بیداد آلودگی در آسمان اصفهان / ثبت ۱۶ منطقه و ۳ شهر در وضعیت بنفش و قرمز

سنجش کیفیت هوا، امروز (دوشنبه بیست‌وهفتم آذر) با قرار گرفتن روی شاخص ۱۸۴، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وضعیت هوای اصفهان امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم آذر_ به شرح زیر است:

سنجش کیفیت هوای اصفهان امروز در ساعت منتهی به ۱۲ ظهر با قرار گرفتن روی شاخص ۱۸۴، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۹۹، پروین با شاخص ۱۷۳ و خرازی با شاخص ۱۷۸، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

امروز بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان در ایستگاه دانشگاه صنعتی با شاخص ۲۰۵ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد.

در همین راستا؛ دستگاه سنجش هوا در ایستگاه‌های خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۷۲، انقلاب با شاخص ۱۹۱، پارک زمزم با شاخص ۱۹۰، رهنان با شاخص ۱۸۳، زینبیه با شاخص ۱۶۸، سپاهان‌شهر با شاخص ۱۸۳، فرشادی با شاخص ۱۸۶، فیض با شاخص ۱۹۱، کاوه با شاخص ۱۷۲، کردآباد با شاخص ۱۹۰، میرزاطاهر با شاخص ۱۷۳ و ولدان با شاخص ۱۸۶ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه زرین‌شهر، قهجاورستان، سجزی و شاهین‌شهر است، شاخص کیفی هوای زرین‌شهر با شاخص ۱۵۲، قهجاورستان با شاخص ۱۶۵، در وضعیت ناسالم (قرمز)، شاهین‌شهر با شاخص ۱۴۱، مبارکه با شاخص ۱۱۵ در وضعیت (نارنجی) و سجزی با شاخص ۸۴ در موقعیت (زرد) است.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، دولت‌آباد فعال نیست.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که شرایطی آلودگی‌ها هوای کلان‌شهر اصفهان از اوایل صبح امروز با شاخص‌های ناسالم ثبت شده است، به‌طوری که جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای منتهی به هشت صبح در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۷۹ در شرایط ناسالم برای عموم (قرمز) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلایندگی در ایستگاه احمدآباد، کردآباد و انقلاب با شاخص ۱۹۰ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های دانشگاه صنعتی و رهنان با شاخص ۱۸۲، فیض با شاخص ۱۸۱، ولدان با شاخص ۱۷۹، فرشادی با شاخص ۱۷۷، سپاهان‌شهر با شاخص ۱۷۳، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۷۲، کاوه با شاخص ۱۷۱، زینبیه با شاخص ۱۷۰، میرزاطاهر با شاخص ۱۶۹ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۷۹ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۸۹، خرازی با شاخص ۱۷۳ و پروین با شاخص ۱۷۱ در وضعیت (قرمز) است.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین‌شهر، قهجاورستان، شاهین‌شهر است که زرین‌شهر با شاخص ۱۶۴، قهجاورستان با شاخص ۱۸۱ و شاهین‌شهر با شاخص ۱۵۵ در وضعیت (قرمز) و مبارکه با شاخص ۱۰۴ ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی نسبتاً پایدار تا اواسط امروز و پس از آن گذر موج ضعیف تا اواخر هفته جاری از روی استان است، بر این اساس وضعیت جوی با کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی ساعات ناسالم برای عموم پیش‌بینی می‌شود، از عصر امروز افزایش ابر و وزش شدید باد و غبار صبحگاهی طی روز چهارشنبه در نواحی مرکزیوجود خواهد داشت، دمای هوا از فردا بعدازشهر در سطح استان روند کاهش دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 712804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.