حل مشکلات جامعه یک اصل در وزارت بهداشت است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه از تحقیقات و پژوهش، فناوری را می‌خواهیم، گفت: از سال ۱۴۰۰ برنامه تحولی هشت ماده‌ای مصوب شد و اولین نکته این بود که پژوهش در راستای حل مشکلات و مسائل فعلی و آینده کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، یونس پناهی در مراسم دوازدهمین جشنواره تحقیقاتی طبری که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: گزارشی که مسئولان دانشگاه در زمینه تحقیقات و فناوری حوزه سلامت ارائه دادند یک گزارش غرورآفرین است و می‌دانیم که چقدر برای رسیدن به این درجه، تلاش شده و چه زحماتی را برای دست یافتن به این جایگاه متحمل شده‌اند که جای قدردانی دارد.

وی افزود: اگر تاریخچه حوزه سلامت مرور شود، می‌بینیم وضعیت ما در ابتدای انقلاب به چه صورت بوده، در طول این ۴۰ سال چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون جایگاه ما در حوزه تولید علم، فناوری، آموزش و درمان کجا است، تمام توفیقات حاصل شده، نتیجه تلاش‌های شما همکاران در سراسر کشور است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ برنامه تحولی هشت ماده‌ای مصوب شد و اولین نکته آن بود که پژوهش در راستای حل مشکلات و مسائل فعلی و آینده کشور باشد و این را یک اصل قرار دادیم.

وی ادامه داد: بر این اساس، تمام نظام مسائل و مشکلات را به طور مکتوب از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اخذ و موارد را متناسب با زیرساخت‌های دانشگاه‌ها تحت عنوان مأموریت ویژه واگذار کردیم، در حال حاضر در کشور دانشگاهی نداریم که در کنار تحقیقات جاری خود، مأموریت ویژه از ما نگرفته باشند.

پناهی خاطرنشان کرد: تا آنجا که مقدور بوده است، به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بودجه دادیم و می‌توانیم ادعا کنیم در بعضی از دانشگاه‌ها این امر برای نخستین‌بار صورت گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه بحث توسعه عدالت در تحقیقات را به معنای واقعی کلمه آغاز کردیم و برای طرح‌های یک درصد از محل ماده ۵۶ ابلاغیه، عدد قابل قبولی تنها برای پژوهش اختصاص یافت، اظهار کرد: با فشاری که به برنامه و بودجه آوردیم، این رقم را به طور مستقیم پرداخت می‌کنند و حتی در بعضی دانشگاه‌ها این رقم بیشتر از یک درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: کاری که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال انجام آن است از جمله ساخت واحد فناوری دارویی که امروز کلنگ آغاز عملیات احداث آن بر زمین زده شد، اقدامی بسیار بزرگ و ارزشمند است.

وی افزود: ما در گام نخست تلاش کردیم تا عدالت را در توسعه جاری کنیم و در گام دوم باید تحقیقات انجام شود، ورود به عرصه پژوهشی و فناوری داشته باشیم و راهی جز این نداریم.

پناهی بیان کرد: در همین راستا کمیته‌های متعددی در حوزه‌های فناوری، تحقیقات و علم‌سنجی شکل گرفت تا تعداد دانشجویان، محققان و پژوهشگران را ارتقا ببخشیم و تا همین جا شاهد رشد قابل توجهی هستیم، اما این کافی نیست.

وی ادامه داد: هر داده‌ای که منتج به مقاله شد باید به قدری دقت بالا داشته باشد که با خیال راحت برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار گیرد و این جزو اهداف ما است، به دنبال این نیستیم که حجمی از مقالات و تحقیقات را داشته باشیم و آمار ارائه دهیم، بلکه باید کیفیت تحقیقات، مقالات و حتی فناوری را بالا ببریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام اینکه اولین الزامات مرجع شدن دانشگاه‌ها نیروی انسانی است، تصریح کرد: باید مراقبت کنیم تا نیروهای ارزشمند از کشور خارج نشوند، البته گردش نخبگی یک الزام است.

وی با بیان اینکه دومین نکته در این مسئله، زیرساخت‌ها است و مراکز رشد، فناوری و آزمایشگاه‌ها باید توسعه یابد و این مسیر استمرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که دانشمند یک درصد تولید علم هستید می‌توانید به دانشمند یک درصد تولید فناوری نیز برسید، ما از تحقیقات و پژوهش، فناوری را می‌خواهیم و این بسیار مهم است.

کد خبر 711998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.