خون‌بهای مبارزه با تروریسم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وپنجم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خون بهای مبارزه با تروریسم» به حمله تروریستی شهرستان راسک پرداخت و نوشت: در حمله تروریستی و ناجوانمردانه بامداد جمعه به مقر ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان، ۱۱ نفر از افسران و سربازان فراجا شهید و ۷ نفر نیز زخمی شدند. مطابق گزارش‌های رسمی، این حمله، غافلگیرانه و با طراحی پیچیده انجام شده است به‌گونه‌ای که تروریست‌ها در یکی از مسیرهای منتهی به مقر ستاد فرماندهی انتظامی، کمین کردند تا مانع رسیدن نیروهای کمکی شوند. از این رو نیروهای کمکی که برای یاری به هم‌رزمان خود می‌آمدند، با کمین تروریست‌ها درگیر شده و پس از هلاکت و فرار چند نفر از آنان، خود را به مقر انتظامی محل درگیری رساندند. گروهک تروریستی جیشالظلم که سابقه شرارت‌های بسیاری در منطقه دارد و از حمایت‌های لجستیکی آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار است، مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد، چند نفر از تروریست‌ها در این حمله هلاک شدند و البته یک نفر نیز بازداشت شده است.

در همین راستا، آیت‌الله رئیسی در پیامی ضمن محکومیت حمله تروریستی به مقر انتظامی در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان، با تسلیت به خانواده‌های شهیدان این حادثه، از نیروهای مقتدر امنیتی و انتظامی خواست تا هر چه سریع‌تر عاملان و آمران این جنایت مذبوحانه را شناسایی کنند تا به سزای عمل ننگین خود برسند. رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی شهادت جمعی از نیروهای جان برکف فراجا در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت و بر مجازات عاملان جنایتکار این حادثه تروریستی تأکید کرد. رئیس مجلس نیز در پیامی حمله تروریستی به نیروهای غیور انتظامی راسک را محکوم کرد و گفت: دشمنان پلید و گروهک‌های تکفیری و شرور بدانند این تحرکات بی‌اثر با مجازاتی سرسختانه پاسخ داده خواهد شد.

خون بهای مبارزه با تروریسم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یمن حاکم دریای سرخ» نوشت: روز گذشته بود که پایگاه خبری آکسیوس اعلام کرد دو کشتی در دریایی سرخ مورد هدف موشک بالستیک قرار گرفته‌اند. در همین چارچوب سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح یمن در سخنرانی زنده اعلام کرد این دو کشتی توسط نیروهای یمنی مورد اصابت موشک قرار گرفته‌اند. یحیی سریع عصر دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای این کشور دو کشتی را که در حال حرکت به سمت فلسطین اشغالی بودند، هدف حمله قرار دادند.

طبق گزارش آکسیوس، دولت بایدن از طریق چندین کانال پیام‌های مختلفی برای ارتش ملی یمن ارسال کرده و به آنها هشدار داده حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و علیه اسرائیل را متوقف کنند. ارتش ملی یمن بعد از حملات اسرائیل به غزه اعلام کرده تا زمان ادامه تجاوزات، کشتی‌های تحت مالکیت اسرائیل یا عازم فلسطین اشغالی را هدف حمله قرار خواهد داد. آمریکا علاوه بر این در تلاش است از طریق ایجاد یک ائتلاف دریایی با مشارکت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانع ادامه حملات ارتش یمن شود. با وجود این، طبق نوشته آکسیوس، مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند تهدیدها تاکنون اثری در کاهش حملات ارتش یمن نداشته است. آکسیوس نوشته نگرانی‌ها در اسرائیل درباره حملات یمنی‌ها افزایش یافته و برخی مقام‌های این رژیم بر این باورند لازم است به این حملات پاسخ نظامی داده شود. یک مقام ارشد اسرائیلی اما روز پنجشنبه به آکسیوس گفت کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم گرفته فعلاً از دادن پاسخ نظامی اجتناب کند تا این حملات حواس اسرائیل را از جنگ غزه منحرف نکند.

خون بهای مبارزه با تروریسم

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز به بررسی چشم‌انداز روابط اقتصادی و تجاری تهران و مسکو پرداخت و با تیتر «چرا بازار روسیه برای ایران مهم است؟» نوشت: به گزارش همشهری، حجم روابط تجاری ایران و روسیه پس از ۱۰ سال دوباره و از سال ۲۰۲۱ وارد کانال ۲ میلیارد دلاری شده و مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از فرصت‌ها و چالش‌های تعامل بین روسیه و ایران پرده‌برداری و اعلام کرده: ایران حتی پس از تحریم‌های غرب و نیاز روسیه به جایگزینی و تغییر در ترکیب شرکای اقتصادی‌اش، نتوانسته جایگاه مطلوبی را در بین شرکای تجاری روسیه به‌دست آورد. این در حالی است که برخی کشورهای دیگر نظیر ترکیه، قزاقستان و بلاروس حتی با تحریم مسکو از سوی غرب توانسته‌اند سهم خودشان از بازار روسیه را به‌تدریج افزایش دهند.

بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید چهار عامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باعث پایین ماندن سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور شده که از منظر اقتصادی می‌توان به موانعی چون دشواری مراودات بانکی، نبود زیرساخت مناسب حمل‌ونقل، وجود رقبای منطقه‌ای و جهانی چابک، ضعف بسته‌بندی مناسب کالاها، فقدان تناسب قوانین گمرکی دو کشور، عدم‌شناخت بازارها از قوانین کار و مالیات روسیه، فقدان کنسرسیوم صادراتی کارآمد، بازاریابی غیرهدفمند، اندازه نامتقارن اقتصادی، نوسان قیمت نفت، تمرکز توزیع کالاها به چند شهر بزرگ روسیه، رقابت منفی میان صادرکنندگان ایرانی، بازار رقابتی بسیار شدید، سنتی بودن شیوه مبادله کالا و حضور کمرنگ صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های روسیه اشاره کرد.

خون بهای مبارزه با تروریسم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به بررسی مواضع ظریف و نوبخت و شرایط سیاست خارجی در سال آتی میلادی در گفت‌وگو با ابوالقاسم دلفی پرداخت و با تیتر «کار ظریف و نوبخت جنبه انتخاباتی ندارد» نوشت: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه این روزها حضور چشمگیر تری در رسانه‌ها دارد و با صراحت کلام بیشتری در خصوص مسائل کشور اظهارنظر می‌کند. او در یکی از همین گفت‌وگوها که البته با واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی نیز همراه شد، به قانون اقدام راهبردی مجلس انتقاد کرد و گفت: «من و دوستانم بلد نیستیم در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم، هیچ‌وقت هم چنین ادعایی نداشتیم. داشتیم کاری می‌کردیم که تحریم‌ها لغو شود، همین مجلس کنونی نگذاشت. ما در دولت آقای روحانی نمی‌توانستیم تحریم‌ها را به دلیل شرایط آن موقع برداریم، ولی بعداً این شرایط مهیا شد».

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی افزود: «(مجلس‌یازدهمی‌ها) گفتند تمام تحریم‌هایی که از خلقت آدم ابوالبشر تا الان در موضوعات دیگر هم وضع شد باید برداشته شود. گفتیم این تحریم‌هایی که هست برای مذاکره در رابطه با مباحث هسته‌ای است. اینکه شما می‌گوئید، حقوق بشر و مباحث منطقه‌ای است، اما اگر می‌خواهید آنها را هم برداریم، می‌توانیم در این خصوص هم مذاکره کنیم». اظهاراتی که کمی بعد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی نیز آن را تکرار کرد و سکاندار سیاست خارجی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز همچون نوبخت، انتقاداتی جدی به مجلس یازدهم در زمینه رفع تحریم‌ها کرد و تأکید داشت که بعد از پیروزی بایدن، ناگهان مجلس یازدهم با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به فکر برجام افتاد.

دلفی، سفیر پیشین ایران در فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات جنبه انتخاباتی دارد یا خیر، با رد این ادعا به خبرنگار شرق می‌گوید: مسئله اصلاً سود و زیان نیست. این افراد سعی کردند از شرایطی که مانع از ادامه کار آنها یا عدم احیای برجام شد سخن بگویند و اصطلاحاً روشنگری کنند. ببینید اظهارنظر در خصوص مسائل گذشته ربطی به شرایط کنونی ندارد؛ کشور همیشه در یک برهه حساس قرار داشته است. پس اگر بنا بر ملاحظات باشد که هیچ‌وقت نباید در خصوص هیچ موضوعی سخنرانی، مصاحبه یا ادعایی را مطرح کرد. از سوی دیگر اتفاقاً با توجه به شرایط داخلی، منطقه‌ای و جهانی به نظر من باز کردن این دست مسائل به‌شدت واجب است.

خون بهای مبارزه با تروریسم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترمز فرزندآوری کجاست؟» نوشت: روند کاهش توأم «ازدواج» و «زاد و ولد» در کشور که سال گذشته با رکورد «کمترین واقعه» برای هر دو همراه شد، از نگاه برخی‌ها، ناشی از تغییرات «سبک‌زندگی» تلقی می‌شود؛ اما واقعیت معادله جدید جمعیتی، فراتر از این تغییر است و «ریشه اقتصادی» دارد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد فاکتور «هزینه خرید و تأمین مسکن» طی سال‌های عصر جهش قیمت‌ها، در نقش ترمز فرزندآوری عمل کرده است. شروع بحران تورم مسکن ابتدا به مستأجر شدن اکثر زوج‌های جدید و سپس با انعکاس «سختی دسترسی به مسکن» در جامعه، به کاهش میل به ازدواج منجر شد. از طرفی، «ابر هزینه اجاره در سبد هزینه خانوارها» باعث انصراف از «داشتن فرزند» شده است. نمودار واکنش دو پارامتر جمعیتی به تغییرات قیمت مسکن و نتایج دو نظرسنجی، اثر این ترمز را تأیید می‌کند.

خون بهای مبارزه با تروریسم

کد خبر 712262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.