برای آنهایی که نام و نشانشان را پیش خداوند به ودیعه گذاشتند + فیلم

گمنامشان نامیدیم، اما شاید بهتر است که بگوییم نام و نشانشان را پیش خداوند به ودیعه گذاشتند و امروز در عرش اعلا و میان مکلوتیان بلندآوازه و نامدار هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اگرچه که دوران جنگ نبوده‌ام و آن را درک نکرده‌ام اما می‌نویسم از آنچه که بعد از جنگ شنیده‌ام و دیده‌ام. از کسانی می‌نویسم که رفتند و ماندگار شدند و نماندند تا از یاد بروند.

هرازگاهی با قدوم متبرک خود به شهر و دیار ما قدم می‌گذارند و پیکر سبکبال همچون پر طاووشان بر سر و دست مردم شهر دست به دست می‌شود و فضای شهر را عطرآگین می‌کنند.

گمنامشان می‌نامیم، اما چه اشتباهی، آنها نام‌آوران تاریخ هستند و گمنام ماییم که در پیج و غم زندگی راه را گم کرده‌ایم و بی‌نام و نشان افتاده‌ایم.

شنیده‌ایم که کار خیر و ثواب هرچه بیشتر در خفا بماند ثواب اخروی بیشتری دارد شاید راز گمنامی شهدا هم همین باشد که آنها با خدا معامله کردند و در این بزم عارفانه خودشان نخواستند که نامی از آنها برده شود.

و چه زیبا گفتند که شهدای گمنام، بی‌نام و نشانی را از مادرشان حضرت زهرا (س) به ارث برده‌اند که او هم نامدارترین زن تاریخ است، اما امروز مزارش بر اهل زمین پوشیده است.

برای آنهایی که نام و نشانشان را پیش خداوند به ودیعه گذاشتند + فیلم

می‌شود شهداگونه شد به شرطی که رد پلاکشان را بگیریم…

امروز چهار شهید گمنام فضای شهر سنندج را عطرآگین کردند و آمدند تا در کردستان، سرزمینی که به نام مجاهدت‌های خاموش مزین شده است، ماوا بگیرند. آمدند تا دوباره یادآورمان باشند که تا آسمان راهی نیست و هنوز هم می‌شود شهدا گونه شد، اگر رد پلاکشان را بگیریم.

امروز داغ مادران شهدا و رنج‌های خانواده‌های شهیدان را از میانه اشک‌هایی که از چشم‌ها به پایین سرازیر می‌شد می‌توان دید اما شاید نمی‌توان آنها را درک کرد تا وقتی که در جایگاه آنها قرار نگیریم.

جای جای خاک کردستان به خون شهدا متبرک شده است و شاید هیچوقت نتوان خاطره رشادت رزمندگان و شهدای این سرزمین را آنگونه که شایسته و حق این شهدا است بازگو کرد.

پس بیا امروز اگر بهانه وصل به عالم ملکوت را می‌خواهی، همه بهانه‌ها آماده است، کافیست دست شهدا را بگیری تا به عالم بالا وصل شوی.

برای آنهایی که نام و نشانشان را پیش خداوند به ودیعه گذاشتند + فیلم

مراسم تشییع چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس از ساعت ۱۰ صبح امروز از میدان آزادی شهر سنندج شروع شد که خیل عظیمی از مردم این شهر، خانواده شهدا و رزمندگان و مسئولان استانی در این مراسم حضور داشتند.

امنیت کشور را مدیون خون شهدا هستیم

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان به عنوان سخنران این مراسم اظهار کرد: اگر امروز ایران در دنیا جایگاه برجسته‌ای دارد و یکی از اضلاع تأثیرگذار بر معادلات بین‌المللی است مظهر و عامل مؤثر آن همین شهدا هستند که گمنامانه در راه اسلام و قرآن جان خود را فدا کردند.

وی افزود: تشییع همزمان ۲۸۰ شهید در کشور، یک پیام بزرگ برای آحاد ملت و مسئولان دارد و آن این است که بدانید بر سر چه سفره‌ای قرار گرفته‌اید و این پست‌ها و مسئولیت‌ها به ارزش خون بهترین فرزندان این مرز و بوم رقم خورده است.

استاندار کردستان اضافه کرد: امروز ما مظهر امن‌ترین کشور دنیا هستیم که این امنیت به یمن و برکت خون شهدا و فداکاری رزمندگان ایجاد شده است.

برای آنهایی که نام و نشانشان را پیش خداوند به ودیعه گذاشتند + فیلم

زارعی‌کوشا تاکید کرد: ما افتخار می‌کنیم که امروز کشور ایران پرچمدار جریان حق در جهان است و نظام ما نظامی الهی است که جریان زلال پاک این نظام و انقلاب که با خون شهدان شکل گرفته ناخالصی نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیام شهدا به مسئولان این است که مراقب باشید زلال پاک این انقلاب ناخالصی نمی‌پذیرد و یک جایی آن را بیرون می‌اندازد.

پس از آن، بخشی از این مراسم به مداحی و سینه‌زنی در سوگ سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شهدای گمنام اختصاص یافت و در ادامه چهار شهید گمنام بر دستان مردم شهر سنندج از پیاده‌راه فردوسی تا میدان انقلاب این شهر مشایعت شدند.

امروز همزمان ۲۸۰ شهید گمنام در سراسر کشور تشییع شدند که سهم استان کردستان از این میزان چهار شهید بود، شهدایی که در مناطق عملیاتی مجنون، مهران، شرق دجله و بصره، سومار، خرمشهر، فکه، میمک و نقاط دیگر تفحص شده‌اند و تاکنون هویت آنها مشخص نشده است.

خاکسپاری شهدای گمنام در چهار شهر کردستان

سرهنگ علی کلوندی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیکر چهار شهید استان کردستان برای خاکسپاری به چهار نقطه استان منتقل می‌شود که پیکر یک شهید در ستاد سپاه بیت‌المقدس سنندج، یک شهید در روستای قلعه قروه، یک شهید در محل پارک لاله دهگلان و یک شهید نیز در محل کارخانه سیمان بیجار تدفین خواهد شد.

وی افزود: پس از برگزاری آئین خاکسپاری، باید یادمان‌های شهدا ساخته شود تا شرایط برای حضور آحاد مردم در این اماکن فراهم شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان ادامه داد: تاکنون ۵۷ شهید گمنام در ۲۷ نقطه از استان کردستان خاکسپاری شده‌اند که هشت مورد آن در سال گذشته در شهرهای قروه، مریوان، سنندج و بیجار بوده است.

کلوندی هدف از تشییع و تدفین شهدا را انتقال فرهنگ دفاع مقدس و نگاه پایدار نسبت به این موضوع دانست و خاطرنشان کرد: تکریم و پاسداشت مقام شامخ شهدا، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت، مردمی برگزار کردن برنامه‌های تشییع پیکر شهدا و وحدت بخشی و هم‌افزایی در جامعه از دیگر اهداف مراسم تشییع شهدا است.

برای آنهایی که نام و نشانشان را پیش خداوند به ودیعه گذاشتند + فیلم

هر آنچه را که داریم از شهدا داریم و امنیت و آرامش کنونی سرزمینمان را به آنها مدیونیم، به کسانی که رفتند تا ما امروز عزتمندانه در دنیا زندگی کنیم.

به گزارش ایمنا، استان کردستان یکی از استان‌های درگیر در جنگ تحمیلی بوده که پنج هزار و ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

کد خبر 712615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.