جلوه شکوه ایران؛ از بم تا تخت سلیمان

همواره بناهای ثبت جهانی یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب گردشگر به یک کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس ایران با دارا بودن ۲۷ عنوان بنای ثبت میراث جهانی به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ در ادامه و به مرور، به معرفی این بناهای ثبت شده می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران در طول سال‌های طولانی میزبان ادیان و آئین‌های مختلفی بوده که همین موضوع این کشور را از نظر جاذبه‌ها، تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

یکی از الزامات معرفی ایران به‌عنوان مقصد گردشگری جهان، ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است و در این راستا از ایران بیش از ۲۷ عنوان در این فهرست ثبت شده که به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت (این معرفی‌ها به ترتیب تاریخ ثبت جهانی است):

تخت سلیمان:

تخت سلیمان به‌عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای ثبت شده ایران، زادگاه زرتشت به حساب می‌آید که پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را به خود دیده و مهم‌ترین اثر به جای مانده، آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است.

این میراث جهانی بر مبنای معیارهای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۶ (به ترتیب: نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی، نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز، گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته، نمونه‌ای برجسته در معماری یا فناوری که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، به طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد) در سال ۲۰۰۳ به ثبت رسیده است.

جلوه شکوه ایران؛ از بم تا تخت سلیمان

بم:

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین شاهکارهای تاریخی ایران زمین است که روی صخره‌ای مستحکم و در نزدیکی شهر بم در استان کرمان ساخته شده است.

به نظر می‌رسد این اثر و چشم‌انداز تاریخی آن که در دوره‌های مختلف دستخوش ساخت‌وساز یا ویرانی (به‌ویژه بر اثر زمین‌لرزه شدید سال ۱۳۸۲) شده است، از دوره اشکانیان به بعد ایجاد شده باشد؛ این بنا بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که از لحاظ عظمت و زیبایی با دیوار چین مقایسه می‌شود و در سال ۲۰۰۴ و به استناد معیارهای ۲، ۳، ۴ و ۵ (به ترتیب: نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته، نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد؛ نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط زیست یا نماینده یک فرهنگ) ثبت شده است.

شایان ذکر است پس از مرمت ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه سال ۱۳۸۲، بم مجدداً (در سال ۲۰۰۷) وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

جلوه شکوه ایران؛ از بم تا تخت سلیمان

پاسارگاد:

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد از سازه‌های باستانی برجای‌مانده دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.

این مجموعه در برگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاهِ کوروش، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.

پاسارگاد در سال ۲۰۰۴ و به استناد معیارهای ۱، ۲، ۳ و ۴ (به ترتیب: نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی؛ نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته، نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد) به ثبت جهانی رسید.

جلوه شکوه ایران؛ از بم تا تخت سلیمان

کد خبر 711798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.