۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
زمستان گرم در بازار سرمایه

کارشناسان بورس پیش‌بینی می‌کنند همان‌گونه که دو ماه آخر پاییز این بازار شرایط خوبی را سپری کرد، شاهد زمستان خوبی برای بازار سرمایه باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ارزش معاملات خرد بورس تهران و فرابورس ایران به ۲۴,۶۹۰ میلیارد تومان در هفته سوم آبان رسید، این عدد که معادل انجام ۵ هزار میلیارد تومان معامله در روز بود، به حدود دو برابر یک ماه پیش می‌رسید. ارزش معاملات خرد در بورس اگرچه در آذر و روزهای اخیر با افت‌وخیز همراه بود و شاهد بازار کم‌هیجان و کم‌نوسانی بودیم، اما نمای کلی بازار نشان‌دهنده ورود پول جدید به بورس و آمدن سرمایه‌گذاران تماشاچی به میدان معاملات است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند می‌توان به هماهنگی بین قیمت سهام و بازدهی بورس با تورم امیدوار بود.

بازگشت معامله‌گران به بازار سرمایه

کارشناسان معتقدند با کنار هم گذاشتن افزایش ارزش معاملات خرد و رشد ورود پول حقیقی، می‌توان گفت که معامله‌گران در حال بازگشت به بازار سرمایه و معامله در این بازار هستند و اگر اتفاق خاصی در بازار یا فضای سیاسی پیرامون آن رخ ندهد، ادامه روزهای خوب بورس دور از انتظار نیست.

ارزش معاملات خرد یکی از شاخص‌های بسیار مهم برای فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران است که سینگال ورود یا خروج نقدینگی را می‌دهد، به همین دلیل این شاخص یکی از قابل اعتمادترین روش‌های موجود برای پیش‌بینی شرایط بازار سرمایه به‌شمار می‌آید.

مهدی ساسانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش ارزش معاملات خرد در بورس اظهار کرد: از اوایل آبان زمانی که تصمیماتی درباره جلوگیری از افت بیشتر بازار سرمایه توسط ارکان مختلف این بازار گرفته شد، می‌توان گفت کم‌کم سهم‌ها شروع به کف‌سازی کردند و ترس و بی‌اعتمادی سهامداران به مرور کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: جایی که شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد بود، دیدیم که خریدهای سنگینی توسط حقوقی‌ها و صندوق‌ها انجام می‌شد و سعی می‌شد که کف سهم‌ها گرفته شود، اما بسیاری از افراد با توجه به اینکه اعتمادی به برگشت روند ندارند، منتظر افزایش ارزش معاملات هستند تا از رکود گذشته در بازار سرمایه فاصله بگیرد.

تزریق شور و نشاط به بازار بورس

کارشناس بازار بورس با اشاره به ورود پول حقیقی‌ها به کارگزاری‌ها در هفته‌های اخیر یادآور شد: آمارها نشان داد که هفته گذشته شاهد ورود هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها به کارگزاری‌هایشان برای خرید سهام بودیم، در روزهای اخیر نیز با توجه به اینکه جلسه‌ای در سازمان بورس برگزار شد و در آن به هلدینگ‌های بزرگ اجازه داده شد که از ظرفیت تجرید ارزیابی‌هایشان استفاده کنند، شور و نشاط جدیدی به بازار تزریق شد.

وی افزایش ارزش معاملات در هفته گذشته به بالای هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را پیامد این وضعیت دانست و افزود: با توجه به اینکه بالا رفتن ارزش معاملات این قدرت ریسک‌پذیری را به افراد می‌دهد که وارد بازار سرمایه شوند و صنعت و نماد خود را انتخاب کنند و بابت فروش نگرانی نداشته باشند، این موضوع یک نکته بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

ساسانی با اظهار امیدواری از اینکه ورود نقدینگی و ارزش معاملات در روزها و هفته‌های آینده مدیریت شود، گفت: این اقدام برای جلوگیری از خروج نقدینگی ضروری است و موجب می‌شود بازار با شیب ملایم بتواند نقدینگی را به خود جذب و رشد را در کارنامه خود ثبت کند.

زمستان گرم در بازار سرمایه

وی ضمن اظهار امیدواری برای ادامه این رشد ادامه داد: به نظر می‌رسد همانگونه که در دو ماه آخر پاییز شرایط خوبی را سپری کردیم، شاهد زمستان خوبی برای بازار سرمایه باشیم.

کارشناس بازار بورس درباره رقابت‌پذیری بازار بورس در مقایسه با بازارهای مالی رقیب دیگر گفت: بازار سرمایه یک بازار مولد به‌شمار می‌آید و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از برخی ابزارها، بخشی از این سرمایه‌ها را صرف هزینه‌های تولید برای شتاب‌دهی به طرح‌های توسعه خود کنند.

ساسانی با اشاره به تفاوت بورس با بازارهای تورمی دیگر همچون دلار و طلا توضیح داد: هنگامی که تقاضا وارد بازار ارز یا سکه می‌شود، تورم ایجاد می‌کند، اما ورود نقدینگی به بازار سرمایه، به‌خوبی مدیریت می‌شود و می‌تواند صرف طرح توسعه و تولیدات شرکت‌ها شود و این مهم‌ترین تفاوت بازار سرمایه و بازارهای دیگر به‌شمار می‌آید.

در شیب ملایم رشد

کارشناس بورس با اشاره به مهجور قرار گرفتن و بی‌توجهی به بازار سرمایه در سال‌های گذشته گفت: در گذشته فقط به عنوان یک بازار برای تأمین مالی دوره‌ای از بورس استفاده شد و به همین دلیل خاطرات خوبی به جا نگذاشت، اما هنوز انتظار داریم دولت و ارکان بازار سرمایه بسترهایی را فراهم کنند که نقدینگی وارد این بازار سرمایه شود و در جهت درست مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: وجود شیب ملایمی برای رشد نقدینگی که ایجاد حباب نکند، ضروری است، از سوی دیگر جلوگیری از ریزش‌های آینده و دستکاری‌هایی که روی تابلو می‌شود، موجب جلب اعتماد افراد برای سرمایه‌گذاری دوباره در بازار سرمایه خواهد شد.

تأثیر بودجه بر سود و زیان شرکت‌ها

ساسانی انجام این اقدامات را نیازمند همکاری همه ارکان بورس دانست و افزود: مجلس باید بندهایی که در لایحه بودجه تصویب می‌شود و می‌تواند روی سود و زیان شرکت‌ها در سال ۱۴۰۳ تأثیر بگذارد را زیر نظر بگیرد، دولت نیز لازم است که از اقدامات و مصوباتی که زمینه‌ساز تغییر در سود و زیان شرکت‌ها است، خودداری کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مدیران بازار سرمایه باید اقداماتی که در تابلوی معاملات رخ می‌دهد و تصمیماتی که در ارکان بازار سرمایه گرفته می‌شود را زیر نظر بگیرند، به این ترتیب همه افراد و دست‌اندرکاران کارگروهی برای مدیریت بازار سرمایه تشکیل خواهند داد.

کارشناس بورس درباره احتمال ورود سرمایه‌های خرد به بازار گفت: سرمایه‌های خرد اگر بخواهند وارد بازار سرمایه شوند، باید روش‌های غیرمستقیم را انتخاب کنند تا دغدغه‌ها و هیجانات تابلوی معاملات را نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون هر کس با هر سرمایه‌ای می‌تواند وارد بازار سرمایه شود، خاطرنشان کرد: صندوق‌های بخشی که در صنعت خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند وجود دارند و افراد می‌توانند بر اساس علایق خود به سمت یکی از این صندوق‌ها بروند، صندوق‌های مختلفی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند جایگاه خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و ورود آن‌ها به بورس شوند تا دغدغه خرید و فروش نداشته باشند.

کد خبر 711905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.