۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
تحولات حمل‌ونقلی نصف جهان

مدیریت شهری ششم اصفهان مبنای فعالیت‌های خود را بر زیست‌پذیرتر شدن «شهر زندگی» و آسایش شهروندان قرار داده است تا با افزایش کیفیت خدمات به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل از مشکلات زیست‌محیطی نصف جهان بکاهد؛ به‌مناسبت روز «حمل‌ونقل و رانندگان، بخشی از دستاوردهای حمل‌ونقلی شهرداری در دو سال گذشته را مرور کردیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جهان امروز، قلب توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی در دستان ارزشمند فعالان عرصه حمل‌ونقل عمومی می‌تپد و این مهم در سایه فداکاری، ایثار و تلاش‌های شبانه روزی رانندگان متعهد و خدوم محقق می‌شود که بی‌وقفه در راستای پیشبرد اهداف صنعت حمل‌ونقل کشور قدم بر می‌دارند و از ارائه هیچ خدمتی به همنوعان خود در این امر دریغ نمی‌کنند.

بخش حمل‌ونقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرایند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود.

برنامه‌ریزی در حوزه حمل‌ونقل، مستلزم شناخت واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های اقتصادی شهرها است، همچنین در تدوین برنامه حمل‌ونقل نباید از وضعیت تناسب در تقاضا و عرضه، روان بودن جریان حمل‌ونقل یا وجود نارسایی‌ها و تنگناها غافل بود.

بیست‌وششم آذر، سالروز فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۲ مبنی بر تخلیه کالاهای اساسی مردم از بنادر جنوبی کشور، یادآور رشادت رانندگان عزیزی است که با صداقت مثال‌زدنی، در تمام مقاطع حساس، از جنگ تحمیلی دیروز تا جنگ اقتصادی امروز ایستادگی کرده‌اند.

این روز در هفته منتهی به یکم دی و آغاز فصل زمستان، فرصتی برای ارج نهادن به تلاش‌های فعالان حوزه حمل‌ونقل است که در ادامه به بخشی از دستاوردهای شهرداری اصفهان از ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری می‌پردازیم.

تحولات حمل‌ونقلی نصف جهان

برنامه‌ریزی برای اجرای فاز سوم خط ۲ متروی اصفهان در حال انجام است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دستاوردهای حمل‌ونقلی دوره ششم مدیریت شهری این کلان‌شهر اظهار می‌کند: توسعه حمل‌ونقل عمومی موضوع مهمی است که روزبه‌روز با توسعه شهرها و اقتصاد نقش پررنگ‌تری می‌گیرد؛ کلان شهر اصفهان در حوزه اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو فعالیت‌های زیادی داشته است ولی بعد از کرونا دچار رکود سنگینی شد.

وی با اشاره به تحولات ایجاد شده در بخش اتوبوس‌های نصف جهان می‌افزاید: بعد از کرونا تعداد اتوبوس‌های فعال در این کلان‌شهر به ۶۰۰ دستگاه کاهش یافت و سرفاصله این اتوبوس‌ها به بالای نیم ساعت رسیده بود؛ حوزه مترو نیز پیشرفت چندانی نداشت، به گونه‌ای که خط یک باوجود راه‌اندازی، به کندی پیش می‌رفت و خط دو سرعت خوبی نداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: طی دو سال اخیر تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر اصفهان خریداری شد که بیش از ۲۰۰ دستگاه آن به ناوگان حمل‌ونقل اضافه شد، به همین دلیل سرفاصله بین اتوبوس‌ها کاهش یافت.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هزار دستگاه اتوبوس در این کلان‌شهر فعال است که معمولاً تعدادی از آن‌ها در شرایط گارانتی، نوسازی و تعمیر قطعه قرار دارد و به همین دلیل فقط ۸۵۰ اتوبوس آماده به‌کار است.

نورصالحی درباره پیشرفت‌های حوزه مترو بیان می‌کند: خط یک مترو با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد، البته قبل از شرایط کرونا، تعداد مسافران این خط در روز به بیش از ۱۲۰ هزار نفر می‌رسید، اما بعد از کرونا به ۲۰ هزار نفر تغییر یافت و به همین دلیل شرکت مترو، توسعه و عملیات اجرایی این خط را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه در خط دو متروی اصفهان نیز بخش زیادی از عملیات حفاری تونل‌ها انجام شده و سفت‌کاری ایستگاه‌ها در حال انجام است و سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تصمیم گرفت، خط دو را به‌صورت فاز به فاز فعال کند و برای راه‌اندازی فاز نخست حدفاصل دارک تا طوقچی تا آخر سال تلاش‌های بسیاری کرده است، اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای آغاز عملیات اجرایی خط سه در سال آینده انجام داده است. البته این طرح‌ها برای به تأیید رسیدن و دریافت مصوبات مراجع ملی، مستلزم همکاری استان و مجموعه‌های ملی در وزارت کشور هستند که امید است با سرعت به نتیجه برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تأمین ناوگان و اتوبوس برقی برای محدوده مرکزی شهر می‌گوید: با توجه به آلودگی هوا این موضوع اهمیت بسیاری پیدا کرده است و امیدواریم برای سال آینده تعدادی از آن‌ها به ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه شود.

مسئولان ملی در وزارت کشور و سازمان محیط زیست برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده عزم جدی‌تری داشته باشند

نورصالحی با اشاره به تکمیل ناوگان مترو عنوان می‌کند: در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارهای خط یک مترو ۱۱ دقیقه است که این موضوع مطلوب شهروندان نیست، به همین دلیل با افزایش تعداد رام‌ها، باید این سرفاصله را کاهش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات فعلی تاکسی‌ها در شهر اصفهان توضیح می‌دهد: موضوع اصلی این ناوگان، نوسازی است تا بتواند با ارائه خدمات به مردم رغبت آن‌ها را برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی بیشتر کند، بنابراین سازمان ذی‌ربط نیز باید با کمک مقامات استانی و ملی با توجه به افزایش قیمت تعمیر وسایل نقلیه، کمک‌های حمایتی و مالی برای رانندگان تاکسی در نظر گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نامطلوب شدن شرایط تاکسی‌های خطی و گردشی در سطح شهر به دلیل ورود تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: سازمان مربوطه باید رانندگان را حمایت کند و به آن‌ها وام قرض‌الحسنه بدهد تا باوجود افزایش قیمت خودروها بتوانند وسایل نقلیه خود را بازسازی کنند، زیرا عمر بعضی از آن‌ها بالای ۲۵ سال است و علاوه بر رانندگان، مردم نیز بی‌رغبت می‌شود که از تاکسی‌ها استفاده کنند.

وی بیان می‌کند: میانگین سن تاکسی‌های شهر اصفهان به ۱۲.۵ سال رسیده است و نشان می‌دهد این ارگان در شرایط مطلوبی قرار ندارد به همین دلیل باید مسئولان ملی در وزارت کشور و سازمان محیط زیست کشور و حتی صنایع بزرگ با وام‌های کم بهره و قرض‌الحسنه به این نهاد کمک کنند.

نورصالحی درباره حمل‌ونقل بین شهری تاکید می‌کند: استان اصفهان بعد از کرونا نتوانست در زمینه حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به شرایط قبلی بازگردد، البته پیگیری‌های زیادی در این باره انجام شده است، اما شرایط جابه‌جایی و تأمین بلیت در بیشتر مواقع برای شهروندان مطلوب نیست و این موضوع محدود به شرایط خاص، تعطیلی‌ها و اوج سفرها نمی‌شود، بلکه در اکثر مواقع مردم با این مشکل روبه‌رو هستند و این مسئله ناشی از بعضی ناهماهنگی‌ها در مجموعه‌های دولتی وزارت راه و شهرسازی است که در سه حوزه هوایی، زمینی و تریلی فعالیت دارند.

تحولات حمل‌ونقلی نصف جهان

حمل‌ونقل انسان محور به عنوان رویکرد اصلی دوره ششم مدیریت شهری اصفهان در راستای تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی»

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دستاوردهای حمل‌ونقلی مدیریت شهری دوره ششم بیان می‌کند: مجموعه اقدامات در خصوص حمل‌ونقل و ترافیک شهری را می‌توان به‌طور خلاصه به بهبود حمل‌ونقل همگانی، روان‌سازی ترافیک و ارتقای ایمنی تقسیم کرد که اقدامات بخش اول یعنی، بهبود حمل‌ونقل همگانی توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد هوشمندسازی، افزایش ظرفیت ناوگان، نوسازی و بهبود کیفیت خدمات در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌های افزایش تعداد ناوگان اتوبوس اضافه می‌کند: ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با سهم دولتی خریداری و از این تعداد، تاکنون ۴۰ دستگاه تحویل داده شده است، همچنین ۵۳ دستگاه میدل باس برای خطوط کم بازده خریداری و به بهره‌برداری رسیده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر مشکلات و چالش‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در تأمین ناو بر (راننده) تصریح می‌کند: تا آذر ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۱۰ دستگاه اتوبوس فعال به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند و استفاده ازسامانه‌های هوشمند از جمله AVL یا مدیریت برخط ناوگان از برنامه‌های مهم مهندسی خطوط است که تمام ناوگان اتوبوسرانی به این سیستم مجهز است و شهروندان با نصب اپلیکیشن اصرو روی تلفن همراه خود می‌توانند به هنگام از مسیر اتوبوس‌ها و ساعت رسیدن به ایستگاه مطلع شوند.

حق‌شناس با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در راستای بهبود حمل‌ونقل همگانی همچون امکان برنامه‌ریزی خطوط، توزیع مناسب و بهینه ناوگان به خطوط مختلف، اطلاع‌رسانی به مسافران و افزایش اعتماد مسافران، می‌گوید: توسعه خطوط تندرو (بی‌آرتی)، راه‌اندازی خطوط گردشگری، احداث خطوط پرش، شناسایی و رفع گلوگاه‌های اتوبوسرانی، تشکیل قرارگاه حمل‌ونقل همگانی و نوسازی بالغ بر ۱۰۰۰ سرپناه ایستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان است و اجرای طرح‌های مدیریتی ازجمله افزایش ساعات فعالیت ناوگان حمل‌ونقل همگانی، ایجاد و راه‌اندازی خطوط ویژه در مسیرها و ساعات پیک، ایجاد پیوستگی در گونه‌های مختلف حمل‌ونقل یا حمل‌ونقل ترکیبی از دستاوردهای اجرایی این حوزه بوده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ناوگان‌های حمل‌ونقل همگانی و شبه‌همگانی اصفهان از نظر کمی و کیفی توسعه یافته و انواع گونه‌های حمل‌ونقل درون شهری و حومه طبق سیاست گذاری‌های مورد نظر و برنامه‌های حمل‌ونقل ترکیبی، سطح گسترده‌ای از شهر را پوشش می‌دهند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به راه‌اندازی نخستین خطوط ون و میدل باس در شبکه اتوبوسرانی ادامه می‌دهد: شش خط ون در این دوره راه‌اندازی و استفاده از میدل باس‌ها برای خطوط کم تقاضا و معابر باریک شهری برای نخستین‌بار تحت مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی مورد استفاده قرار گرفت.

به‌روزرسانی و اتمام مطالعات جامع حمل‌ونقل تا پایان سال جاری را می‌توان از اقدامات ویژه شهرداری دانست

وی با اشاره به برنامه‌های گسترش و ساخت خطوط قطار شهری تاکید کرد: قرارداد تجهیزات خط ۲ قطار شهری با شرکت مپنا، منعقد و عملیات عمرانی ایستگاه‌ها و خط ۲ مترو در حال اجرا است، همچنین سیاست‌گذاری توسعه خطوط حمل‌ونقل همگانی انبوه در مطالعات جامع جدید و تکمیل تجهیزات خط یک قطار شهری از برنامه‌های اجرایی در راستای گسترش و ساخت خطوط قطار شهری است.

حق‌شناس با اشاره به توجه ویژه مدیریت شهری به مباحث حمل‌ونقلی شهروندان در دوره ششم خاطر نشان می‌کند: روند توسعه و ریل‌گذاری در این دوره به صورتی است تا ضمن افزایش سرعت حمل‌و نقل و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان، مشوق خوبی برای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و کاهش آلودگی هوا باشد که برای تحقق این اهداف، مدیریت شهری، ضمن برنامه‌ریزی برای خرید و افزایش قطار مترو نسبت به مدیریت خطوط با هدف کاهش سرفاصله حرکت اهتمام داشته است و به‌روزرسانی و اتمام مطالعات جامع حمل‌ونقل تا پایان سال جاری را می‌توان از اقدامات ویژه شهرداری دانست.

وی با بیان احداث و راه‌اندازی خط بی‌آرتی میدان امام علی (ع) به پایانه خرم در این دوره می‌گوید: عملیات اجرایی زیرسازی خط بی‌آرتی آتشگاه به پایان رسیده و در حال نصب ایستگاه‌های آن هستیم، راه‌اندازی این خط از برنامه‌های مهم در راستای توسعه و گسترش حمل نقل عمومی شرق به غرب اصفهان دانست که از پایانه جی، هشت بهشت، میدان امام حسین، آتشگاه تا سه راه درچه سرویس دهی به شهروندان را انجام می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به برنامه ارتقای خدمات تکمیل و بهره‌برداری از پایانه‌های درون شهری بیان می‌کند: تملک و احداث پایانه‌های اندیشه (منطقه ۱۳)، احد پایانه دارک (منطقه ۱۴)، شکوه (منطقه هشت)، توسعه پایانه صمدیه (منطقه دو)، پیگیری پایانه میدان استقلال (توافق با دانشگاه صنعتی اصفهان) و سه راه درچه (توافق با شهرداری درچه)، بهره‌برداری و نگهداری صفه (منطقه شش)، عاشق آباد (منطقه ۱۲)، آبشار (منطقه شش)، خرم (منطقه یک)، ارغوانیه (منطقه ۱۵)، باغ قوشخانه (منطقه ۱۰)، بابلدشت (منطقه ۷) و جی (منطقه چهار) در حال انجام و پیگیری است

حق‌شناس با اشاره به فعالیت ۸۹۰۰ تاکسی در شهر و ۷۰۰۰ سرویس مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ بیان می‌کند: این سرویس‌ها در قالب ۴۶ شرکت به ۸۴ هزار نفر دانش‌آموز خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به وجود مشکلات اجرایی در سال اول راه‌اندازی سامانه «سفیر مهر» و نبود اطلاعات دقیق و امکان نرخ صحیح از مشکلات درازمدت سرویس مدارس، می‌گوید: راه‌اندازی این سامانه موجب دستیابی به دیتا و اطلاعات دقیق سفرهای مبدا مقصد سرویس مدارس شده است که علاوه بر کاهش شکایات مردمی موجب امکان تحلیل و برنامه‌ریزی برای مطالعات و اقدامات مرتبط با روان‌سازی ترافیک شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح شناورسازی ساعات فعالیت مدارس و ادارات با هدف توزیع حجم ترافیک در زمان و استفاده از حیاط مدارس در مناطق پرترافیک، نصب گیره‌های دوچرخه و استفاده از همیار پلیس ادامه می‌دهد: این مدیریت شهری قصد دارد با جلب همکاری آموزش‌وپرورش در این مسیر حرکت کند.

در حال حاضر نقاط حادثه خیز در شهر اصفهان از ۶۵ نقطه به ۱۴ مورد کاهش پیدا کرده و ایمن‌سازی معابر و گذرهای عابر پیاده در ۷۶ نقطه انجام شده است

حق‌شناس با تاکید بر حمل‌ونقل انسان محور به عنوان رویکرد اصلی این معاونت در راستای تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی»، تصریح می‌کند: ایجاد گذرگاه‌های ایمن عابر پیاده و تجهیز آن به روشنایی با هدف آشکارسازی و ایجاد نیوجرسی در سطح شبکه معابر بزرگراهی، نصب، راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری بالغ بر ۷۰۰ دوربین نظارت تصویری، سرعت سنج، عبور از چراغ قرمز از دیگر اقدامات برشمرد، این معاونت بخش اعظمی از گلوگاه ترافیکی در اصفهان شناسایی کرده، این گلوگاه‌های ترافیکی که توسط مناطق پانزده‌گانه آزادسازی و مشکلات آن با نصب تجهیزات ترافیکی و اصلاح هندسی و حضور عامل راهور مرتفع شده است.

وی با اشاره به رفع نقاط حادثه خیز را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در راستای حمل‌ونقل انسان محور در شهر اصفهان اظهار می‌کند: در حال حاضر نقاط حادثه‌خیز در شهر اصفهان از ۶۵ نقطه به ۱۴ مورد کاهش پیدا کرده و ایمن‌سازی معابر و گذرهای عابر پیاده در ۷۶ نقطه انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حمل‌ونقل عمومی تاکید می‌کند: تعداد جان باختگان تصادفات سال ۱۳۹۸، ۱۷۶ نفر و سال ۱۳۹۹، ۱۵۹ نفر بوده است، اما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این آمار به حدود ۱۴۰ نفر کاهش یافته است.

حق‌شناس با اشاره به آموزش و فرهنگ‌سازی به عنوان یکی از مؤثرترین راهکارهای بهبود تردد در شهر اصفهان بیان می‌کند: ارتقای فرهنگ عبور و مرور، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از حمل‌ونقل پاک و همگانی و ارائه آموزش‌های ترافیکی برای سنین و طیف‌های مختلف جامعه از اقدامات این دوره است.

به گزارش ایمنا، به‌رغم اقدامات شایسته‌ای که در دو سال اخیر در حوزه حمل‌ونقلی شهر اصفهان انجام شده است، شهرداری این کلان‌شهر در این حوزه به‌شدت نیازمند کمک است و از مشارکت با بخش خصوصی برای توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری استقبال می‌کند.

گزارش از: پرستو عطایی

کد خبر 712420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.