«رصدخانه فرهنگی» استان یزد با نگاه فرصت‌محور تشکیل شود

استاندار یزد با تاکید بر تشکیل «رصدخانه فرهنگی» گفت: با توجه به اینکه این مرکز مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را دارا است، بنابراین مسائل با نگاه فرصت‌محور و توجه به تهدیدات موجود در رصدخانه فرهنگی مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مدیران فرهنگی به منظور بررسی طرح رصدخانه فرهنگی استان، برگزار شد با تاکید بر ضرورت تشکیل رصدخانه فرهنگی استان، اظهار کرد: ایجاد این رصدخانه‌ها موضوع جدیدی نیست و مرکز پژوهش‌های مجلس هم با همین نگاه رصد و پایش و ارائه گزارش‌های کارشناسی با استفاده از نظریات حوزویان، دانشگاهیان، نخبگان و حتی مردم شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مراکز رصد و پایش در هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه وجود دارد، افزود: در مجموعه دولت، مرکز تحقیقات راهبردی و در دستگاه قضائی مرکز پژوهش‌ها از قدیم فعال بوده است.

استاندار یزد با اشاره به وجود قریب به ۹۰ کارگروه، شورا و ستاد در استان با حضور افراد ثابت، تصریح کرد: این امر به شدت بار کارشناسی جلسات و تصمیمات عالمانه و دانایی محور را کاهش داده، بنابراین باید با چاره‌اندیشی اساسی باعث ایجاد تحول در این حوزه شویم.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم رصد دقیق موضوعات مختلف گفت: باید با تشکیل مجموعه‌ای جهت تولید محتوای علمی و کارشناسی در حوزه‌های گوناگون، وضعیت موجود و مطلوب بررسی و مسیرهای منتهی به آن مشخص شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت و ذیل آن رصد خانه توسعه و پیشرفت استان در قالب سند یزد نوین خاطرنشان کرد: در این راستا محتوای کارشناسی تولید شده توسط صاحب نظران متعدد از گروه‌های اداری و نخبگانی در اسناد برنامه‌ای استان قرار گرفته و در جلسات استان ارائه می‌شود.

استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه تقویت هسته‌های اندیشه‌ورز و اندیشکده‌ها ذیل مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت، در دستور کار استان قرار گرفته است، عنوان کرد: بر این اساس اولویت‌ها و نظام مسائل در این رصد خانه‌ها مشخص خواهد شد.

فاطمی با تاکید بر تشکیل «رصدخانه فرهنگی» ذیل «رصد خانه توسعه و پیشرفت» و به عنوان زیر مجموعه‌ای از «مرکز راهبرد پیشرفت و عدالت استان» یادآور شد: با توجه به اینکه این مرکز مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را دارا است، بنابراین مسائل با نگاه فرصت محور و توجه به تهدیدات موجود در رصدخانه فرهنگی مطرح شود.

وی با بیان اینکه مسائل مذکور باید به صورت تقاضا محور و سفارش محور به مجموعه‌های نخبگانی و مردمی ارائه شود، گفت: محصول این پروسه گزارشات مستندی خواهد شد که در سطح شورای فرهنگ عمومی و اجتماعی استان از آن استفاده می‌شود.

استاندار یزد در پایان با اشاره به استفاده از اعتبارات پژوهشی سالانه استان جهت تأمین منابع مالی طرح رصدخانه فرهنگی گفت: در فرایندی کاملاً قانونی، از این اعتبارات پژوهشی که درصدی از اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان است به عنوان تقویت‌کننده و تأمین‌کننده مالی طرح استفاده خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در جریان نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد و با حضور نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، استاندار و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان کشور از پوستر «بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی» رونمایی شد.

کد خبر 712528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.