ضرورت ایجاد شبکه اعلام وقایع حیاتی دهیاران در سیستان و بلوچستان

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: روند اعلام و ثبت واقعه وفات در مناطق روستایی استان با چالش‌های بسیاری روبروست و ضروری است با ایجاد شبکه اعلام وقایع حیاتی و استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی و آموزش خانواده‌ها این روند اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل ثبت احوال استان، علی رحمتی اظهار کرد: ۵۱ درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند که از حیث ثبت وقایع حیاتی ولادت و وفات، نقش اساسی را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان استانی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: اعلام وقایع حیاتی در شهرها به دلیل وجود امکانات مناسب بیمارستانی و آرامستانی روند مطلوبی دارد اما در بحث روستاها و مناطق عشایری با توجه به گستردگی و پهناوری استان و همچنین پراکندگی روستاها، اعلام وقایع ولادت و وفات به کندی صورت می‌گیرد که این امر نیازمند برگزاری نشست‌ها و جلسات با دهیاران و شوراها و برنامه‌ریزی بلندمدت است زیرا یکی از وظایف اصلی دهیاران همکاری با ثبت احوال در اعلام وقایع حیاتی است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: روند اعلام و ثبت واقعه وفات در مناطق روستایی استان با چالش‌های بسیاری روبروست که این امر باعث ایجاد مشکلات هویتی بسیاری در سطح استان می‌شود و ضروری است با ایجاد شبکه اعلام وقایع حیاتی و استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی و آموزش خانواده‌ها این روند را اصلاح کرده و از مشکلات و مخاطرات بسیاری که برای خانواده‌ها ایجاد خواهد شد جلوگیری کنیم.

ادهم کرد زابلی نیر در این نشست اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به سه هزار دهیاری در سطح استان رتبه نخست کشور در تأسیس دهیاری را داراست که دهیاران نقش مهمی در هماهنگی و تسهیل فرآیندهای انجام امور در سطح محلی را دارند.

وی ادامه داد: گستردگی استان و پراکندگی جمعیت در روستاها و مناطق عشایری سطح استان، روند اعلام وقایع را مشکل کرده است و باید با استفاده از شیوه‌های جدید و تعامل و همکاری بیشتر نسبت به ترغیب دهیاران اقدام مؤثری در استان صورت گیرد و روند اعلام وقایع را به تدریج افزایش دهیم.

کد خبر 712893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.