اسرائیل به دنبال توافق جدید با حماس برای آزادی اسرا در ازای آتش‌بس است

یک پایگاه نزدیک به منابع اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده که تل‌آویو مایل به توافق جدید با حماس برای برقراری آتش‌بس در غزه در ازای آزادی اسرا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یک پایگاه خبری نزدیک به منابع اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده که تل‌آویو مایل به حصول توافقی جدید با حماس برای آزادی اسرای زن در ازای برقراری آتش‌بس در غزه است.

پایگاه آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داده است «دیوید بارنئا»، رئیس موساد طی روزهای آینده با نخست‌وزیر قطر دیدار و با او درباره از سرگیری مذاکرات در خصوص آزادی اسرا از غزه رایزنی خواهد کرد.

به نوشته آکسیوس، این نخستین دیدار بین یک مقام ارشد اسرائیلی و مقام‌های قطری بعد از فروپاشی آتش‌بس هفت‌روزه در غزه خواهد بود. پس از پایان آن آتش‌بس رژیم اسرائیل عملیات خود را به جنوب غزه گسترش داد.

آکسیوس نوشته بازگشت اسرائیل به میز مذاکره نشان‌دهنده آمادگی‌اش برای بررسی یک توافق جدید برای تبادل اسرا است. اسرائیل مدعی است توافق گذشته دو هفته پیش، بعد از خودداری حماس از آزاد کردن زنان اسیر به هم خورد. با وجود این، حماس اسرائیل را مقصر شکست توافق قلمداد کرد و گفت زنانی که اسرائیل خواستار آزادی آن‌ها شد، نظامیان ارتش اسرائیل بودند.

روز جمعه ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه نفر از اسرای اسرائیلی در غزه را به اشتباه کشته است. ارتش اسرائیل مدعی شد که این اسرا یا توانسته بودند فرار کنند یا اینکه حماس آن‌ها را حین درگیری‌های شدید در شمال غزه رها کرده بود.

اندکی بعد از بیانیه ارتش اسرائیل چندین نفر از اعضای خانواده اسرای اسرائیلی که هنوز آزاد نشده‌اند از کابینه نتانیاهو خواستند طرح جدیدی برای توافق تبادل اسرا پیشنهاد دهد.

آکسیوس نوشته حماس هنوز ۱۳۰ اسیر در اختیار دارد. بیش از ۱۰۰ نفر از اسرا در ازای آتش‌بسی که ۷ روز به طول انجامید آزاد شدند.

واسطه‌های قطری یکشنبه گذشته برای بررسی اینکه آیا طرف‌های اسرائیلی مایل به از سرگیری گفت‌وگوها بر سر یک توافق جدید هستند یا خیر با مقام‌های اسرائیل تماس گرفتند. آن‌ها خواستار بررسی این بودند که آیا تل‌آویو با برقراری آتش‌بسی که بیشتر از یک روز به طول بینجامد در ازای آزادی سایر زنان موافق است یا خیر.

هفته گذشته بعد از آنکه قطر این پیشنهاد را مطرح کرد بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه جنگی او با سفر رئیس موساد به قطر مخالفت کردند، اما بعد از آنکه این تصمیم جنجال به پا کرد، نتانیاهو موضعش را تغییر داد و به بارنئا اجازه داد با قطری‌ها تعامل کند.

یک منبع اسرائیلی گفت تل‌آویو برای توافق جدیدی که آزادی سایر اسرای زن را شامل شود ابراز تمایل کرده است. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به مدت دو ساعت با رئیس موساد دیدار و با وی درباره از سرگیری مذاکرات برای آزادی اسرا گفت‌وگو کرد.

پیش از این دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرده بود برآوردها نشان می‌دهند که ۱۳۲ اسیر اسرائیلی همچنان در غزه زندانی هستند که از این تعداد گمان می‌رود ۱۱۲ نفر زنده باشند و ۲۰ نفرشان کشته شده باشند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، از این ۱۳۲ نفر ۱۱۳ نفر مرد و ۱۹ نفر زن هستند، دو کودک زیر ۱۸ سال و ۱۰ نفر بالای ۷۵ سال دارند.

از میان آن‌ها ۱۲۱ نفر اسرائیلی و ۱۱ نفر اتباع خارجی شامل هشت تایلندی، یک نپالی، یک تانزانیایی و یک شهروند دو تابعیتی مکزیکی-فرانسوی هستند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این بیانیه همچنین اعلام کرد که ۱۱۰ اسیر زنده در جریان توافق تبادل اسرا از سوی حماس آزاد شدند که ۸۶ نفر از آنها اسرائیلی و ۲۴ نفر نیز خارجی بودند.

منبع: فارس

کد خبر 712318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.