دغدغه دولت، رفع ناترازی بودجه است/ نمایندگان به دولت کمک کنند

امام جمعه موقت تهران گفت: دغدغه دولت سیزدهم قدم برداشتن در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مورد ناترازی بودجه است. نمایندگان مردم، دولت را در برون‌رفت از این تنگنا که ریشه مشکلات اقتصادی و تورم جانکاه هست کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلای امام خمینی (ره) تهران با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: از عایشه نقل شده است که هرگاه پیامبر اکرم فاطمه زهرا (س) را در خانه خود ملاقات می‌کردند می‌ایستاند و او را در جای خود می‌نشاندند ودر آغوش خویش می‌فشردند. آنگاه که فاطمه بر پیامبر اکرم وارد می‌شد ایشان را مورد محبت و احترام قرار می‌دادند.

وی افزود: به همین مضمون در کتب اهل سنت روایت متعددی وارد شده است. در باب مسافرت پیامبر (ص) و بازگشت ایشان نقل شده است که هنگامی که پیامبر مسافرت می‌کردند آخرین کسی از خانواده که با او خداحافظی می‌کردند فاطمه بود و هنگامی که بازمی‌گشت اولین شخصی که او را ملاقات می‌کردند فاطمه بود.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: در ذیل این روایت می‌گوید؛ پیامبر خطاب به فاطمه (س) فرمودند مادر و پدر من فدای تو باد. از شما سوال می‌کنم آیا می‌توان با روش یا اخلاقی بلندتر از این شخصیت جهان اسلام را برای مسلمان و جامعه بشری تبیین کرد؟

ابوترابی‌فرد گفت: نقل شده است که فاطمه زهرا (س) راه رفتنش، مانند راه رفتن پیامبر بود. در یکی از آخرین ملاقات‌ها پیامبر آهسته با ایشان صحبتی داشتند و دیدگان حضرت زهرا اشکبار شد. پیامبر از ایشان دلجویی کردند و با او سخنی را آهسته گفتند که فاطمه لبخند زد.

وی افزود: عایشه گفت که پدر بزرگوارتان با شما چه گفتند حضرت زهرا فرمودند این سری از اسرار پیامبر است که تا وقتی ایشان در قید حیات است نمی‌گویم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: پس از فوت پیامبر، حضرت فاطمه در این خصوص فرمودند در سخن اول جبرییل هر سال یکبار بر من نازل می‌شد اما امسال دوبار بر من نازل شده‌اند این نشانه و علامت آن است که هنگام پرواز من نزد خدا نزدیک شده است و من اندوهگین شدم و سپس فرمودند فاطمه تو دومین شخصی هستی که به من ملحق می‌شوی. آیا نمی‌خواهی سید نساء همه عالم باشی؟

ابوترابی‌فرد بیان کرد: ما مفتخریم که در مدرسه‌ای حضور داریم که این بانوی بزرگوار و همسر مکرم ایشان حضرت علی (ع) این مدرسه را تاسیس کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ما در مدرسه‌ای هستیم که در کتب روایی برادران اهل سنت آمده است که فاطمه (س) منتخب خداوند است. فاطمه پاره تن من است، خداوند با رضای فاطمه راضی است و با غضب او غضب می‌کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: پیامبر به روایت متواتر در کتب شیعه و سنت فرمودند که باید در مدرسه امامت و عصمت حضور یافت و جامعه بشریت باید در مدرسه‌ای حضور پیدا کنند که مدرسه علم و تقوا و عصمت و طهارت است. این مدرسه تداوم رسالت است.

ابوترابی فرد در خطبه های دوم نماز جمعه گفت: در ساعت گذشته خبری در رسانه‌ها خبری منتشر شده مبنی بر اینکه مزدوران اسکتبار جهان که از دست قدرتمند قهرمان غزه سیلی‌هایی را دریافت کردند دست ناپاکشان به خون افسران شجاع و پلیس قدرتمند و عزت‌آفرین فراجا آغشته شده است. تعدادی از بهترین فرزندان خالق امنیت برای کشور مرزداران غیور و فداکار به شهادت رسیدند.

وی گفت: هر چند برخی از این مزدوران به جزای خود در این میدان عملیات رسیدند اما امیدوارم دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور به سرعت با شناسایی افراد خائن آنها را مجازات و کشور همسایه دوست در مراقبت از مرزهای دو کشور و ارتقای امنیت از همه توان خود استفاده کند. این حادثه جانکاه را به مردم عزیز و مرزداران سیستان و بلوچستان و افسران و درجه‌داران خدوم و شجاع و اقتدارآفرین پلیس عرض تسلیت دارم.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: امروز مردم غزه و کرانه باختری با الهام از پیام اسلام و مدرسه تاریخ‌ساز و تحول آفرین عاشورا برگ زرینی در تاریخ طولانی مجاهدت و ایثار ملت قهرمان فلسطین خلق کردند و نقاب از چهره پلید و سیاه آمریکا و دستیاران اروپایی و صهیونیست‌های خیانتکار و متجاوز برداشتند.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: امروز غزه مرگبارترین کالای صادراتی آمریکا، آزادی، حقوق بشر و دموکراسی غربی را در معرض نگاه و قضاوت جامعه جهانی قرار داده است و یک جبهه بزرگ انسانی در مقیاس جغرافیای جهان شرق و غرب و شمال و جنوب در برابر تفکرات ماتریالیستی انسان‌ستیز حاکمان غرب شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: آنچه بشریت را به سوگ نشانده و دیدگان را اشکبار کرده و اراده‌ها را برای ایستادگی در برابر اردوگاه بی‌ترحم غرب استوار کرده، شهادت ۴۰ هزار مرد و زن و کودک و جوان فلسطینی نیست تاراج ارزش‌های اخلاقی و لگدمال شدن انسانیت در زیر چکمه‌های آمریکایی است که صهیونیست‌ها به نمایندگی از دُوَل متمدن غرب و مزدوران منطقه‌ای آنها پوشیده‌اند.

امام جمعه موقت تهران گفت: بدون تردید تغییرات ساختاری بنیادین در حال وقوع است و دوران توزیع قدرت دوقطبی و تک‌قطبی به پایان رسیده است. طوفان الاقصی و مقاومت مردم سلحشور غزه و کرانه باختری آرایش نظامی و سیاسی متفاوت و راهبرد نوین محور مقاومت را به نمایش گذاشته است.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: هندسه قدرت در حال تغییر است. آنهایی که دیروز در جنگ ۶ روزه سرزمین‌های اشغالی را به چند برابر افزایش می‌دادند، امروز بعد از حدود ۶۰ روز بمباران وحشیانه غزه و هجوم تانک‌ها و نفربرها و و هواپیماها در برابر عزم و استوار غزه در خاک افتاده‌اند و هر روز در سوگ دهها افسر و نظامی خود می‌نشینند.

وی افزود: در این روزها با مسائل مهمی مانند برنامه هفتم توسعه، بودجه سال ۱۴۰۳ و گزارش‌هایی که در مورد برخی از مفاسد اقتصادی دریافت شده روبرو هستیم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: از مجموع مسائل مهم به حوزه فساد اقتصادی اشاره می‌کنم. دغدغه دولت سیزدهم قدم برداشتن در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مورد ناترازی بودجه است. نمایندگان مردم، دولت را در برون‌رفت از این تنگنا که ریشه مشکلات اقتصادی و تورم جانکاه هست کمک کنند.

ابوترابی فرد ادامه داد: خلق هزینه، بدون درآمدهای پایدار و دست‌یافتنی مشکلات کشور را دوچندان می‌کند. ممکن است برای چند ماه برای من و شما دست بزنند و رای بدهند اما متوجه خواهند شد که تصمیمات ما راه را برای کاهش تورم هموار کرد و یا زمینه استقراض دولت از بانک و بانک مرکزی و افزایش بدهی‌ها یا ناترازی بودجه و در نهایت رشد تورم را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: کار بزرگی که دولت در مهار نقدینگی و رشد پایه پولی داشته است امروز اساسی‌ترین مساله و نیاز کشور است ممکن است در کوتاه مدت مانع رشد اقتصادی شود اما قطعاً از نظر همه صاحب‌نظران، مهار رشد نقدینگی و مهار رشد پایه پولی در این مقیاس از تورم کشور، ضرورت و تصمیمی اجتناب‌ناپذیر است که در میان مدت و بلند مدت به رشد اقتصادی می‌انجامد.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: اما در حوزه فساد این روزها موضوع تخصیص نادرست ارز نیمایی و فساد تکان‌دهنده‌ای که رخ داد نگاه مسئولین در قوای سه‌گانه منتقدان و صاحبنظران و دلسوزان کشور را به خود معطوف داشته است.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: با توجه به گسترده ملی و فراملی فساد، یک مساله ملی، منطقه‌ای و جهانی است و اثرات منفی آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به‌ویژه تهدید اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی، مبارزه با این پدیده شوم همواره در سطح جهان مورد توجه بوه است و در منظومه حکمرانی نظام جمهوری اسلامی بارها از سوی عالیترین مقام کشور و مسئولین قوا مورد تاکید قرار گرفته است. پیشگیری و مبارزه با فساد از مهمترین ویژگی‌های حکمرانی خوب و در طراز قرآن و مدرسه اهل بیت است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که اخلالگران در نظام اقتصادی با انگیزه بالای مجرمانه تلاش می‌کنند منافذ قانونی و اجرایی را شناسایی کرده و چند گام جلوتر از قانونگذاران و ناظران باشند، هنر و ابتکار حکمرانی کشور باید بر اصل پیش‌بینی به مثابه پیشگیری استوار باشد. باید زمینه‌های بروز فساد را شناسایی کرد و از بین برد.

امام جمعه موقت تهران گفت: برای دستیابی به رویه‌ها و راهکارهای پیشگیرانه و کارآمد با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های بلند رهبری در راستای تحقق دولت اسلامی باید تحول نظامات اداری، قضایی، بانکی، بودجه‌ریزی، آموزشی، بهداشتی درمانی و در یک کلام، نظام‌سازی و تحول در همه حوزه‌های حکمرانی در قوای سه گانه را در دستور کار قرار داد. در این مقطع از تاریخ انقلاب نیازمند بازنگری همه حوزه‌ها و نظام‌های مدیریتی در قوای سه‌گانه هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 712218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.