و اجبار به پرداخت هزینه بیشتر برای توجیه سرعت بالاتر حمل‌ونقل برای جبران مسافت.

به گفته این کارشناس: «در حمل‌ونقل همیشه یک مسیر جایگزین وجود دارد، فقط زمان بیشتری طول می‌کشد و زمان برابر با هزینه است. با این حال، شرکت‌های حمل‌ونقل ممکن است سریع‌تر سفر کنند زیرا میلیون‌ها دلار در هزینه‌های عبور از کانال سوئز صرفه‌جویی می‌کنند.»

سایمون هینی در پایان نتیجه‌گیری کرده است که شرکت‌های کشتیرانی مجدد به تعادل می‌رسند و عمده ضرر در مرحله اولیه خواهد بود که آن‌ها این تنظیم را دارند، انجام می‌دهند. «کرایه‌های حمل‌ونقل بار دیگر افزایش خواهند یافت، اما فکر نمی‌کنم به‌اندازه قبل افزایش چشمگیری داشته باشند.»

باب‌المندب در سیطره یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز ۱۱ شرکت که عبور از مسیر دریای سرخ را متوقف کرده‌اند، عبارتند از:

BP

شرکت بزرگ نفتی BP در ۱۸ دسامبر گفت که به‌طور موقت تمام ترانزیت‌ها از طریق دریای سرخ را متوقف کرده است.

CMA CGM

گروه کشتیرانی فرانسوی CMA CGM در شانزدهم دسامبر اعلام کرد که تمام محموله‌های کانتینری را از طریق دریای سرخ متوقف می‌کند.

EQUINOR

شرکت نفت و گاز نروژی Equinor در هجدهم دسامبر گفت که برخی از کشتی‌هایی را که به سمت دریای سرخ در حرکت بودند، تغییر مسیر داده است.

EURONAV

شرکت نفتکش بلژیکی یوروناو در هجدهم دسامبر گفت که تا اطلاع ثانوی از منطقه دریای سرخ اجتناب خواهد کرد.

اورگرین

خط کشتیرانی کانتینری تایوانی Evergreen در هجدهم دسامبر اعلام کرد کشتی‌های این شرکت در خدمات منطقه‌ای به بنادر دریای سرخ به سمت آب‌های امن اطراف حرکت خواهند کرد و منتظر اطلاع‌رسانی بیشتر خواهند بود، در حالی که کشتی‌هایی که قرار است از دریای سرخ عبور کنند، در اطراف دماغه گود، تغییر مسیر خواهند داد. مهم‌تر از همه این است که شرکت پذیرش محموله‌های اسرائیلی را به‌طور موقت متوقف کرد.

فرانت لاین

گروه نفتکش فرانت لاین مستقر در نروژ در هجدهم دسامبر گفت که کشتی‌های این شرکت از عبور از دریای سرخ و خلیج عدن در زمان آینده اجتناب خواهند کرد و نرخ‌هایی را که مشتریان باید برای حمل‌ونقل خام بپردازند، افزایش می‌دهد.

هاپاگ-لوید

خط کشتیرانی کانتینری آلمان هاپاگ لوید هجدهم دسامبر گفت که مسیر چندین کشتی را از دماغه امید نیک تا زمانی که امنیت عبور از کانال سوئز و دریای سرخ تضمین شود، تغییر خواهد داد. یک پرتابه که گمان می‌شود یک پهپاد باشد، پانزدهم دسامبر به کشتی الجسره در حال حرکت در نزدیکی سواحل یمن حمله کرد، اما هیچ خدمه‌ای آسیبی ندیدند.

مرسک

شرکت A.P. Moller-Maersk دانمارک پانزدهم دسامبر اعلام کرد که به دنبال یک «حادثه نزدیک» مربوط به کشتی مرسک جبل‌الطارق یک روز قبل، تمام محموله‌های کانتینری از طریق دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد. این شرکت اعلام کرد این کشتی در حین حرکت از صلاله عمان به جده عربستان هدف یک موشک قرار گرفت.

MSC

شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) شانزدهم دسامبر گفت که کشتی‌هایش از کانال سوئز عبور نخواهند کرد و برخی از آنها پیش‌تراز طریق دماغه امید نیک تغییر مسیر داده‌اند، یک روز پس از شلیک دو موشک بالستیک نیروهای حوثی به کشتی MSC Palatium III. این گروه مستقر در سوئیس گفت که این تصمیم برنامه‌های کشتیرانی را برای چند روز مختل می‌کند.

OOCL

این شرکت کشتیرانی متعلق به Oriental Overseas (International) مستقر در هنگ‌کنگ، شانزدهم دسامبر اعلام کرد که آن‌ها پذیرش محموله به سرزمین‌های اشغالی و از آن را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

حمل‌ونقل دریایی یانگ مینگ

شرکت حمل‌ونقل دریایی یانگ مینگ تایوان هجدهم دسامبر گفت که کشتی‌هایی را که از طریق دریای سرخ و خلیج عدن عبور می‌کنند، برای دو هفته آینده به سمت دماغه امید نیک هدایت خواهد کرد.

باب‌المندب در سیطره یمن

کد خبر 712943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.