زنان ۵ درصد اهداکنندگان خون در کشور را تشکیل می‌دهند

اهدای خون، اقدامی داوطلبانه و خداپسندانه است که بسیاری از افراد نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند، در این بین زنان با توجه به وجود باورهای نادرست در خصوص اهدای خون، تنها پنج درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند، از همین رو با هدف ارتقای میزان اهدای خون زنان، پویش مهر فاطمی به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان انتقال خون ایران از سال ۱۳۵۳ برای تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های سالم و انجام امور آموزشی، پژوهشی و کاربردی در زمینه انتقال خون به طور رسمی آغاز به کار کرده و مهمترین هدف انتقال خون در ایران، تأمین خون و فرآورده‌های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین‌ المللی برای بیماران و نیازمندان و ترویج طب انتقال خون است.

مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون از وظایف اصلی این سازمان به شمار می‌روند و خدمات سازمان انتقال خون شامل جمع‌ آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور است.

مهمترین فایده اهدای خون، نجات زندگی و کسب رضایت الهی و از فواید دیگر آن آگاهی از سلامت جسمانی است که از طریق کنترل ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و تشخیص کم خونی و نوع گروه خونی حاصل می‌شود.

مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن در ایران شامل بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به انواع هموفیلی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ (قلب، کلیه، مغز استخوان، و زنان)، مبتلایان به بیماری‌های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، افراد مبتلا به کم خونی‌های مزمن و انواع سرطان، به خصوص در مرحله شیمی درمانی، هستند.

نقش مهم زنان در مراقبت از سلامت و ترویج رفتارهای سالم

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، اظهار کرد: بانوان در تمام ابعاد زندگی از مشاغل و اصناف حمایت خود را از خانواده، فرهنگ و سلامت نشان داده‌اند، بسیاری از بانوان در مشاغلی چون معلمی و پرستاری و مشاوره و امدادگری مشغول به کار هستند و در خانواده نیز نقش مهمی در مراقبت از سلامت و ترویج رفتارهای سالم ایفا می‌کنند.

وی افزود: با وجود مشارکت مناسب مردم در اهدای خون، سهم مشارکت بانوان در این زمینه در ایران بسیار پایین است، به نحوی که تنها حدود پنج درصد از اهداکنندگان خون در سراسر کشور را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.

سخنگوی سازمان انتقال خون این امر را خلاف روحیه بانوان ایرانی که در تمام فعالیت‌های انسانی، ارزشی و خیرخواهانه پیشتاز هستند، دانست و تصریح کرد: دلیل اصلی نداشتن استقبال، برخی باورهای نادرست در مورد اهدای خون بانوان است.

وی با اشاره به توجه ویژه سازمان به بهبود سطح مشارکت بانوان در امر اهدای خون، گفت: اگر یک زن در خانواده به جمع اهداکنندگان خون بپیوندد، در فرهنگ‌سازی این امر انسان دوستانه میان دیگر اعضای خانواده و جامعه، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بیگی ادامه داد: «پویش مهر فاطمی» با شعار «بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون» در بازه زمانی شهادت حضرت فاطمه (س) تا ولادت آن بانوی بزرگوار و روز مادر، در تمام مراکز اهدای خون سراسر کشور برگزار خواهد شد تا دختران و بانوان با یادآوری سیره دخت نبی اکرم (س) و حمایت‌ها و رشادت‌هایی که در سال‌های نه چندان دور درزمان دفاع مقدس زنان ایران از خود نشان دادند و نیمی از اهدای خون را در همان سال‌ها به عهده داشتند، برای حمایت از کودکان، بانوان باردار و بیماران نیازمند به خون آستین بالا بزنند و یک بار دیگر ظرفیت خود را در حمایت و سخاوت به اثبات رسانند.

تأثیر در نگرش زنان نسبت به ضرورت و حیات‌بخش بودن اهدای خون

کیان دهراب‌پور، مدیرکل انتقال خون استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری پویش اهدای خون مهر فاطمی اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) و به منظور تأثیر در نگرش دختران و زنان نسبت به ضرورت و حیات‌بخش بودن اهدای خون پویشی تحت عنوان مهر فاطمی با شعار بانوی ایرانی نبض زندگی و اهدای خون در استان اصفهان و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: باور داریم که اگر یک زن در خانواده به جمع اهداکنندگان خون بپیوندد، بر فرهنگ‌سازی این عمل انسان‌دوستانه در بین دیگر اعضای خانواده و جامعه نیز اثرگذار خواهد بود و به همین دلیل سازمان انتقال خون ایران توجه ویژه‌ای به بهبود سطح مشارکت بانوان در امر اهدای خون دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: پویش اهدای خون مهر فاطمی از شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) تا روز ولادت ایشان یعنی از تاریخ بیست‌وششم آذر تا سیزدهم دی در مراکز اهدای خون استان برگزار خواهد شد.

کد خبر 712425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.