درباره گروه «گنجشک درنده» چه می‌دانیم؟

از صبح امروز، روند سوخت‌رسانی در بعضی از جایگاه‌های سوخت کشور دچار اختلال شد، در همان دقایق اولیه گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» ادعا کرد عامل این اختلال بوده است؛ گروهی که پیش‌تر نیز با اقدامات مشابهی سعی در ایجاد نارضایتی داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صبح امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم آذر_ روند سوخت‌رسانی در برخی از جایگاه‌های سوخت سطح کشور دچار اختلال شد و در پی این اختلال، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت اعلام کرد: اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.

وی همچنین تاکید کرد کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ‌وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلاً تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.

روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اندکی بعد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع هم‌وطنان می‌رساند به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت به‌طور موقت امکان سوخت‌گیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، بنابراین تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند. در ضمن پیرامون تأمین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص متصور نیست. شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویاً تکذیب می‌شود. فقط سامانه سوخت از مدار خارج شده است.

گنجشک اسرائیلی؛ پشت پرده خرابکاری‌ها

هم‌زمان با انتشار این اخبار، گمانه‌زنی‌هایی در مورد حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در فضای مجازی مطرح شد و گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. پس از آن روزنامه «اورشلیم پست» رژیم صهیونیستی نیز در توییتی نوشت گروه هکری گنجشک درنده اعلام کرد که در یک حمله سایبری در روز دوشنبه اکثر پمپ‌بنزین‌های سراسر ایران را از کار انداخته است. علاوه بر این رادیو صدای اسرائیل نیز اعلام کرد که گروه وابسته به اسرائیل مسئول این عملیات بوده و همین امر شائبه‌های وابستگی این گروه به رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد، اگرچه سازمان پدافند غیرعامل در بیانیه‌ای اظهار کرد: در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تأیید کرد.

درباره گروه «گنجشک درنده» چه می‌دانیم؟

تکرار سناریو ۱۴۰۰ برای برهم زدن آرامش مردم؟

لازم به ذکر است که «گنجشک درنده» در گذشته مسئولیت هک جایگاه‌های سوخت، کارخانه فولاد ایران و خطوط راه‌آهن را برعهده گرفته بود، اقداماتی که بیش از همه نوک پیکان حملات آن متوجه مردم و آرامش آنان شده بود. این گروه در آبان سال ۱۴۰۰ نیز با حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت سبب بروز اختلالاتی در روند سوخت‌رسانی کشور شده بود که همین اتفاق سبب شد تا خرید بنزین با نرخ دولتی، برای مدتی از مدار خارج شود و سوخت‌گیری فقط با نرخ آزاد فقط در برخی از پمپ‌بنزین‌ها ادامه پیدا کند. سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل پس از این اتفاق در مصاحبه‌ای اعلام کرد برنامه دشمن، برنامه عمیات زیرساختی ترکیبی از جنس سایبری بود که چهار مؤلفه داشت، مؤلفه اول مؤلفه سایبری بود که مبتنی بر ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی که در ذات سیستم سوخت‌رسانی ما وجود داشت دشمن از آن استفاده کرد، بخش دوم این بود که سیستم سوخت‌رسانی قطع شود و خدمات به مردم نرسد و بخش سوم این بود که با استفاده از رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های خارجی تلاش کنند تا برانگیختگی در مردم ایجاد کنند و سپس به دلیل قطع سیستم سوخت مردم را به اعتراض و آشوب و اغتشاش بکشانند.

وی تاکید کرد: این برنامه چهار مرحله‌ای فقط در مرحله اول موفق شد و ما به سرعت وارد عمل شدیم؛ اولین کاری که انجام شد این بود که سیستم سوخت‌رسانی از مدار کنترل نرم‌افزار خارج شد و خدمات سوخت‌رسانی به مردم ارائه شد که بعد از سه تا چهار ساعت توانستیم کل سیستم سوخت‌رسانی را با نرخ لیتری ۳ هزار تومان بازگردانیم.

درباره گروه «گنجشک درنده» چه می‌دانیم؟

از تجربه دو سال پیش درس گرفتیم؟

اگرچه تکرار دوباره سناریوی سال ۱۴۰۰ در ماجرای امروز سبب شده است تا این سوال در افکار عمومی مطرح شود که چرا تمهیدات لازم برای عدم تکرار چنین مشکلاتی اندیشیده نشده است، اما جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در همین راستا در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: همکاران ما با تجربه پیشینی که داشتند، تیم‌های تخصصی را شکل دادند؛ با هدف جلوگیری از اختلال در سوخت‌گیری شهروندان، فرایند ارتباط جایگاه‌ها و سامانه سوخت‌گیری را قطع کردیم و اکنون سوخت‌گیری به صورت آفلاین انجام می‌شود. تیم‌های تخصصی در کل کشور شکل گرفته است و با توجه به تجربه دو سال پیش، همکاران ما به‌راحتی در حال اقدام هستند.

رئیس‌جمهور نیز به وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند، همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع به مردم اقدام کند.

در انتها باید گفت اگرچه همچنان تحقیقات لازم در رابطه با علل این اتفاق در دست انجام است اما سناریو دخالت عناصر بیگانه در بروز این اختلال برای انتقام گرفتن از مردم ایران، همچنان از محتمل‌ترین سناریوهای موجود است و باید دید که پس از برقراری شرایط عادی، تدبیر متولیان امر در صورت تأیید نقش عوامل خارجی در مشکلات ایجاد شده برای مردم، برای انجام اقدامات بازدارنده چه خواهد بود؟

کد خبر 712816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.