ایلام آلوده‌ترین شهر کشور/ تنها ۸ شهر در وضعیت پاک قرار دارد

آلودگی هوا با انباشت آلاینده‌ها در کلان‌شهرها، زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، لذا آمار و و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارد، از این‌رو امروز (شنبه) ایلام، آلودترین شهر در کشور بوده و هوای هشت شهر پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _شنبه بیست‌وپنجم آذر_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش)، ثبت نشدند.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهر ایلام با شاخص ۱۹۷، در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرهای کشور در موقعیت (قرمز) نبودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز، اصفهان، تهران، اهواز و اراک، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری‌که روز گذشته بیست‌وچهارم آذر تنها شهر اهواز با شاخص ۱۲۸ در وضعیت (نارنجی) بود، از این‌رو شهرهای تبریز، اصفهان، تهران و اراک، در موقعیت هوای سالم (زرد) بودند.

به این ترتیب؛ امروز سنجش کیفیت هوا در ارومیه، کرج، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، زنجان، شیراز، قزوین، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، زاهدان، شیراز، کرمان، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، همدان و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اردبیل، بوشهر، سمنان، زاهدان، قم، سنندج، یاسوج و رشت، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما طی روز بیست‌وپنجم آذر شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، مشهد، بجنورد، سمنان، قزوین، قم، سنندج، یاسوج و رشت، در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۰۱، اصفهان با شاخص ۱۰۹، تهران با شاخص ۱۳۰، اهواز با شاخص ۱۰۵، اراک با شاخص ۱۰۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری‌که روز گذشته شهر اهواز با شاخص ۱۲۸ در وضعیت (نارنجی) بود.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۸۳، کرج با شاخص ۹۶، شهرکرد با شاخص ۶۵، بیرجند با شاخص ۵۶، مشهد با شاخص ۶۸، بجنورد با شاخص ۵۲، زنجان با شاخص ۸۱، شیراز با شاخص ۹۲، قزوین با شاخص ۸۵، کرمان با شاخص ۸۹، کرمانشاه با شاخص ۸۲، همدان با شاخص ۹۴، یزد با شاخص ۸۰، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا روز گذشته در شهرهای تبریز با شاخص ۵۷، اصفهان با شاخص ۶۰، کرج با شاخص ۵۷، بوشهر با شاخص ۵۸، تهران با شاخص ۶۹، شهرکرد با شاخص ۵۷، بیرجند با شاخص ۶۷، زاهدان با شاخص ۵۹، شیراز با شاخص ۶۳، کرمان با شاخص ۶۳، کرمانشاه با شاخص ۶۷، خرم‌آباد با شاخص ۶۴، اراک با شاخص ۷۷، همدان با شاخص ۵۱، یزد با شاخص ۵۹، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشت.

لازم است بدانیم؛ دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۳۲، بوشهر با شاخص ۳۳، سمنان با شاخص ۴۲، زاهدان با شاخص ۴۰، قم با شاخص ۳۴، سنندج با شاخص ۴۰، یاسوج با شاخص ۳۷،، رشت با شاخص ۳۴، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شاخص کیفی در شهرهای ارومیه با شاخص ۳۸، اردبیل با شاخص ۱۶، ایلام با شاخص ۴۶، مشهد با شاخص ۳۳، بجنورد با شاخص ۲۰، سمنان با شاخص ۲۳، قزوین با شاخص ۳۵، قم با شاخص ۴۷، سنندج با شاخص ۲۷، یاسوج با شاخص ۲۶ و رشت با شاخص ۳۲، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شد.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، اما روز بیست‌وپنجم آذر شهرهای زنجان، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز سنجش کیفیت هوای در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون روز گذشته در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) نیست، اما یک شهر در شرایط (قرمز)، تعداد پنج کلان‌شهر در موقعیت (نارنجی)، ۱۳ شهر در وضعیت سالم (زرد)، هشت کلان‌شهر در شرایط پاک (سبز) و تعداد چهار شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی‌که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) نبود، یک شهر در موقعیت ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ کلان‌شهر در موقعیت سالم (زرد)، ۱۱ شهر در شرایط پاک (سبز) و تعداد چهار کلان‌شهر بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 712339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.