بهره‌برداری از فضای سبز ظهرآبادی تا سال آینده / رفع مشکل ۲۰ ساله با اجرای طرح محله‌محوری

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: ۳۸۰۰ متر مربع از فضای سبز ظهرآبادی طی ۱۳ سال آزادسازی شده بود که با همت شهرداری این منطقه میزان آزادسازی قطعی طی دو سال اخیر بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع بوده است و پیش‌بینی می‌شود پروژه تا سال آینده به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر رهنان با قدمتی هزار ساله، تا قبل از سال ۱۳۴۰ به‌عنوان یکی از ده‌های اصفهان از ناحیه ماربین به‌شمار می‌رفت و سال ۱۳۸۲ به شهر اصفهان الحاق شد و به عنوان منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نام گرفت؛ در مرکز شهر بافت تاریخی و سنتی آن شامل مسجد جامع، حمام تاریخی و بازارچه سنتی رهنان واقع شده است.

منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با مساحت ۱۱۴۰ هکتار، از شمال به محور خیابان بابوکان از تقاطع خیابان امام جواد (ع) تا تقاطع خیابان امام خمینی (ره)، از جنوب به خیابان شهید اشرفی اصفهانی (کهندژ)، از شرق به محور خیابان امام خمینی (ره) از تقاطع بابوکان تا تقاطع کوچه مشکین و از غرب به امتداد مرز غربی شهر اصفهان با شهرستان خمینی‌شهر محدود می‌شود.

در گذشته تنها چهار محله تاریخی، چهارشاه، ماشاده، زاجان و طاحونه در این منطقه قرار داشت، اما در حال حاضر هفت محله طاحونه، زاجان، ماشاده، اسلامی درب میدان، یوجی و بابوکان جنوبی در منطقه وجود دارد، ۱۱۷ هکتار آن در بافت فرسوده قرار دارد.

مردم این منطقه حدود ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کردند که ۸۰ نفر آن‌ها جزو شهدای عملیات محرم بودند و روز بیست‌وپنجم آبان سال ۱۳۶۱ تشییع شدند؛ اگر سرانه این تعداد شهید را در نظر بگیریم، آن زمان با جمعیت حدود ۲۲ هزار نفری رهنان، تعداد ۵۰۰ شهید آمار بالایی است.

حدود ۳۰۰ جانباز از جمله جانبازان قطع نخاعی از این منطقه در میدان‌های جنگ حضور داشتند و در حال حاضر گلزار شهدای رهنان پس از اصفهان، دومین گلزار شهدای شهر به لحاظ تعداد شهدای آرمیده در آن است.

رهنان باید همچون سایر محله‌های کم‌برخوردار شهر اصفهان مورد توجه قرار گیرد و به هویت‌های فرهنگی، تاریخی، میراثی و بافت فرسوده آن به‌طور ویژه توجه شود، البته خادمان مردم در شهرداری تلاش کرده‌اند اقداماتی از جمله ارتقای سرانه‌های خدماتی، فرهنگی و ورزشی انجام دهند تا افراد بومی و فرزندان آن‌ها برای ماندن در محله‌های خود انگیزه بیشتری داشته باشند.

به‌رغم تمام مشکلاتی که در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان وجود دارد، منطقه ۱۱ پس از مناطق ۵، ۸ و ۶، ۲۱ پروژه را در سال جاری به پایان رسانده است؛ این منطقه از ۴۹ پروژه مصوب ۲۱ پروژه و درواقع ۴۳ درصد پروژه‌ها به پایان رسانده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در رابطه با فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مشکلات و سایر مسائل ناگفته در این منطقه است.

بهره‌برداری از فضای سبز ظهرآبادی تا سال آینده / رفع مشکل ۲۰ ساله با اجرای طرح محله‌محوری

تحقق ۱۰۷ درصدی بودجه منطقه ۱۱ در سال گذشته

ایمنا: وضعیت بودجه و اعتبارات منطقه چگونه است؟

محمدحسینی: درآمد مصوب و تحقق درآمد از سال ۹۰ تا ۱۴۰۲ طی ۱۲ سال از ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

بعضی از سال‌ها همچون ۹۴ تا ۹۷ به دلیل تحقق نیافتن درآمد، میزان بودجه روند کاهشی داشته و هیچ سالی تحقق درآمد صددرصدی نبوده است، همیشه کمتر از میزان مصوب تحقق داشتیم، به جز سال گذشته که ۱۰۷ درصد تحقق بودجه داشتیم و توانستیم به اهدافمان برسیم.

پیش‌بینی درآمد منطقه در سال جاری مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان است، البته ۷۵ میلیارد تومان ردیف محرک توسعه داریم که بابت پروژه‌هایی که در منطقه انجام می‌دهیم از شهرداری مرکزی دریافت می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال تمام بودجه پروژه‌های فضای سبز ظهرآبادی و فاز دوم پروژه کاتب اصفهانی از شهرداری مرکزی دریافت می‌شود.

منابع شهرداری این منطقه ۳۲۱ میلیارد تومان، اعتبارات جاری ۸۲ میلیارد تومان و دیون ۵,۲۰۰ میلیارد تومان است، همچنین اعتبارات عمرانی و مستمر شامل پروژه و عملیات حدود ۲۳۶ میلیارد تومان است که این آمار بر اساس درآمدها تا تاریخ سی‌ام آبان سال جاری است.

۱۸۰ میلیارد تومان بودجه مصوب منطقه است، درآمد محقق ۱۰۵ میلیارد تومان معادل ۵۸.۶ درصد نسبت بودجه مصوب است که ۷۰ درصد از طریق جذب درآمد نقدی و ۳۰ درصد درآمد غیرنقدی است، در حال حاضر میان مناطق پانزده‌گانه رتبه سوم جذب درآمد را داریم و با توجه به اسناد به رتبه دوم می‌رسیم.

اعتبارات عمرانی منطقه از ۱۳۶ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ به ۲۶۲ میلیارد تومان در ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده و افزایش ۹۳ درصدی داشته است

آبان ۱۴۰۰ که شهرداری منطقه ۱۱ را تحویل گرفتیم، بودجه منطقه ۷۵ میلیارد تومان بود که با افزایش ۴۸ درصدی سال گذشته و ۶۰ درصد سال جاری، بودجه به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید و با اصلاح آن، در حال حاضر بودجه بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان است.

۶۶ میلیارد تومان بودجه از شهرداری مرکزی دریافت می‌کنیم و ۱۶۶ میلیارد تومان نیز در منطقه برای پروژه‌های عمرانی تعریف شده است؛ ۱۸ میلیارد تومان پروژه شاخص شهری، ۴۰ میلیارد تومان پروژه مهم منطقه، مبلغ ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پروژه محله‌محور و ۱۴ میلیارد تومان پروژه منطقه‌ای، همچنین ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات عملیات اجرایی همچون آسفالت داریم.

اعتبارات عمرانی منطقه از ۱۳۶ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ به ۲۶۲ میلیارد تومان در ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده و افزایش ۹۳ درصدی داشته است.

با توجه به عملکرد خوب در پروژه‌های محله‌محور، اعتبارات سال جاری بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد و بودجه مصوب ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی سال جاری تا ۵۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، همچنین ۳۰ میلیارد اعتبارات اجرای آسفالت در منطقه داشتیم که عدد چشمگیری است.

ایمنا: مقدار هزینه‌های جاری منطقه چقدر بوده است؟

محمدحسینی: هزینه‌های حفظ و نگهداشت منطقه به‌ویژه در حوزه خدمات شهری چشمگیر است که باید به‌طور کامل به‌صورت نقدینگی انجام شود؛ بیشتر این هزینه برای خدمات شهری، رفت‌وروب، پیمانکار فضای سبز، نگهداری و تعمیرات، حقوق و دستمزد و فعالیت‌های فرهنگی صرف می‌شود و در مجموع ماهانه حدود ۷.۵ میلیارد تومان هزینه جاری منطقه است.

حدود ۶۰ هزار متر مربع آزادسازی در منطقه ۱۱

ایمنا: تاکنون چه مقدار آزادسازی برای اجرای پروژه‌ها در منطقه انجام شده است؟

محمدحسینی: پروژه‌هایی که سال گذشته تعریف شد، شامل آزادسازی پروژه‌ها و گلوگاه است، حدود ۲۱ هزار متر مربع آزادسازی قطعی انجام شد، مبالغ به‌صورت کامل به مالکان پرداخت شد و بهبودی در وضعیت منطقه اتفاق افتاد.

سال جاری نیز با همان رویکرد تاکنون ۳۸ هزار متر آزادسازی قطعی انجام شده است.

دو پروژه شاخص شهری در منطقه ۱۱

ایمنا: پروژه‌های شاخص شهری در منطقه ۱۱ کدامند؟

محمدحسینی: دو پروژه شاخص شهری در منطقه تعریف شده است، نخست رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف که حداقل ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و احتمال افزایش اعتبارات آن وجود دارد به این دلیل که رقم آزادسازی‌ها افزایش پیدا می‌کند و حدود ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

پروژه دیگر فضای سبز ظهرآبادی نیز در دست تملک و آزادسازی است که حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تنها ۳۸۰۰ متر مربع از فضای سبز ظهرآبادی طی سال‌های ۸۸ تا ۱۴۰۰ آزادسازی شده بود که با همت شهرداری منطقه ۱۱ میزان آزادسازی قطعی و در حال توافق در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع بوده است، از این‌رو اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای این منظور در نظر گرفته شد و پیش‌بینی می‌شود پروژه تا سال آینده به پایان برسد. در حال حاضر ۵۹ درصد آزادسازی انجام شده است.

بهره‌برداری از خیابان کاتب اصفهانی با اعتبار ۵۰ میلیاردی

ایمنا: به مهم‌ترین پروژه‌هایی که از دو سال گذشته تاکنون اجرا کرده‌اید، اشاره کنید.

محمدحسینی: اجرای آسفالت به‌مساحت ۹۰ هزار متر مربع در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی برای آسفالت ۱۵۰ هزار متر مربع در سال جاری که تاکنون سهم زیادی از آن نیز اجرا شده است، یکی از این اقدامات به‌شمار می‌رود.

این حجم اجرای آسفالت فارغ از اعتبارات عمرانی، از نظر حجم و مساحت معادل ۱۰ سال گذشته در منطقه بوده و رضایت شهروندان را به‌دنبال داشته است.

آزادسازی و اجرای خیابان کاتب اصفهانی به‌طول ۶۵۰ متر و عرض ۲۴ متر، حدفاصل خیابان شهدای لیمجیر تا خیابان امام رضا (ع) از سال ۹۵ در بودجه منطقه ۱۱ قرار داشته است، سال گذشته فاز نخست و سال جاری فاز دوم این پروژه به نتیجه رسید؛ عملیات اجرایی فاز نخست با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان، سال جاری به نتیجه رسید.

این پروژه با احتساب آزادسازی در مجموع با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

این اقدامات همت بزرگ و اعتمادسازی زیادی نیاز دارد و انتظار حمایت بیشتری از مدیریت شهری داریم، چراکه منابع مالی باید از طریق شهرداری مرکز تأمین شود.

رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به خیابان شریف شرقی یکی از پروژه‌های شاخص شهری است؛ آزادسازی جنوب خیابان درخشان با بیش از ۲۵۵۰ متر مربع انجام و در اختیار معاونت عمران قرار گرفته است و به موازات آن آزادسازی شمال خیابان درخشان نیز در حال انجام است.

در بخش پروژه‌های ورزشی، یک قطعه زمین روباز در خیابان شهید تقی‌یار برای استفاده ورزش اهالی محل تکمیل شد و سال گذشته به بهره‌برداری رسید؛ با توجه به اینکه رضایت مردمی زیادی به همراه داشت، برنامه‌ریزی شده است تا سال جاری چند زمین چمن مصنوعی در بافت محلات احداث شود که زمین ورزشی پارک درخشان تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.‌

در حوزه ترافیک، آزادسازی و اجرای چهارراه فضیلت در خیابان امام رضا (ع) انجام شده که مشکل گره ترافیکی این منطقه را رفع کرده است.

خیابان شهدای غربی که مسیری خاکی بود، با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان سال گذشته، خیابان‌سازی و آسفالت شد.

ایمنا: این روزها خبرهای خوشی از گذر ابوذر به گوش می‌رسد، پروژه چه زمانی به نتیجه می‌رسد؟

محمدحسینی: پیشنهاد ساماندهی گذر تاریخی ابوذر حدفاصل خیابان شهید هاشمی‌نژاد تا میدان امام حسین (ع) به‌طول ۶۷۰ متر به‌عنوان محور گردشگری در قلب رهنان از سال ۱۳۹۷ مطرح شده است و در نهایت پس از گذشت پنج سال، عملیات اجرایی این پروژه از نوزدهم مهر سال جاری آغاز شد.

مبلغ پیمان اولیه ۳۲ میلیارد تومان است، اما با ۲۵ درصد قرارداد و تعدیل پیمان احتمال دارد که بیش از ۴۲ میلیارد تومان هزینه به همراه داشته باشد.

مبلغ مورد نیاز برای انجام این پروژه را طی دو سال در بودجه منطقه لحاظ کرده‌ایم؛ سال جاری ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص پیدا کرده است و سال آینده نیز کسری اعتبار را تأمین خواهیم کرد.

گذر ابوذر پس از محورهای گردشگری چهارباغ و خاقانی سومین محور گردشگری در شهر اصفهان است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تابستان سال آینده به پایان خواهد رسید، از این‌رو امید است طی همین زمان، عملیات ساماندهی به صورت کامل انجام شود.

بهره‌برداری از فضای سبز ظهرآبادی تا سال آینده / رفع مشکل ۲۰ ساله با اجرای طرح محله‌محوری

رفع مشکل ۲۰ ساله محلات در قالب پروژه محله‌محور

ایمنا: پروژه‌های محله‌محور منطقه ۱۱ کدام است؟

محمدحسینی: با توجه به رویکرد جدید مدیریت شهری و توجه بیشتر به بافت محلات، از سال گذشته تاکنون سه محله بر اساس اولویت‌بندی و اعتباری که در نظر گرفته شده بود در فهرست پروژه‌های محله‌محور قرار داشت که اقدامات خوبی نیز در آن‌ها انجام شد؛ سال آینده دو محله دیگر در فهرست پروژه‌های محله‌محوری قرار می‌گیرد و طی این چهار سال تمام محلات ساماندهی و ارتقای کیفی پیدا می‌کند.

یکی از این اقدامات زیرسازی و روکش آسفالت کوچه هجرت در محله لیمجیر است، همچنین معضل ۲۰ ساله کوچه شهید محمدی که با مشکلاتی همچون باریک بودن کوچه، تیرهای چراغ برق و جمع شدن آب‌های سطحی مواجه بود، رفع شده است.

سال گذشته دو و سال جاری سه پروژه پیاده‌روسازی تعریف شد و تلاش می‌کنیم تا سال آینده نیز با موافقت کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان، سه پیاده‌روی دیگر اضافه شود تا شاهد بهبود در سطح کیفی پیاده‌روهای منطقه باشیم.

خیابان مطهری و شهیدان غربی سال گذشته تکمیل شد و خیابان شهدا، قدس و هاشمی‌نژاد نیز سال جاری تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد، علاوه بر آن سه پارک درخشان، امام رضا (ع) و شهاب به‌طور کامل ساماندهی و پیاده‌روسازی شده است که سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

ساماندهی و تسطیح قبور آرامستان میرمدینه و ساماندهی گلزار شهدای رهنان که مطالبه مهم مردم این منطقه بود، در دستور کار شهرداری قرار گرفت و انجام این اقدام رضایت شهروندان را در پی داشت.

تا کنون ۲۷ پروانه احداث بنا صادر شده است

ایمنا: خدمات شهری و شهرداری در حوزه صدور پروانه‌ها چه بوده است؟

محمدحسینی: تا پایان مهر سال جاری از طریق سامانه سرا ۱۰، ۱۵ درخواست اصلاح پروانه و ۲۳ درخواست احداث بنا و ۱۹ پروانه تخریب و بازسازی و ۲۱ شهروندسپاری ثبت شده است.

۲۰ پروانه تعویض سال جاری در این منطقه صادر شده که عملکرد هفت ماه سال جاری بیشتر از کل سال گذشته بوده است، همچنین ۲۷ پروانه احداث بنا که معادل کل سال گذشته بوده و هفت اصلاحیه و ۲۲ پروانه تخریب و بازسازی صادر شده است.

مجموع مساحت عرصه‌ای که پروانه صادر شده، حدود ۱۷ هزار متر مربع و مجموع کل زیربنا ۴۵ هزار متر مربع بوده است.

در حوزه خدمات شهری نیز مساحت رفت‌وروب معابر این منطقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع است؛ بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان در ماه قرارداد پیمانکار خدمات شهری برای نظافت معابر منطقه است، پیمانکار تعمیرات و نگهداری قرارداد ۳.۵ میلیارد تومانی و پیمانکار فضای سبز قرارداد ۹ میلیارد تومانی دارد.

سرانه فضای سبز و تفرجگاهی منطقه ۳.۶ متر مربع، سرانه فضای سبز منطقه ۷.۶ متر مربع و مادی‌های سطح منطقه ۱۳ هزار متر طول دارد، ۲۵ تن جمع‌آوری پسماند تر داریم که با توجه به جمعیت منطقه ۴۲۰ گرم سرانه هر فرد است.

ایمنا: به مهم‌ترین چالش منطقه اشاره کنید.

محمدحسینی: از کل مساحت منطقه ۲۳ درصد خارج از محدوده است که به غیر از اراضی کشاورزی، سطح مساحت قابل اقدام ۲۹ درصد است و از این مقدار ۱۱ درصد در بافت فرسوده قرار دارد.

در واقع تنها ۲۹ درصد از مساحت منطقه قابل انجام فعالیت‌های عمرانی و کسب درآمد برای شهرداری است و منطقه ۱۱ یکی از پایین‌ترین سطوح قابل اقدام در کل مناطق پانزده‌گانه را دارد.

یکی از چالش‌های بزرگ در بافت فرسوده، تعداد املاک در این بافت است، چراکه ۵۶۰۰ پلاک در بافت فرسوده رهنان وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰۰ پلاک با مساحت کمتر از ۱۰۰ متر است.

محلات ماشاده لیمجیر، درب میدان، طاحونه و زاجان به ترتیب بیشترین بافت فرسوده را در منطقه دارد که امیدواریم با مشارکت مردم شاهد بازآفرینی این بافت‌ها باشیم.

کد خبر 711975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.