منافق‌پسند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست سه‌ضلعی صهیونیست‌ها» نوشت: دستاورد سازی برای جبران یک شکست تاریخی، بار دیگر تصویرگر سرنوشتی تکراری است که پیش روی رهبران رژیم صهیونیستی قرار گرفته و آنها را به ارتکاب جنایاتی فجیع‌تر از رفتار داعشیان وادار ساخته است. این را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در کشاکش جنگ خونین غزه می‌گوید. او در جدیدترین موضعی که در رابطه با جنایات بدون مرز اسرائیل در غزه مطرح کرده است، در پیامی مکتوب نوشت: پس از ۷۰ روز حماس نابود نشد؛ مقاومت خلع سلاح نشد؛ اسرای نظامی صهیونیست‌ها از طریق جنگ آزاد نشدند؛ طرح کوچ اجباری ساکنان غزه نتیجه‌بخش نبود. وزیر امور خارجه تصریح کرد: علی‌رغم تداوم جنایات جنگی علیه زنان و کودکان، اکنون فلسطین پیروز قطعی این میدان نابرابر است. مقامات رژیم صهیونیستی همچنان مرتکب جنایاتی فجیع‌تر از رفتار داعش می‌شوند، بلکه دستاوردسازی کنند و بتوانند شکست مفتضحانه تاریخی خود را جبران کنند.

منافق‌پسند

روزنامه کیهان در اخبار ویژه امروز خود از تیتر «بی‌بی‌سی: آمریکا از عملیات انتقام‌جویانه یمن می‌ترسد» استفاده کرد و نوشت: شبکه دولتی انگلیس تاکید کرد حملات ترکیبی نیروهای مقاومت یمن به کشتی‌هایی که مبدا یا مقصدشان اسرائیل است، معضلی جدی برای آمریکا است اما آمریکا به خاطر ترس از اقدام تلافی‌جویانه یمن، حاضر نیست سامانه‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها را هدف قرار دهد. فرانک گاردنر خبرنگار امور امنیتی بی‌بی‌سی در گزارشی از بیت‌المقدس که آمیخته با خشم و عقده‌گشایی علیه مقاومت مشروع ملت یمن است، نوشت: منظره ستونی از دود سیاه که از یک نفتکش در دریای سرخ به هوا برخاسته، صنعت کشتیرانی را به لرزه در می‌آورد. تنگه باریک باب‌المندب؛ تنگه‌ای است که آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند. حملات پهپادی و موشک‌های دوربرد ضد کشتی توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران، از سواحل یمن شلیک می‌شود. حملات اخیر به دنبال چندین حمله قبلی در جنوب دریای سرخ صورت می‌گیرد که حق بیمه دریایی را افزایش می‌دهد و به‌طور بالقوه باعث می‌شود که برخی از کشتی‌ها برای اجتناب از دریای سرخ، تمام مسیر «دماغه امید نیک» را طی کنند؛ شبه جزیره صخره‌ای که در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا واقع است.

سپس این‌طور ادامه داد: آمریکا تحت فشار اسرائیل قرار دارد تا کاری در مورد این حملات انجام دهد، اما واشنگتن «به دلیل ترس از گسترش درگیری اسرائیل و حماس و برانگیختن عملیات انتقام‌جویانه از سوی ایران» تمایلی به هدف قرار دادن سایت‌های موشکی حوثی‌ها ندارد. در عوض، به احتمال زیاد یک ائتلاف دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی‌ها و برای سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهایی که از یمن می‌آید، تشکیل می‌شود.

منافق‌پسند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جوانان امریکایی: اسرائیل باید محو شود» نوشت: نتایج نظرسنجی دانشگاه هاروارد-هریس نشان می‌دهد نتانیاهو علاوه بر حل انبوهی از مسائل داخلی و خارجی به ویژه در عرصه جنگ، باید نگران افزایش دیدگاه‌های ضداسرائیلی در مهم‌ترین کشور هم‌پیمان خود باشد. بنا بر این نظرسنجی، اکثریت جوانان امریکایی معتقدند موجودیت اسرائیل باید پایان پیدا کند و کنترل همه اراضی تحت کنترل اسرائیلی‌ها به دست حاکمیت فلسطین و حماس سپرده شود. این نظرسنجی که هفته جاری انجام شده است، نشان داد ۵۱ درصد از امریکایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله شرکت‌کننده در این نظرسنجی از چنین نگرشی حمایت می‌کنند. این آمار در افراد طی فاصله سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله هم رقم ۳۱ درصد را نشان می‌دهد که نه تنها درصد قابل توجهی است بلکه نشانگر تغییر نگرش نسل‌های جدید آمریکا در مقایسه با نسل‌های قدیمی است، به خصوص وقتی بدانیم فقط ۴ درصد از امریکایی‌های بالای ۶۵ سال معتقدند اسرائیل باید پایان یابد. ۳۱ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال آمریکا معتقدند اسرائیل به عنوان خانه یهودیان حق موجودیت ندارد. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله آمریکا عملیات طوفان‌الاقصی را اقدامی در پاسخ به نارضایتی فلسطینیان خوانده‌اند.

منافق‌پسند

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با اشاره به تقدیر نرگس محمدی از برگزاری دادگاه غیرقانونی و مجازات حمید نوری در سوئد با استفاده از تصویری که چهره رجوی را با محمدی ترکیب کرده بود، تیتر «منافق‌پسند» را برگزید و نوشت: به گزارش «وطن امروز»، چند روز پس از آنکه مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی تبدیل به دورهمی تجزیه‌طلبان و گروهک‌های تروریستی شد، برنده این جایزه یک گام دیگر را برای حمایت از آشناترین گروهک تروریست حاضر در تاریخ ایران یعنی سازمان منافقین برداشت.

نرگس محمدی در جدیدترین اقدام برای حمایت از این جانیان که دست‌شان به خون ۱۷۰۰۰ ایرانی آلوده است، با نگارش نامه‌ای به نخست‌وزیر سوئد، از اقدام غیرقانونی این کشور در برگزاری دادگاه حمید نوری (شهروند ایرانی که سال ۱۳۹۸ با فشار منافقین در استکهلم دستگیر شد) تمجید کرد. نگارش این نامه در شرایطی است که فردا به عنوان موعد اعلام نتیجه این دادگاه اعلام شده است؛ دادگاهی که در آن به مواردی همچون دریافت پیامک تبریک سال نو از سوی رئیس‌جمهور سابق به عنوان شاهد مثالی از ارتباط حمید نوری با مقامات بلندپایه کشور استناد شده است. در چنین فضایی حمایت نرگس محمدی از این دادگاه نمایشی و غیرقانونی را که بیش از هر چیز به یک تئاتر تدارک دیده شده از سوی منافقین شباهت دارد، می‌شود تلاشی از سوی این بازیگر ضدانقلاب برای مشروعیت بخشیدن به حکم دادگاه دانست.

منافق‌پسند

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به موضوع فرونشست زمین پرداخت و با تیتر «هشدار ملی فرونشست» نوشت: فرونشست موضوعی ملی است که در بیشتر دشت‌های کشور در حال رخ دادن است؛ مشکل بزرگی که بارها درباره آن هشدار داده شده و به گفته کارشناسان دلیل اساسی آن در اغلب پهنه‌ها و در دشت‌های شناخته شده‌ای مانند دشت اصفهان، قزوین، تبریز، رفسنجان و بسیاری از نقاط دیگر، افت سطح ایستابی است. این افت دو دلیل مشخص دارد؛ یکی کمبود بارندگی‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی و دیگری برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی است که هیچ گونه مدیریتی در سال‌های قبل روی آن انجام نشده. کارشناسان عقیده دارند عمده مصرف آب در کشور در حوزه کشاورزی است و بخش اندکی به صورت آب شرب مصرف می‌شود و بقیه صرف کشاورزی می‌شود و مقداری نیز مربوط به تأمین آب صنعتی کارخانه‌ها و تأسیسات است. برخی از کارشناسان معتقدند سال‌ها است دچار معضل فرونشست شده‌ایم و خود متوجه نیستیم. زمینی که دچار نشست می‌شود، زمین مرده است. برای آنکه بیش از این دچار بحران نشویم، باید دست از کشاورزی ناپایدار، حفر چاه‌های غیرمجاز، احداث سد و… برداشته شود. به اعتقاد آنها دشت‌های کشور دچار سرطان خاموش شده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی مطالعاتی درباره فرونشست در کشور داشته است. در این پژوهش هشدار داده شده که ۱۸ استان کشور دارای محدوده‌هایی با خطر بالای فرونشست زمین هستند. در این مطالعات آمده است: فرونشست زمین به عنوان مخاطره‌ای تدریجی نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست گذاری جدی است. بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که عمده‌ترین عامل فرونشست زمین افت سطح آب زیرزمینی است.

منافق‌پسند

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به طرح این پرسش پرداخت که عایدی ایران از بهبود روابط سیاسی با عربستان چیست؟ و در پاسخ با تیتر «پل اقتصادی تهران - ریاض» نوشت: آیا بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان، عوائد اقتصادی در پی دارد؟ در پاسخ به این سوال گروهی معتقدند که بهبود روابط سیاسی، به شکل ظاهری بوده و به دلیل موانعی نظیر «تحریم‏‌ها و ریسک سرمایه‏‌گذاری در ایران»، «شباهت نفتی اقتصاد دو کشور» و «رقابت سیاسی در منطقه» دلیلی برای همکاری اقتصادی میان تهران و ریاض وجود ندارد. در مقابل برخی این موضوع را مطرح می‏‌کنند که «تأمین مالی ایران از بانک توسعه اسلامی»، «استفاده از نفوذ عربستان در کشورهای خاورمیانه» و «سرمایه‏‌گذاری عربستان در اقتصاد غیرنفتی» فرصت همکاری دو کشور محسوب می‏‌شود. البته حضور سفیر عربستان در نمایشگاه‌های اقتصادی ایران و دیدارهای متعدد سیاست‌گذاران اقتصادی گمانه دوم را تقویت می‌کند. حال سوال کلیدی این است که آیا سیاست‌گذاران ایرانی از فرصت ایجاد شده برای توسعه روابط اقتصادی تهران-ریاض بهره خواهند برد؟

منافق‌پسند

کد خبر 712678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.