منطقه ۱۱، گنج مظلوم در غرب نصف جهان

رهنان از محله‌های وسیع اصفهان است که اغلب مردم آن را تنها به صنعت مبل‌سازی‌اش می‌شناسند، اما در واقع این محله، شهری در دل تاریخ ایران است، سرزمینی کهن با فرهنگی غنی که هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده است و با وجود پیشینه‌ای که دارد، امروز به یکی از شهرهای حاشیه‌ای این کلان‌شهر تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۱ شهرداری با مساحت ۱۱۴۰ هکتار، از شمال به محور خیابان بابوکان از تقاطع خیابان امام جواد (ع) تا تقاطع خیابان امام خمینی (ره)، از جنوب به خیابان شهید اشرفی اصفهانی (کهندژ)، از شرق به محور خیابان امام خمینی (ره) از تقاطع بابوکان تا تقاطع کوچه مشکین و از غرب به امتداد مرز غربی شهر اصفهان به شهرستان خمینی‌شهر محدود می‌شود.

رهنان قدمت هزار ساله دارد؛ قبل از سال ۱۳۴۰ یکی از قصبه‌های اصفهان از ناحیه ماربین و تا سال ۱۳۸۲ شهری مستقل از اصفهان و جزئی از شهرستان خمینی‌شهر بوده است؛ مرکز این شهر دارای بافت تاریخی و سنتی است که شامل مسجد جامع، حمام تاریخی و بازارچه سنتی رهنان می‌شود.

در یکی از خشکسالی‌های قدیم، به دلیل کاشت زیاد گندم در این منطقه، آرد مورد نیاز استان، از این نقطه تاًمین می‌شده است، از این رو آن را «راه نان» یا «ره نان» نامیدند؛ عده‌ای نیز معتقدند، به‌دلیل مرغوب بودن خاک این ناحیه و خوب بودن محصولات آن و به اصطلاح محلی‌ها «رِ» داشتن گندم و برنج به آن «رنان» می‌گویند؛ درواقع رهنان به داشتن نان خوب معروف بوده است و در حال حاضر نیز نان‌های خوبی در این شهر پخته می‌شود.

«منطقه ۱۱»، حاشیه‌ای مظلوم در اصفهان

ظرفیت‌های رهنان ناشناخته مانده است

محمد رستم‎‌زاده، مسئول ستاد برگزاری نمازجمعه شهر رهنان با اشاره به برپایی مراسم نماز جمعه طی هشت سال گذشته در این منطقه اظهار می‌کند: طی این هشت سال توفیق آشنایی و همکاری با شهرداران مختلف در این منطقه را داشتم و بحق می‌توان گفت، مدیریت شهری در ادوار مختلف به‌ویژه در دوره ششم، زحمات بسیاری برای ارتقای کیفیت خدمات شهری به شهروندان متحمل شده که البته کافی نبوده اما بی‌انصافی است اگر بگوییم فعالیتی در این راستا انجام نشده است.

وی می‌افزاید: مدیران مناطق در دوره‌های مختلف مدیریت شهری ظرفیت‌های متفاوتی داشتند و طی دو سال گذشته با حضور محمدحسینی در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نیز خدمات ارزنده‌ای برای محله رهنان انجام شده است.

مسئول ستاد برگزاری نمازجمعه شهر رهنان با اشاره به اینکه مدیر فعلی منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان بومی همین منطقه بوده و به مشکلات آن واقف است، تصریح می‌کند: پیگیر و پاسخگو بودن در قبال مطالبات مردمی از دیگر ویژگی‌های این دوره از مدیریت فعلی در منطقه ۱۱ است.

رستم‌زاده ادامه می‌دهد: چهارراهی در خیابان امام رضا (ع) وجود داشت که باز نشده و طی این سال‌ها تلفات جانی بسیاری داده بود که در این دوره این چهارراه باز و منجر به کاهش آمار تصادفات در این منطقه شد.

وی می‌گوید: باز شدن خیابان کاتب اصفهانی، توجه به المان‌های شهری و تسطیح قبور در آرامستان محله رهنان که منجر به باز شدن فضای روبه‌روی امام‌زاده میرشرف‌الدین نیز شده است، از جمله اقدامات این دوره از مدیریت شهری به‌شمار می‌رود، همچنین طرحی برای خیابان اباذر در نظر گرفته شده که طرح بزرگ و بسیار خوبی است و منجر به جذب گردشگر برای این منطقه خواهد شد، البته اجرای این طرح موجب کند شدن تردد خودروها و عبور و مرور در خیابان شده است که باید طی اجرای این پروژه برای این موضوع نیز فکری شود.

«منطقه ۱۱»، حاشیه‌ای مظلوم در اصفهان

ضرورت تعریض معابر رهنان برای کاهش بار ترافیک در شهر

مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه شهر رهنان با تاکید بر اینکه باز کردن معابر ازجمله اقدامات مهمی است که باید در این منطقه انجام شود، می‌گوید: عرض بعضی از معابر در این محله بسیار کم است و در صورتی‌که این مشکل بر طرف شود، به کاهش بار ترافیکی در این منطقه بسیار کمک خواهد کرد.

رستم‌زاده ادامه می‌دهد: در حال حاضر خیابان حسین‌آباد در این محله به‌صورت یک جاده قدیمی است که عرض کمی دارد و باید حتماً اصلاح و احداث شود.

وی خاطرنشان می‌کند: زمین‌های زراعی در محله رهنان مجاز به تغییر کاربری نیست، چراکه اداره کشاورزی معتقد است، این زمین‌ها ریه شهر اصفهان محسوب می‌شود، در صورتی‌که اگر این زمین‌های زراعی به باغ ویلا تغییر کاربری دهد، هم مشکل مسکن برای جوانان برطرف شده، هم بافت زراعی و سبزینگی آن حفظ خواهد شد، از طرفی ساکنان این منطقه که خود دارای زمین هستند برای خرید باغ ویلا به شهرهای اطراف مراجعه نمی‌کنند و زمین‌های خود را آباد خواهند کرد.

مسئول ستاد برگزاری نمازجمعه شهر رهنان با بیان اینکه در زمینه‌های فرهنگی، فعالیت‌های خوبی در این محله انجام شده و چندین رویداد بزرگ فرهنگی تاکنون در آن رقم خورده است، تاکید می‌کند: رهنان در بحث ساخت‌و ساز جای کار زیاد دارد؛ ارزش زمین در این منطقه بسیار کم است، از این‌رو مشارکت در بحث ساخت‌وساز صورت نمی‌گیرد که برای رفع این مشکل همکاری شهرداری را می‌طلبد.

رستم‌زاده می‌گوید: علاوه‌بر صنعت مبل‌سازی در رهنان، این محله به قطب تأمین مواد غذایی و لبنیات در شهر تبدیل شده است و بسیاری از ساکنان شهر اصفهان و محلات اطراف برای خرید مواد غذایی خود به رهنان می‌آیند.

سنت سمنوپزان با آتش چوب

وی با اشاره به آداب و سنن محله رهنان می‌گوید: این محله بیش از ۳۰ هیئت مذهبی دارد؛ دسته‌های عزاداری و تعزیه خوانی رهنان در ایام محرم بسیار معروف است و در این خصوص افراد برجسته‌ای دارد که پیشرو بوده‌اند و در کشور مطرح هستند؛ این مراسم از گذشته تاکنون در این محله بسیار باشکوه برگزار می‌شود و نکته مهم آن رفع کدورت و ترمیم رفاقت‌ها به برکت اباعبداله‌الحسین (ع) است، همچنین دسته‌های زنجیرزنی رهنان با دو دست انجام می‌شود که در کشور نیز ثبت شده است.

مسئول ستاد برگزاری نمازجمعه شهر رهنان با بیان اینکه این محله ظرفیت‌های بسیاری دارد که هنوز ناشناخته مانده است، بیان می‌کند: سمنوپزان از دیگر سنت‌های محله رهنان است که در ایام شهادت دخت نبی‌اکرم (ص) طی برگزاری مراسمی با شکوه در محله‌ها انجام می‌شود حتی رسم بوده که این سمنو با آتش چوب پخته شود که اکنون نیز در بعضی محله‌ها هنوز با آتش چوب این نذری را می‌پزند.

رستم‌زاده با تاکید بر اینکه بستنی رهنان باید تاکنون برند جهانی می‌شد، اما در این باره کوتاهی شده است، می‌گوید: این بستنی با نام «حاج علی‌محمد» در این منطقه گره خورده و معروف بودن آن به دلیل کیفیت بالای آن است.

«منطقه ۱۱»، حاشیه‌ای مظلوم در اصفهان

ظرفیت آرامستان رهنان تکمیل شده است

مهدی مجتبایی، مسئول گلزار شهدا و آرامستان محله رهنان اظهار می‌کند: این آرامستان از مهمترین و قدیمی‌ترین آرامستان‌های اصفهان است که از نظر وسعت بعد از باغ رضوان این کلان‌شهر بزرگترین آرامستان محسوب می‌شود و می‌توان گفت، امام‌زاده‌ای که در این محل واقع شده است، ۷۵۰ سال قدمت دارد.

وی می‌افزاید: ۵۰۰ شهید در گلزار شهدای رهنان آرمیده‌اند و حدود پنج هزار مزار مؤمنان و علما در این آرامستان وجود دارد.

مسئول گلزار شهدا و آرامستان محله رهنان تصریح می‌کند: مساحت این آرامستان حدود ۳۰ هزار متر مربع است که می‌توان گفت، یکی از بزرگترین آرامستان‌های اصفهان به حساب می‌آید.

مجتبایی با اشاره به مدت یک سال فعالیت در این محل می‌گوید: ظرفیت این آرامستان تکمیل است و امکان دفن اموات برای تعداد بسیار محدودی در آن وجود دارد.

وی با اشاره به تسطیح قبور در آرامستان رهنان ادامه داد: رهنان در غربی‌ترین نقطه اصفهان و آرامستان باغ‌رضوان در شرقی‌ترین نقطه این کلان‌شهر واقع شده است و این موضوع دفن اموات برای اهالی محله رهنان در باغ‌رضوان را دشوار می‌کند، از این‌رو این آرامستان نیاز به طرح توسعه دارد، اما این طرح هنوز آماده نشده است و در حال حاضر اموات به صورت دو طبقه در آن دفن می‌شوند.

مسئول گلزار شهدا و آرامستان محله رهنان اضافه می‌کند: این آرامستان محلی است و باوجود اینکه به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود، اما مدیریت فعلی شهری برای تسطیح قبور در آن بودجه در نظر گرفته و به اصلاح و بازسازی آن پرداخته است.

«منطقه ۱۱»، حاشیه‌ای مظلوم در اصفهان

صنعت مبل‌سازی رهنان در خطر است

سیداکبر میرحسینی، عضو اتحادیه مبل سازان رهنان با بیان اینکه از سال ۸۳ تاکنون به مدت ۱۹ سال در صنعت مبلمان‌سازی مشغول فعالیت است، اظهار می‌کند: صنعت مبل‌سازی در رهنان بیش از ۵۰ سال سابقه داشته و می‌توان گفت از هر خانواده که در این محله ساکن است، حداقل یک نفر در این حرفه فعالیت دارد.

وی می‌افزاید: رهنان تنها به مغازه‌های فروش تخت و مبلمان محدود نمی‌شود و اطراف این منطقه تعداد بسیاری از کارگاه‌های مبل‌سازی وجود دارد که باید برای آن‌ها جای مشخصی در نظر گرفته شود.

عضو اتحادیه مبل‌سازان رهنان تصریح می‌کند: در خیابان شریف بیش از ۴۰۰ نمایشگاه مبلمان و حدود ۱۲۰ مغازه پارچه‌فروشی، همچنین مغازه‌های مربوط به اجزای تخت و مبلمان وجود دارد.

میرحسینی ادامه می‌دهد: بیش از ۱۰۰۰ کارگاه‌های بزرگ و کوچک مبل‌سازی در رهنان وجود دارد و در خیابان امام رضا (ع) نیز حدود ۲۰۰ نمایشگاه تخت و مبلمان برای عرضه به مشتریان فعال است.

وی با اشاره به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌گوید: این فروشگاه‌ها برای مراجعان شاید به‌صرفه باشد، اما در حقیقت بازار مبل در رهنان را کساد کرده است.

عضو اتحادیه مبل‌سازان رهنان تاکید می‌کند: برای صنعت مبلمان‌سازی در این منطقه باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود، در غیر این صورت خطر ورشکستگی و تعطیلی نمایشگاه‌های مبل، این صنعت در رهنان را تهدید خواهد کرد.

میرحسینی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بعضی از کارگاه‌های مبل‌سازی به‌دلیل رکودی که در این حرفه ایجاد شده، وسایل و ابزارآلات خود را فروخته و کارگاه تعطیل شده است.

وی اضافه می‌کند: بیش از ۴۰ درصد از ساکنان محله رهنان از صنعت مبل‌سازی امرار معاش می‌کنند که در صورت تعطیلی کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های مبلمان افراد بسیاری بیکار خواهند شد.

عضو اتحادیه مبل‌سازان رهنان با اشاره به ایجاد شهرک مبل در این منطقه می‌گوید: این طرح عملیاتی نشد، در حالی که متمرکزسازی نمایشگاه‌های مبلمان و کارگاه‌های مبل‌سازی در این منطقه بسیار ضروری است، زیرا در حال حاضر با این حجم نمایشگاه در خیابان شریف، شهیدان غربی و امام رضا (ع) نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی برای بازدیدکنندگان و خریداران مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

«منطقه ۱۱»، حاشیه‌ای مظلوم در اصفهان

به گزارش ایمنا، با آغاز نهضت پرشکوه انقلاب اسلامی ایران، رهنان حضوری حماسه‌ساز در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته و تبدیل به یکی از پایگاه‌های مهم انقلاب در استان اصفهان شده است؛ پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی ایران حضور جوانان و نوجوانان این شهر در لحظات حساس به‌ویژه هشت سال دفاع مقدس، صفحات زرینی را از خود در تاریخ ایران به یادگار گذاشت.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 712771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم کاطمی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    4 0
    عالیه