بارش شهابی Geminid 2023 را از دست ندهید

بارش شهابی Geminid 2023 پنج‌شنبه -بیست‌وسوم آذر- از ساعت ۱۸:۱۹ تا ۰۶:۲۷ فعال خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی Geminid-2023 از سیزدهم آذرماه تا بیست‌وششم آذرماه فعال خواهد بود و زمان اوج آن تقریباً پنج‌شنبه -بیست‌وسوم آذرماه- رخ خواهد داد، در طول این مدت هر زمان که نقطه تابشی شهاب باران در صورت فلکی جوزا بالاتر از افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل‌مشاهده نیز بیشتر خواهد بود.

بارش شهابی Geminid-2023 از اصفهان از ساعت ۱۸:۱۹ تا ۰۶:۲۷ قابل رصد خواهد بود، بهترین زمان مشاهده شهاب‌ها حدود ساعت ۰۲:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند؛ در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Geminid-2023 حدود ۱۲۰ شهاب در ساعت است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود.

مقارنه ماه و سیاره عطارد

پنج‌شنبه -بیست‌وسوم آذر- ماه دو روزه از زاویه چهار درجه و ۲۱ دقیقه‌ای جنوب سیاره عطار عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۸:۰۹ تا حدود ساعت ۱۸:۰۵ قابل مشاهده خواهد بود، هنگام تلاش برای رصد ماه در طول روز در حالی که خورشید بالای افق است، بسیار احتیاط کنید.

ماه در قدر منفی ۸.۶ و سیاره عطارد در قدر ۰.۵ هر دو در صورت فلکی قوس قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل رصد خواهند بود.

کد خبر 711815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.