آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی کشور / اهمیت «ایران راه» برای کشورهای منطقه و جهان

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تا یک ماه و نیم دیگر پروژه ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت به آستارا آغاز می شود که تکمیل آن می‌تواند نقش عمده‌ای در کریدور شمال جنوب ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهریار افندی زاده در برنامه صف اول، درباره دستاوردهای صنعت حمل و نقل و مشکلات آن اظهار کرد: ایران با ۱۵ کشور به صورت آبی یا از طریق خشکی متصل است و برخی از کشورهای آسیای مرکزی در خشکی محصور شده‌اند، با استفاده از کریدور شمال جنوب، روسیه از طریق ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان منتشر متصل می‌شود. در محور شرق به غرب که نقطه اتصال چین به سمت اروپا است نیز، ایران ظرفیت مهمی دارد، از این رو لازم است پروژه‌های زیرساختی در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: راهگذرها پایه‌ای برای کریدورهای لجستیک هستند و کریدورهای لجستیک به مراکزی می‌گویند که می‌تواند توزیع کالا را انجام دهد، کریدورهای لجستیکی در نهایت به راهگذرهای تجاری و پس از آن به کریدورهای اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل خواهد شد. از این رو همه کشورهای دنیا در بخش حمل و نقل به کریدورها می‌پردازند زیرا علاوه بر اتصال کشورها به یکدیگر، منافع مشترک ایجاد می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با این نگاه پروژه‌های کریدوری اولویت کشور است، گفت: حمل و نقل ریلی از بین انواع حمل و نقل امروز اهمیت ویژه ای در بخش خشکی دارد زیرا در این بخش اتصال پیوسته است، بازرسی‌ها به حداقل رسیده و سرعت ترانزیت کالا به حداکثر می‌رسد، از این رو در ایران پروژه‌های ریلی در اولویت قرار گرفته است.

افندی زاده در ادامه با اشاره به پروژه ریلی رشت- آستارا، افزود: با وامی که از دولت روسیه گرفته شده، تا یک ماه و نیم آینده این پروژه آغاز به کار خواهد کرد، با اجرای این پروژه ایران به طور مستقیم به جمهوری آذربایجان و از این کشور به روسیه و از روسیه شمال اروپا متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه ریلی چابهار به سمت زاهدان و پس از آن یونسی و مشهد نیز اهمیت بسیاری داشته و در کمترین زمان می‌تواند ایران را از طریق دریای آزاد به بندر چابهار متصل کند. این مسیر بسیار کوتاه بوده و ایران را به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل می‌کند. از چابهار تا زاهدان این پروژه حدود ۶۰۰ کیلومتر بوده که ۱۵۰ کیلومتر از آن افتتاح شده است مابقی نیز تا یک سال و نیم یا دو سال آینده آماده خواهد شد که بندر چابهار را به شبکه داخلی ایران وصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر زاهدان به سمت یونسی که خط راه آهن بافق به سمت مشهد را قطع می‌کند حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست محترم جمهور کلنگ آن را زدند و آن هم جز پروژه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی است، این مسیر بسیار کمک می‌کند که کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای در حال رشد از نظر اقتصادی هستند به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.

افندی زاده اضافه کرد: یک پروژه ریلی از طریق آق بند به سمت جلفا در کشور آذربایجان نیز به تازگی در توافق با این کشور در نظر گرفته شده است، پروژه بعدی پروژه‌ای است که شبکه ریلی را از طریق بندر کاسپین به رشت وصل می‌کند نیز امید است تا نوروز ۱۴۰۳ تکمیل شود، از این طریق از دریا حدود ۳۵ کیلومتر شبکه ریلی داریم که به رشت و پس از آن به شبکه ریلی کشور که بندرعباس است متصل خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه راه آهن شلمچه بصره، ادامه داد: این پروژه حدود ۳۵ کیلومتر است که می‌تواند به راحتی ایران را به عراق وصل کند و بعد به سمت سوریه برود که این هم پروژه مهمی است بالاخص در محور شرق به غرب این‌ها کریدورهای شمال را به نوعی تقویت می‌کنند.

افزایش چشمگیر ترانزیت کالا از ابتدای سال

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه ما در سال ۱۴۰۲ در ۸ ماهه اول ۹.۵ میلیون تن عبور کالای ترانزیت داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد داشته است و امیدواریم تا پایان سال این عدد به ۱۳ تا ۱۳ و نیم میلیون تن برسد.‌

کد خبر 712558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.