گردوغبار بر بازار کیوی‌فروشان مازندران

کیوی‌کاران مازندرانی از جمله باغدارانی هستند که در زمان برداشت محصول با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اگرچه صادرات کیوی به کشورهای اوراسیا و عربی روزنه امید و تحول در کشت و کار کیوی‌کاران مازندرانی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، استان مازندران با دارای بودن موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مناسب، از استان‌های حاصلخیز کشور به شمار می‌رود. کشت محصولات زراعی و باغی در مازندران از اولویت‌های توسعه کشاورزی در این استان است.

طبق آمار رسمی از سوی سازمان جهاد کشاورزی از ۱۱۲ هزار هکتار باغ‌های مرکبات مازندران، در ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده وجود دارد که ۸۰ هزار هکتار آن زیر کشت ارقام مختلفی همچون پرتقال، ۳۰ هزار هکتار نارنگی و سایر زمین‌ها زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو رفته است.

این استان با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی باغی و ۲.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور، سالانه ۷.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

مازندران ظرفیت تولید ۷۲ نوع از محصولات کشاورزی را دارا است، بر اساس این آمار استان مازندران با چنین تولیدات زراعی و باغی در جایگاه ویژه کشور قرار گرفته است و در تولیدات مرکبات و برنج به عنوان قطب برتر شناخته می‌شود.

اگرچه در راستای تولیدات محصولات باغی از جمله پرتقال، نارنگی و کیوی مشکلات زیادی وجود دارد که دخالت واسطه‌ها و دلالان مهم‌ترین بخش آن است و هر سال در زمان برداشت محصول، باغداران از شرایط پیش رو گلایه دارند. حمایت همه‌جانبه، تخصیص تسهیلات بانکی کم‌بهره و مهم‌تر از همه ایجاد بازار مناسب به منظور کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان از مهم‌ترین خواسته‌های کشاورزان مازندرانی است.

کیوی‌کاران مازندرانی از باغدارانی هستند که در زمان برداشت محصول‌شان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، اگرچه طی دو سال اخیر و با رونق گرفتن بازار کیوی، افزایش قیمت و صادرات به کشورهای اوراسیا و عربی روزنه امید و تحول در کشت و کار کیوی‌کاران مازندرانی ایجاد شده است، در حال حاضر دو استان مازندران و گیلان در تولید کیوی مورد توجه قرار گرفته‌اند و با افزایش تولید به جایگاه مناسبی دست یافته‌اند.

گرد غُبار بر بازار کیوی‌فروشان مازندران

باغداران به دنبال ایجاد اتحادیه مستقل کیوی‌کاران هستند

جعفر غفاری، یکی از باغداران شهرستان آمل که به عنوان باغدار نمونه کشور در تولید محصول کیوی شناخته می‌شود، آغاز فعالیتش را سال ۸۶ عنوان می‌کند و می‌گوید: کشت درختان کیوی را با هزینه ۳۰ میلیون تومان در زمین چهار هزار هکتاری آغاز کردم و پس از گذشت این سال‌ها، سال جاری ۱۶۰ تن کیوی تولید کرده‌ام.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های باغدار موفق عشق و علاقه به این شغل است، می‌افزاید: لازم است بر اساس علم روز جلو رفت تا با تجربه آمیخته شود، در این صورت پیشرفت‌های خوبی را خواهیم داشت.

باغدار مازندرانی با اشاره به مشکلات کشاورزان و باغداران اساسی‌ترین آن را وجود مگس مدیترانه می‌داند و تاکید می‌کند: با هدف جلوگیری از ایجاد آفت برای مرکبات از «دلتامترین» که یک سم شیمیایی است، استفاده می‌کنیم، اگرچه تمام تلاش ما این است تا مواد شیمیایی کمتر مصرف شود و به جای مواد هورمونی از کود حیوانی استفاده کنیم.

غفاری با بیان اینکه یکی از مشکلات باغداری نبود شرکت تعاونی میان باغداران است، تصریح می‌کند: خواسته تمام باغداران این است که شرکت تعاونی کیوی‌کاران تشکیل و دست واسطه‌گران و دلالان کوتاه شود.

صادرات کیوی مازندران به نام ترکیه

وی ادامه می‌دهد: کیوی در زمان برداشت محصول با قیمت کم از باغداران خریداری می‌شود، در حالی که با قیمت بالا صادر می‌شود، نبود بازار فروش نیز موجب ناراحتی کیوی‌کاران شده است.

باغدار اهل شهرستان آمل با تاکید بر اینکه دست دلالان باید کوتاه شود، خاطرنشان می‌کند: کیوی استان مازندران پس از صادر شدن به کشور ترکیه با عنوان آن کشور به دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌شود و این روند موجب از دست رفتن بازار فروش اروپا برای مازندران شده است، در حالی که با تولید کیوی‌های مرغوب می‌توان آن را با قیمت مناسب‌تری به فروش رساند.

گرد غُبار بر بازار کیوی‌فروشان مازندران

محصول سال جاری را ارزان‌تر از سال گذشته خریداری کردند

ابوالقاسم اسدی، نخستین و تنها باغدار محمودآبادی تولیدکننده کیوی با ابراز نارضایتی از وضعیت باغداری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اقتصاد کشور در روستا، کشاورزی و باغداری است، اما بیشتر اراضی روستای محمودآباد به دلیل شرایط نامناسب مالی فروخته شده یا در حال تغییر کاربری و ساخت ویلا است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته متحمل ضرر زیادی شدیم، می‌افزاید: سال گذشته دو برابر ضرر کردیم، کارشناسانی که می‌آمدند اطلاعات کافی نداشتند، باید کارشناس را از تنکابن می‌آوردیم که هزینه‌های زیادی داشت.

باغدار اهل محمودآباد با بیان اینکه کیوی را از درخت ۹ هزار تومان می‌خریدند و ایام عید ۴۰ هزار تومان می‌فروختند، عنوان می‌کند: سال جاری گفتند کیوی را به قیمت هر کیلو ۸ هزار تومان می‌خریم که یعنی هیچ نظارتی وجود ندارد.

اسدی با تاکید بر اینکه باید مؤسسه یا شرکت تعاونی وجود داشته باشد تا بتوان مشکلات را بررسی کرد، اظهار می‌کند: گرانی نهاده‌ها، هزینه‌های بالای فرایند تولید و نبود بازار فروش، وجود واسطه‌ها، نبود تسهیلات مناسب، هزینه بالای نگهداری محصولات در سردخانه، نداشتن شرکت تعاونی و نبود بستر مناسب صادرات از مشکلاتی است که باغداران با آن مواجه هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: سال جاری بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه کردیم، هرچند با توجه به ارتباطات مجازی فروش نسبت به سال قبل بهتر بود، اما وضعیت اقتصادی مناسب نیست چراکه یک سبد کیوی ۶۰ هزار تومان قیمت دارد.

باغدار مازندرانی با بیان بر اینکه از بهترین گونه کیوی در باغ‌های مازندران استفاده شده است، اضافه می‌کند: از گونه‌های اصلاح شده کیوی استفاده می‌کنیم، اما حمایتی برای صادرات وجود ندارد.

اسدی با اشاره به اینکه کودهایی که استفاده می‌شود کیفیت لازم را ندارد و نظارتی نیز در این زمینه نیست، تصریح می‌کند: از دیگر مشکلات باغداران بیمه است، برای هر هکتار یک نفر را بیمه می‌کنند، در حالی که به‌طور ثابت سه نفر و در زمان چیدن ۴۰ نفر در باغ‌ها فعالیت دارند و حتی برای چیدن و جمع‌آوری کارگران را بیمه نمی‌کنند.

گرد غُبار بر بازار کیوی‌فروشان مازندران

تولید کیوی در مازندران روند افزایشی دارد

محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران معتقد است که قیمت کیوی در بازار مناسب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار باغدار تحت پوشش اتحادیه هستند، می‌افزاید: از ۴۵۰ هزار تن تولید مرکبات در این استان حدود ۲۳۰ هزار تن محصول کیوی است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل حجم صادرات و مخاطب در بازار جهانی قیمت کیوی افزایش یافته است، تصریح می‌کند: بهترین محصول کیوی در مازندران است و صادرات این محصول در دو استان گیلان و مازندران به سایر کشورها انجام می‌شود و مازندران توانست رتبه نخست تولید را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه شرایط برای افزایش قیمت این محصول هنوز مناسب است، تاکید می‌کند: با بیان اینکه ۲۵ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می‌شود، با توجه به سالم بودن این میوه و استفاده کم از سموم آفت‌کش می‌توان به تولید بیشتر این محصول پرداخت، اگرچه از منظر باغداری نوین نیاز است تا تولید افزایش پیدا کند.

با توجه به روند افزایشی تولید محصولات باغی، یکی از مسائل مهم در پایداری شغل حمایت از تولیدات داخلی است تا جوانان به باغداری روی آورند و از روند ویلاسازی و تخریب اراضی باغی و زراعی جلوگیری شود.

کد خبر 712366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.