۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
قیمت مرغ یک پا دارد!

افزایش قیمت مرغ طی روزهای گذشته موجب افزایش گلایه برخی شهروندان از کمبود یا افزایش قیمت مرغ در محل سکونت آن‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوسان قیمت مرغ در ماه‌ها و سال‌های گذشته وجود داشته و معمولاً قیمت‌ها رفت و برگشت دارد، آخرین بار قیمت مرغ در فصل بهار نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان شد و پس از مدتی با واردات به موقع نهاده به نرخ مصوب ۷۵ هزار تومان برگشت.

قیمت مرغ در چند روز گذشته به کیلویی ۹۶ هزار تومان رسیده و این در حالی است که نرخ مصوب دولت ۷۵ هزار تومان بوده و فروشندگان ۲۱ هزار تومان در هر کیلو گران‌تر می‌فروشند، از این رو می‌توان نتیجه گرفت که در برخی استان‌های کشور به دلیل کاهش توزیع، قیمت مرغ از قیمت مصوب بالاتر رفته است.

البته این موضوع از دید مسئولان منطقی نیست و معتقدند که میزان تولید مرغ در مقایسه با ماه‌های گذشته تفاوتی نداشته، از این رو افزایش قیمت مرغ منطقی نیست و در تعدادی از استان‌ها همچون البرز و کرمانشاه برای مقابله با افزایش قیمت مرغ، عرضه مرغ منجمد کلید خورده تا قیمت‌ها به روال هفته‌های قبل برگردد.

برخی کارشناسان صنعت طیور، مشکلات توزیع و گرانی نهاده را عامل گران شدن مرغ در چند روز اخیر عنوان می‌کنند و معتقدند که قیمت مصوب هر کیلو سویا از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در فصل تابستان به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان در روزهای اخیر رسیده و مرغداران مجبورند از بازار آزاد با قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان خریداری کنند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا کمبود عرضه و افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر در بازار، گلایه شهروندان را نیز به همراه داشته است.

قیمت مرغ یک پا دارد!

کاهش توان خرید مرغ

علی اسدی کارمند یکی از ادارات دولتی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این روزها مرغ در شهرمان بسیار گران عرضه می‌شود و این در حالی است که مرغ فروشی‌ها، مرغ دارند، اما به قیمت بالا می‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد: کمبود مرغ نیست و یخچال مرغ فروشی‌ها پر است، اما با قیمت بسیار بالا، و آن‌ها مرغ را با قیمت بالای ۹۰ هزار تومان می‌فروشند.

پوریا نوری از اصفهان که معتقد است، مرغ را باید تازه به تازه خرید و مرغ نباید مدت زمان زیادی در فریزر باشد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ چیست؟ چرا جواب منطقی و قانع‌کننده‌ای به شهروندان نمی‌دهند؟ این وضعیت تا کی ادامه دارد؟ آیا کوچ مرغ‌ها دلیل اصلی این گرانی است؟

وی ادامه می‌دهد: در ساعات پایانی روز فروشنده‌ای، مرغی برای عرضه ندارد و زمانی که علت کمبود مرغ را می‌پرسیم، مرغ فروشان می‌گویند که از کشتارگاه مرغی به فروشندگان توزیع نمی‌شود.

فاطمه دهقان یکی دیگر از خریداران مرغ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حاضریم مرغ را به قیمت بالاتر بخریم، اما حداقل انتظار داریم که مرغ در بازار باشد، زیرا مرغ را نمی‌توان از وعده‌های غذایی حذف کرد.

وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم که علت اصلی افزایش قیمت مرغ در خرده فروشی، کمبود عرضه مرغ در بازار و بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها و مرغ زنده در مرغداری است.

احمد صالحی که پدر چهار فرزند است، با ابراز گلایه از افزایش قیمت مرغ و دشواری تأمین آن برای خانواده‌های پرجمعیت می‌گوید: اساساً از نظر بازار، افزایش قیمت مرغ در این برهه از سال منطق اقتصادی درستی ندارد، اما بارها شاهد گران فروشی و کم فروشی مرغ در بازار بوده‌ام.

قیمت مرغ یک پا دارد!

دستوری بودن قیمت مرغ در اصفهان موجب کمبود مرغ در این شهر شده است

محمدعلی فروغی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: افزایش قیمت جوجه و نهاده‌ها موجب شده تا قیمت مرغ به صورت سراسری در کشور افزایش یابد، در حال حاضر مرغ در اصفهان با قیمت کیلویی ۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان پایین‌ترین قیمت را در سطح کشور دارد.

وی ادامه می‌دهد: مرغ در اصفهان باید کیلویی ۱۰۰ هزار تومان باشد، اما با قیمت دستوری این عدد به ۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده و این موجب شده تا شاهد کمبود مرغ در بعضی از مناطق اصفهان باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه به دلیل کمبود مرغ، شهروندان مجبور به خرید مرغ مواد زده با قیمت بالا می‌شوند، تاکید می‌کند: در اصفهان ۵۰۰ تن مرغ برای هرروز وجود دارد، اما به دلیل دستوری بودن قیمت مرغ در اصفهان تنها ۱۵۰ تن از آن در این کلان‌شهر به فروش می‌رسد.

مرغداران اصفهان به دلیل قیمت پایین مرغ در این کلان‌شهر، مرغ را به دیگر شهرها صادر می‌کنند.

فروغی با اشاره به اینکه مرغ به صورت زنده از اصفهان به دیگر شهرها منتقل می‌شود، می‌گوید: مرغ فروشان و کشتارگاه‌های اصفهان در این برهه از زمان تنها شاهد انتقال مرغ به دیگر شهرها هستند.

وی اضافه می‌کند: نقض شدن قیمت دستوری موجب افزایش اعتماد مرغدار و جلوگیری از ضرر او می‌شود که این وضعیت کمبود مرغ در اصفهان را بهبود می‌بخشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه قیمت مرغ در کل کشور باید یکسان باشد، خاطرنشان می‌کند: شهرهای از جمله تهران، قم، شیراز و خوزستان قیمت دستوری ندارد و قیمت مرغ در آن شهرها بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود.

فروغی با بیان اینکه مرغ فروشان مجبور به تأمین مرغ مغازه خود از دیگر شهرها هستند و این موجب افزایش قیمت مرغ در اصفهان می‌شود، می‌گوید: با افزایش فاصله قیمت مرغ در شهرها، مرغ از اصفهان خارج می‌شود و هرروزه شاهد کاهش تعداد مرغ در این کلان‌شهر هستیم، همچنین اگر به همین صورت پیش برویم، شب عید نیز شاهد کمبود اساسی مرغ در بازار هستیم.

قیمت مرغ یک پا دارد!

تولید، دلیل افزایش قیمت مرغ نیست

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: افزایش قیمت مرغ مرتبط با تولید نیست، زیرا تولید در کشور دچار کاهش نشده است.

وی ادامه می‌دهد: از تیر ماه حدود ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی صورت گرفته و این تعداد تا کنون نزولی نبوده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تاکید می‌کند: بخشی از بالا پایین شدن قیمت مرغ در حوزه تولید طبیعی است، اما اساساً دلیل این افزایش قیمت مرغ، تولید نیست.

پرورش مرغ گوشتی در کشور دچار کمبود نشده است و تولید همچنان ادامه دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه مرغ بسیاری از استان‌های بزرگ کشور به صورت زنده یا کشته به دیگر شهرها منتقل می‌شود و این موضوع از گذشته در کشور وجود داشته است، می‌گوید: به طور مثال میزان تولید مرغ در تهران پاسخگویی تقاضا نیست و مرغ این کلان‌شهر عمدتاً از شهرهای گلستان، مازندران، گیلان، قزوین، سمنان و قم تأمین می‌شود.

قیمت مرغ زنده را شرکت‌ها تعیین می‌کند

وی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان نزولی نبوده است، اضافه می‌کند: آمار جوجه‌ریزی در آذر ماه بیش از ۱۳۰ میلیون است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه با افزایش قیمت گوشت قرمز، تقاضا برای خرید مرغ افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان می‌کند: بخش قابل توجهی از مرغداران متناسب با تقاضا تولید را افزایش می‌دهند.

مدیریت بازار مرغ نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت از ماه‌ها قبل است و اگر در زمان جوجه ریزی مدیریت صحیح صورت گیرد اینگونه شاهد افزایش قیمت در بره‌های زمانی خاص سال نخواهیم بود.

کد خبر 712527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.