و استعمار اینگونه تحقیر شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌وسوم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لغو روادید ۳۳ کشور به تصویب دولت رسید» نوشت: دولت با لغو یک‌طرفه روادید برای ۳۳ کشور با هدف جذب گردشگران خارجی موافقت کرد. این خبر را عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیأت دولت به رسانه‌ها داد. پیش از این «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری گفته بود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه لغو ویزا با ۶۸ کشور همسایه، همسو، مسلمان و کشورهای حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل «شانگهای» و «بریکس» را در برنامه دارد.

به گفته او بیش از ۷۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهایی هستند که با آنها لغو روادید شده است. تا پیش از این ایران با برخی از کشورها مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان، عمان، چین، ارمنستان، لبنان، سوریه، پیمان لغو روادید داشته است، با برخی یک‌طرفه، برخی دوطرفه و برخی هم لغو روادید گروهی است، ویزای فرودگاهی هم از جمله تسهیلات سفر است که در برخی موارد اجرا می‌شود.

این روزنامه در ادامه به این سوال پرداخت که روادید کدام کشورها برای سفر به ایران لغو شد؟ و نوشت: جمهوری هند، فدراسیون روسیه (به صورت گروهی)، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین، پادشاهی عربستان، پادشاهی قطر، پادشاهی کویت، جمهوری لبنان، جمهوری ازبکستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، جمهوری تونس، جمهوری اسلامی موریتانی، جمهوری متحده تانزانیا، جمهوری زیمبابوه، جمهوری موریس، جمهوری سیشل، جمهوری اندونزی، برونئی دارالسلام، پادشاهی ژاپن، جمهوری سنگاپور، پادشاهی کامبوج، پادشاهی مالزی، جمهوری سوسیالیستی ویتنام، جمهوری فدرال برزیل، جمهوری پرو، جمهوری کوبا، ایالات متحده مکزیک، جمهوری بولیواری ونزوئلا، فدراسیون بوسنی و هرزگوین، جمهوری صربستان، جمهوری کرواسی و جمهوری بلاروس، کشورهایی هستند که برای لغو روادید یک‌طرفه مورد تأیید هیئت دولت قرار گرفته‌اند.

و استعمار اینگونه تحقیر شد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ده‌ها افسر و سرباز تیپ ویژه گولانی در کمین مقاومت به هلاکت رسیدند» نوشت: بر اساس گزارش‌ها در عملیات کمین نیروهای گردان‌های قسام در محله «الشجاعیه» ده‌ها تن از سربازان و افسران تیپ مخصوص گولانی که زبده‌ترین نیروهای این رژیم هستند به هلاکت رسیدند. رژیم اشغالگر این عملیات را که مقاومت اسلامی فلسطین پیش از این، آن را اعلام کرده بود، در ابتدا رد کرد ولی با افزایش شمار تلفات و به خاطر بالا بودن رتبه‌های نظامیان کشته‌شده، این رژیم ناچار شد که تلفات این عملیات را منتشر کند.

خبرنگار نظامی روزنامه عبری «معاریو» درخصوص کشته شدن افسران «تیپ گولانی» در جریان نبرد در شجاعیه غزه گفت: «آنچه رخ داده ظاهراً یک کمین برنامه‌ریزی شده بوده است. تیپ گولانی که در حین عملیات در آنجا حضور داشت، مورد حمله دقیق قرار گرفت و در عملیات امداد و نجات، نیروهایی که برای کمک رسیدند در معرض حمله قرار گرفتند و در نتیجه نیروها وقتی وارد ساختمان بمب‌گذاری شده، شدند به تله افتادند.»

وی ادامه داد: جراحت‌ها شدید بود و بخشی از ساختمان روی نیروهای اسرائیلی داخل آن فرو ریخت. گوینده شبکه ۱۲ اسرائیل در توضیح این موضوع گفت: «امروز سخت‌ترین روز از زمان شروع جنگ است و حادثه بسیار سخت بود.»

و استعمار اینگونه تحقیر شد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به سراغ موضوع دادگاه محاکمه منافقین رفت و با انتخاب عنوان «دادگاه منافقین آغاز مرگ فرزندان نفاق را رقم زد» نوشت: بالاخره منافقین بعد از عمری جنایت دادگاهی شدند. روز سه‌شنبه ۲۱ آذر اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین در شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی دهقانی در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد. حضور پنج وکیل تسخیری برای دفاع از اعضای گروهک منافقین در این دادگاه هم از نکات جالب توجه بود. قوه قضائیه در حالی عزم خود را برای محاکمه تروریست‌هایی که قتل‌عام ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را در کارنامه سیاه خود ثبت کردند، جزم کرده که بر اساس اعلام قاضی، این پرونده مشتمل بر کیفرخواست دریافتی از دادسرای عمومی و انقلاب تهران با موضوع اتهامات گروهک تروریستی منافقین موسوم به مجاهدین خلق به عنوان شخصیت حقوقی و همچنین علیه ۱۰۴ نفر از کادر مرکزی و عوامل اصلی آن است. قوه قضائیه به متهمان این پرونده هم ایمیل رسمی ارسال کرده تا دفاعیات خود را برای دادگاه ارسال کنند.

سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان که به خانواده شهدای ترور اختصاص دارد در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری این دادگاه علاوه بر بعد رسانه‌ای و تبلیغی، اثرات و پیامدهای سیاسی و حقوقی در عرصه بین‌المللی هم دارد یا اینکه احکام این دادگاه چندان قابلیت پیگیری ندارد، می‌گوید: طبیعتاً احکامی که صادر خواهد شد ظرفیت زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود خواهد آورد تا در تعقیب جنایتکاران منافق در سطح بین‌المللی از این ظرفیت استفاده کند. برخی فکر می‌کنند این احکام در سطح بین‌المللی قابل پیگیری نیست، در حالی که این‌گونه نیست و احکام دادگاه قابلیت پیگیری دارند.

و استعمار اینگونه تحقیر شد

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «و استعمار اینگونه تحقیر شد» نوشت: این روزها مقامات کاخ الیزه بیش از هر زمان دیگری خود را در قبال تحولات جاری در نظام بین‌الملل بیش‌فعال نشان می‌دهند! مقامات دولت امانوئل مکرون مأموریت پیدا کرده‌اند هر روز و بلکه هر ساعت، درباره جنگ غزه و جنگ اوکراین سخنی به میان آورده و لفاظی جنجال‌برانگیزی انجام دهند. در ماورا و فرامتن این موضع‌گیری‌ها، حقیقتی به چشم می‌خورد که پاریس حاضر است هر هزینه‌ای را برای کتمان آن انجام دهد: شکست فرانسه در آفریقا!

صورت‌مساله از این قرار است که سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) ماه‌ها بعد از وقوع کودتای ضد فرانسوی در نیجر، سرانجام حاکمیت نظامی این کشور را به رسمیت شناختند. اکواس که در هفته‌های نخست وقوع کودتا، تبدیل به بازوی استعمارگران فرانسوی در تقابل با نیجر شده بود، اکنون مذاکراتی را برای تنظیم روابط خود با صاحبان جدید قدرت در نیجر انجام داده و به فکر ایجاد نوعی ثبات نسبی در این کشور و غرب آفریقاست. اکنون سران اکواس با نظامیان و افرادی در نیجر وارد مذاکره و رایزنی شده‌اند که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، قصد نابودی آنها از طریق عملیات نظامی را داشتند. قطعاً بازنده اصلی این معادله، نه اکواس، بلکه کاخ الیزه است. فرانسوی‌ها به عنوان نماد استعمار کهن و فرانو در قاره آفریقا، اکنون یکی از مهم‌ترین سنگرهای خود در غرب آفریقا را عملاً از دست رفته می‌بینند. فراتر از آن، حتی کشورهایی که همچنان نوعی وابستگی نسبی به پاریس دارند، یا قدرت بازی در زمین فرانسوی‌ها را از دست داده‌اند یا اساساً دیگر نیتی در این باره ندارند.

و استعمار اینگونه تحقیر شد

روزنامه شرق تیتر یک امروز خود را به مسئله آلودگی هوا و مازوت سوزی اختصاص داد و با عنوان «پیدا و پنهان مازوت» نوشت: با شروع پاییز، تعداد روزهایی که کلان‌شهرهای ایران هوایی آلوده به خود دیده‌اند، روز به روز افزایش یافته است؛ تا جایی که چک‌کردن خبر تعطیلی یا غیرحضوری‌شدن مدارس و ادارات این شهرها به اقدامی روزمره برای شهروندان تبدیل شده است. بیش از یک دهه است که مسئله تشدید آلودگی هوا در پاییز و زمستان زندگی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند و متأسفانه این عامل آزاردهنده در پناه بی‌عملی برخی مسئولان و تداوم آن به موضوعی روزمره تبدیل شده که اهمیتش را از دست داده است. همین چند روز پیش بود که محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران اعلام کرد که بنا بر گزارش‌ها «هشت درصد مرده‌زایی جنین در کشور به دلیل تأثیر مستقیم آلودگی هواست.»

نکته جالب درباره آلودگی هوا و تداوم آن این است که اوج تشدید آلودگی هوا و ماندگاری آن در زندگی شهروندان درست زمانی به نقطه بحرانی‌اش رسید و در این نقطه باقی ماند که مجلس شورای اسلامی «قانون هوای پاک» را تصویب کرد؛ قانونی که به نظر می‌رسد هیچ دستگاهی به آن پایبند نیست و شاهد این عدم پایبندی هم کیفیت و وضعیت هوا در کلان‌شهرهای کشور است. نکته مهم‌تر درباره آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران این است که بسیاری حتی مسئولیت عامل اصلی و مهم این آلودگی‌ها را بر عهده نمی‌گیرند و با اظهارنظرهای ضدونقیض تلاش می‌کنند با خالی از معنا کردن یا مبتذل‌کردن موضوعات موجب شوند حساسیت‌ها درباره این موضوعات کم شود. اگر به اخبار نگاه کنیم، در همین دو روز گذشته دو اظهارنظر رسمی و عجیب درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها را مشاهده می‌کنیم.

و استعمار اینگونه تحقیر شد

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که آیا سیاست دلار چند نرخی در تمام اقتصادها سرنوشت مشترکی دارد؟ و در پاسخ با تیتر «وداع آرژانتین با ارز دولتی» نوشت: در ایران، طی سال‌های اخیر وجود نرخ‌های متعدد دلار و اصرار بر اعطای دلار دولتی، نه تنها باعث مهار قیمت‌ها نشده، بلکه منشأ بروز بسیاری از فسادها نظیر فساد اخیر چای بوده است. ازاین‌رو، بسیاری از کارشناسان و مراکز پژوهشی نسبت به عواقب حضور دلار دولتی در اقتصاد کشور هشدار داده‌اند. حدود ۱۴ هزار کیلومتر دورتر از ایران، یعنی در آرژانتین تلاش‌ها برای حذف ارز دولتی، آغاز شده است. خاویر میلی، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین اصلاحات اقتصادی را برای مهار تورم ۱۴۰ درصدی کشورش آغاز کرده و یکی از این گام‌های اصلاحی حرکت به سمت ارز تک‌نرخی در این کشور است. تنوع ارزها و پیچیدگی استفاده آن به حدی است که برای توضیح هر نرخ یک کتاب راهنما وجود دارد.

و استعمار اینگونه تحقیر شد

کد خبر 711896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.