برگزاری ۱۸ کارگاه آموزشی در نخستین روز همایش نهضت تامین مالی شهر

در نخستین روز از «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» ۱۸ کارگاه‌های آموزشی تخصصی در حوزه تامین مالی در شهرداری‌ها در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر»، شش کارگاه آموزشی با موضوع «صندوق»، «اوراق اسلامی»، «تأمین جمعی»، «بورس کالا»، «اوراق دولتی» و «اوراق اسلامی» با حضور شهرداران، اعضای شوراهای شهر، مدیران و معاونین اجرایی و مالی شهرداری‌ها همچنین کارشناسان حوزه شهری، اقتصادی، امور مالی و پولی و بانکی در سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

چگونگی استفاده شهرداری‌ها از بستر تأمین مالی جمعی

کارگاه آموزشی «تأمین مالی جمعی» در نخستین روز از برگزاری «همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر» برگزار شد. «فاطمه کیلانی» کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تنوع روش‌های تأمین مالی اظهار کرد: سازمان‌های مالی مختلف متولی اجرای روش‌های متنوع تأمین مالی هستند. در این همایش با روش‌های تجمیعی تأمین مالی آشنا می‌شویم که برای نظام اجرایی و مالی شهرداری‌ها مفید است. ایران در موضوع تأمین مالی با جهان از روش‌های مدرن استفاده می‌کند و این موضوعی مهم است.

وی ادامه داد: دانش تأمین مالی موضوعی به روز و خوب است که در این همایش با جدیدترین متد شیوه‌های تأمین مالی جهان آشنا می‌شویم و ابزارهای تأمین مالی در این همایش در کارگاه‌های آموزشی تخصصی معرفی می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه تأمین مالی جمعی را وابسته به مشارکت عموم مردم دانست و به فواید آن پرداخت و گفت: یکی از فواید تأمین مالی با مشارکت مردم جامعه این است که این ترتیب در منافع یک پروژه شهری سهیم می‌شوند و همچنین از دیگر فواید این مشارکت احساس تعلق و نزدیکی است که مردم جامعه با پروژه‌های شهری خواهند داشت. با مشارکت‌های هر چندند اندک شهروندان پروژه‌هایی بر زمین مانده شهری اجرا شوند و اینطور به سبد خانوار نیز فشاری وارد نمی‌شود.

کیلانی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در سال گذشته در رابطه با تأمین مالی جمعی در رابطه با پروژه‌های شهرداری‌ها، عنوان کرد: این مصوبه هیئت وزیران متأسفانه هنوز در شهرداری‌ها اجرایی نشده و تأمین مالی جمعی محقق نشده است. شهرداری‌های سراسر کشور با این شیوه تأمین مالی به درستی آشنا نیستند و البته ممکن است محدودیت‌های بازار سرمایه نیز مشارکت عمومی برای تأمین مالی پروژه‌های شهرداری‌ها بی‌تاثیر نباشد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در رابطه با تأمین مالی شهرداری‌ها از طریق تأمین مالی جمعی در بورس و فرابورس هیچ بازتابی دریافت نکردیم. این شیوه تأمین مالی می‌تواند موجب توسعه پروژه‌های شهرداری‌ها شود. به ویژه که پروژه‌هایی که ویژگی‌های خلاقانه دارند و یا در ذیل شرکت‌های دانش بنیان شهرداری‌ها قرار گرفته‌اند می‌توانند به این شیوه به خوبی اجرایی شوند. این پروژه‌ها تا ۲۵ میلیارد تومان می‌توانند تأمین مالی جمعی را به خود جذب کنند.

کارشناس بازار سرمایه استفاده شهرداری‌ها از شیوه تأمین مالی جمعی را به دو شیوه کلی عنوان کرد و افزود: شهرداری‌ها با تضامین مناسب می‌توانند اعتماد شهروندان را برای تأمین مالی جمعی جلب و مشارکت آنها را دریافت کنند. همچنین می‌توانند با ایجاد سکوی تأمین مالی جمعی به صورت جداگانه و ویژه ضمن معرفی پروژه‌های شهری در این بستر، مشارکت شهروندان را در تأمین مالی پروژه‌های خود داشته باشند.

در این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان با مبانی و شیوه‌های استفاده از تأمین مالی جمعی در پروژه‌های شهرداری‌ها در نقش سرمایه‌گذار، متقاضی سرمایه و پیگیری پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده، آشنا شدند. تأمین مالی جمعی که همان تأمین مالی از منابع خرد مردم است.

تأمین مالی از طریق مردم منجر به مشارکت بیشتر در حوزه اقتصادی می‌شود

در کارگاه تخصصی که با محوریت معرفی و آشنایی با بورس کالای ایران برگزار شد، گایانه ناذر، کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، بر استفاده از ابزارهای تأمین مالی موجود در بورس کالا تاکید کرد و گفت: در این پنل آموزشی، قصد داریم مدیران شهرداری‌ها را با بورس کالای ایران و راهکارهای تأمین مالی در مدیریت شهری و پروژه‌های عمرانی آشنا کنیم. در همین راستا ابتدا مدیران ارشد شهرداری‌ها باید بدانند که ابزارهای تأمین مالی موجود در بورس کالای ایران کدامند و چه پتانسیلی در بورس کالا وجود دارد که شهرداری‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به سه بازار فیزیکی، مشتقه و مالی، اشاره کرد و گفت: در بخش بازار فیزیکی ابتدا مدیران و کارمندان شهرداری‌ها باید بدانند که چگونه خریدهای خود را از طریق بازار فیزیکی انجام دهند. در این کارگاه آموزشی قصد داریم ابزارهای معاملاتی بازار مالی شامل صندوق‌ها را معرفی کنیم تا شهرداری‌ها بتوانند از صندوق‌های کالایی و همچنین صندوق‌های املاک و مستغلات در راستای اجرای پروژه‌های خود استفاده کنند.

ناذر درباره اهمیت تأمین منابع مالی در توسعه پروژه‌های عمرانی بیشتر توضیح داد و افزود: هر نهادی که فعالیت اقتصادی دارد شهرداری هم یکی از این نهادها است، برای انجام فعالیت اقتصادی خود احتیاج به یکسری منابع مالی دارد که به طور طبیعی این منابع مالی را می‌تواند از راه‌های مختلفی کسب کند. یکی از راه‌هایی که به ذهن فعالان اقتصادی برای تأمین منابع مالی می‌رسد بازار پول و بانک‌ها است. در حال حاضر کشورهای پیشرفته و کشور ایران به سمتی پیش می‌روند که بتوانند بازار سرمایه را توسعه بدهند و امید است با برگزاری این کارگاه‌های آموزشی بتوانیم با منابع عمومی و سرمایه‌های خرد مردم در راستای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی قدم برداریم.

این کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران درباره جنبه‌های مختلف تأمین مالی توسط مردم خاطرنشان کرد: تأمین مالی از طریق مردم سه وجه مثبت دارد یکی اینکه می‌تواند به مشارکت بیشتر مردم در حوزه فعالیت‌های اقتصادی کشور منجر شود و دوم هزینه‌های تأمین مالی را کاهش داده و سوم جلوی تورم بیشتر را در جامعه بگیرد. در واقع مردم با مشارکت خود می‌توانند به صورت یک مولد، وارد اقتصاد کشور شده و در تأمین مالی شهر مؤثر واقع شوند.

ناذر در ادامه با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از نهادهای سرمایه راهکارهای مختلفی می‌تواند به شهرداری‌ها و هر نهاد اقتصادی دیگری ارائه دهد، تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند منابع مالی مورد نیاز خود را در بستر بورس کالا تأمین کنند. همانطور که می‌دانید بازارهای مختلفی همچون فیزیکی، بازار مالی و مشتقه وجود دارد که هر کدام از این بازارها به نوبه خود با توجه به زمینه‌ای که برای آن طراحی شده است می‌تواند به درد شهرداری و هر نهاد اقتصادی دیگر بخورد.

همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر با شعار «شهرمان را با همت شهروندانش می‌سازیم» از ۲۱ الی ۲۴ آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران، برگزار می‌شود.

تأمین مالی با اوراق مشارکت، وکالت و منفعت

قاسم آلودری معاون خدمات‌مالی شرکت تأمین در کارگاه آموزشی اوراق اسلامی به تشریح تامین‌مالی از طریق انتشار «اوراق اسلامی» پرداخت و گفت: تأمین مالی از طریق انتشار بهادار یا اوراق بدهی با سه‌ابزار اوراق مشارکت، اوراق منفعت و اوراق وکالت صورت می‌گیرد. این‌ها ابزارهای استانداردی هستند که توسط سازمان بورس تدوین و مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی آن‌ها به‌تصویب رسیده و به تمام اهالی بازار سرمایه ابلاغ شده است.

معاون خدمات‌مالی شرکت تأمین سرمایه امین تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند براساس نیازها، ساختار شرکت و نوع دارایی‌هایشان یا نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، از این ابزارهای استفاده کنند. در بحث اوراق مشارکت که مشارکت عموم مردم در طرح‌های یک شرکت مطرح است، کسی که مشارکت کننده است در سود و زیان پروژه شریک است. سودهای مشارکت در زمان‌هایی مشخص شده که معمولاً سه یا شش ماهه است، پرداخت می‌شود و در انتهای دوره سود قطعی محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی درباره اوراق منفعت گفت: این اوراق برای شرکت‌هایی قابل استفاده است که منابع و دارایی‌های مستمر و آتی دارند؛ این شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق منفعت، منافع آتی را هم‌اکنون تبدیل به وجه نقد می‌کنند و از طریق انتشار اوراق منفعت در بازار به‌فروش می‌رسانند و مبالغ را جمع‌آوری و در فعالیت خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود علی‌الحسابی را به دارندگان اوراق پرداخت خواهند کرد که در انتهای دوره اصل و سود قطعی پرداخت می‌شود.

آلودری، اوراق وکالت را برمبنای عقد وکالت معرفی کرد و افزود: در این روش کسی که اوراق را خریداری می‌کند، به مجموعه مورد نظر این وکالت را می‌دهد که در مجموعه‌‎ای از عملیات‌های سودآور سرمایه‌گذاری کند. این عملیات شامل خرید یک دارایی، اجاره، یا سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و یا صرفاً خرید و فروش یک دارایی و حتی مشارکت در پروژه خواهد بود. اوراق وکالت در چندین طرح قابل اجرا است و دارای سود متناسبی برای دارندگان اوراق است.

معاون خدمات‌مالی شرکت تأمین سرمایه امین نهضت تامین‌مالی شهر را یک اتفاق مهم دانست و عنوان کرد: بازار سرمایه به دلیل آشنایی کمتری که مردم و مشارکت‌کنندگان دارند، یک بازار کم‌عمق است. انواع فعالیت‌های آموزشی در این زمینه قطعاً به شرکت‌ها و شهرداری‌ها کمک می‌کند تا با ابزارهای استاندارد بازار سرمایه آشنا شوند و مزیت‌ها و انواع تأمین مالی‌ها را که می‌توانند انجام دهند را بهتر بشناسند.

تمرکز صندوق‌های مالی بیشتر روی تأمین مالی شهر است

بهنام چاووشی مدیر عامل شرکت سبد بازده مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارشناس بازار سرمایه در نشست تخصصی صندوق با اشاره به تنوع روش‌های تأمین مالی اظهار کرد: به طور قطع شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف، فرصت‌های تأمین مالی متعددی دارند و موضوع ما در این کارگاه آموزشی قسمت‌های مختلف سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری که توسط سازمان بورس و بازار سرمایه طراحی و تدوین شده است همان فلسفه وجودی است که سازمان بورس در تأمین سرمایه دارد و مربوط به راهکارهای تأمین مالی مختلف این موضوع است افزود: مجموعه‌های شهرداری اعم از پروژه‌های توسعه و پروزه‌های ساختمانی و راهسازی که همسو هستند، در این کارگاه‌ها با هم مرتبط می‌شوند و این دوره می‌تواند کاملاً کاربردی باشد.

چاووشی اظهار داشت: درواقع صندوق‌ها منافع مجموعه شهرداری و منافع ملی را تأمین می‌کنند، ولی چون موضوع، گسترده و در این دوره مبسوط می‌شود، به طور قطع با تعاملاتی که بعد از این دوره بین شهرداری و سازمان بورس کشور به وجود بیاید، تعاملات بیشتری امضا بشود می‌تواند کمک کننده باشد.

چاوشی با بیان اینکه در این کارگاه آموزشی شیوه‌های تأمین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری که می‌تواند به شهرداری‌ها کمک کند مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که عموم جامعه دنبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودند و در اکثر شعب بانک‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که بیشتر آحاد جامعه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا هستند و به نوعی، بسیاری از دوستان در صندوق سرمایه‌گذاری از طریق شعب بانک‌ها سرمایه‌گذاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: در همان ساختار ما ابزاری داریم به نام صندوق سرمایه‌گذاری زمین ساختمان، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستقلات داریم که تمرکز اصلی این سه صندوق سرمایه‌گذاری روی تأمین مالی است.

وی در ادامه افزود: ما در این دوره قصد داریم در وهله اول مردم را با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا کنیم تا این آشنایی منجر به مشارکت بیشتر مردم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی شهر شود.

کاهش هزینه‌های پروژه‌ای شهرداری با کمک بورس کالا

سلمان فرج نیا دکتری اقتصاد و کارشناس بورس کالا در کارگاه آموزشی بورس کالا با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بورس کالا برای اجرای پروژه‌های حوزه‌های شهری توسط شهرداران مجریان پروژه‌ها اظهار کرد: بورس کالا دارای قدمت و سابقه بالایی در عرصه بازار سرمایه ایران نیست اما شناخت و استفاده از آن به عنوان یک روش تأمین مالی برای شهرداری‌ها بسیار سودمند است، شهرداری‌ها می‌توانند در تأمین مواد اولیه پروژه‌های خود به بورس کالا متوسل شوند.

فرج‌نیا تأمین مواد اولیه‌ای چون سیمان فولاد و نظایر آن را از طریق بورس کالا با تقاضای شهرداری‌ها ممکن دانست و ادامه داد: شهرداران می‌توانند در اجرای پروژه‌های خود مواد اولیه را با تقاضا در بورس کالا به صورت اعتباری خریداری کنند، اوراق گام برای این شیوه خرید در بورس کالا پیش بینی شده که شرکت‌های دولتی می‌توانند این اوراق را حتی به صورت سلف تهیه کنند و پرداخت آن را با تأخیر انجام دهند.

وی در رابطه با تأمین هزینه پروژه‌هایی که در شهرداری‌ها در حال ساخت است، عنوان کرد: در این مرحله از پروژه‌ها و یا پروژه‌هایی که به اتمام رسیده است شهرداری‌ها می‌توانند از طریق صندوق‌های مسکن هچنین صندوق‌های مستغلات در محیط شفاف و رقابتی محصولات خود را حتی پیش از آنکه به اتمام رسیده باشد، ارائه دهند و از طریق اوراق به جامعه عرضه کنند.

کارشناس بورس کالا در بخشی از این کارگاه آموزشی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا این اطمینان را به شهرداری‌ها می‌دهد که در تأمین مالی پروژه‌های خود که معمولاً با مشکل مواجه هستند، فرصت‌های مناسبی کسب کنند و اگر شهرداری‌ها روابط مالی را در بورس کالا درک کنند می‌توانند با شرکت‌های زیر مجموعه خود که با آنها طرف قرارداد هستند با هزینه مالی کم تأمین مالی پروژه‌ها را انجام دهند.

در این کارگاه آموزشی با بازارهای و ظرفیت‌های تأمین مالی بورس کالا و کاهش هزینه تمام شده پروژه‌های شهری آشنا شدند.

ابزارهای نوین تأمین مالی مقدمه تحول است

محمدرضا اخوان در کارگاه اوراق دولتی به ابعاد اوراق تأمین مالی دولتی پرداخت و انواع اوراق دولتی، کارکردها و روش‌های تأمین بودجه از طریق اوراق، پیامدهای پولی اوراق بر نظام بانکی و پولی، کارکردهای مؤثر تأمین مالی برای شهرداری‌ها و نحوه و استفاده از موضوع تأمین مالی برای شهرداری‌ها را تشریح کرد.

وی متنوع‌سازی ابزارهای تامین‌مالی را مهم و حیاتی دانست و افزود: شهرداری‌ها باید از روش‌های مختلف مثل عرضه اوراق و مولدسازی دارایی‌ها بتوانند تامین‌مالی شهرداری‌ها را انجام دهند.

رئیس اداره تامین‌مالی بودجه و تلفیق سازمان برنامه، به‌مشکلات شهرداری‌ها در تامین‌مالی پرداخت و گفت: طبیعی است که در این راه مشکلاتی وجود دارد چراکه شهرداری‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند، از طرفی بانک‌ها و نظام‌های مالی، سرمایه‌گذران پایه‌ی اوراق هستند که قدرت و توان خرید اوراق را شکل می‌دهند.

اخوان رویکرد شهرداری‌ها از مسیر سنتی به‌سمت ابزارهای نوین تأمین مالی را مقدمه یک تحول خواند و تاکید کرد: ادامه این مسیر به‌تامین مالی شهر کمک خواهد کرد و موجب می‌شود، نظام تأمین مالی سنتی بانک‌محور به‌سمت یک نظام مالی بازار محور حرکت کند.

وی به همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر اشاره کرد و گفت: به‌نظرم این رویداد در جهت تغییر دادن نگاه مدیران شهری، شهرداران و معاونین شهرداری‌ها مؤثر خواهد بود که حداقل با الگوهای جدید تأمین مالی آشنا شوند.

رئیس اداره تامین‌مالی بودجه و تلفیق سازمان برنامه‌گفت: اینکه مدیران شهری از تفکر سنتی تامین‌مالی مبتنی بر عوارض و تراکم‌فروشی، حرکت به‌سمت ابزارهای نوین تامین‌مالی کنند، اتفاق مهمی است که برای شهر درآمد پایدار ایجاد می‌کند و بدهی‌های شهرداری‌ها را فعال و به جریان اقتصاد وارد می‌کند تا از این طریق شهر از رکود خارج شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهکاری مناسب برای تجهیز منابع مالی

«راضیه صباغیان» معاون توسعه ابزارها و نهادها گروه مالی کاریزما در کارگاه آموزشی صندوق با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاری‌ها بدون اطلاعات و آگاهی‌های لازم در جامعه صورت می‌گیرد، افزود: اگر فرهنگ سرمایه‌گذاری به سمت بازار سرمایه هدایت شود به سرمایه‌گذاری آگاهانه و جلوگیری از کلاهبرداری‌های فعلی منجر خواهد شد.

صباغیان تصریح کرد: این امر به حفظ منابع مردمی و ایجاد اعتماد در بحث سرمایه‌گذاری کمک شایانی می‌کند اگر سرمایه‌گذار بداند در چه حوزه‌هایی نیاز است که در جامعه سرمایه‌گذاری کند و با صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یک سرمایه‌گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شود آشنا شود، آن زمان می‌توان گفت که سرمایه‌گذار در بحث بازار سرمایه موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهکاری مناسب برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز از عموم مردم هستند، افزود: نیاز است تا سرمایه‌گذران با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ویژگی‌ها و مزایای آنها آشنا شوند، شناخت این نیازها باعث ایجاد فرصت‌های طلایی در بازار سرمایه و استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد.

معاون توسعه ابزارها و نهادها گروه مالی کاریزما اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مباحث مهم در بازار سرمایه ایران است که اخیراً مطرح شده است اما این مبحث در جهان سابقه‌ای ۱۵۰ ساله دارد. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی توانسته جایگاه خود را در بازار سرمایه تثبیت کند.

استفاده مدیران شهرداری از اوراق اسلامی در بودجه‌بندی

در این کارگاه آموزشی که با هدف ارتقای سواد مالی مدیران شهری برگزار شد، سیدامیر اعتصامی تأمین مالی شهرداری‌ها را از طریق اوراق بهادار اسلامی در بازار سرمایه آموزش داد و مقدماتی در حوزه محدودیت‌ها، چالش‌ها و الزامات تأمین مالی شهرداری‌ها را مطرح کرد.

همچنین اوراق بهادار اسلامی در بازار سرمایه و اوراق مشارکت شهرداری‌ها به صورت تخصصی با توجه به ساختارها، الزامات و چالش‌های اوراق معرفی شد تا مدیران شهرداری‌ها در بودجه بندی از این اوراق استفاده کنند همچنین به نحو درست از اوراق مالی در اجرای پروژه‌های خود کمک بگیرند و بدانند در چه پروژه‌هایی می‌توانند از این اوراق استفاده کنند و چه چالش‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر سیاوش پرویزی‌نژاد رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، استاد مدعو در خصوص موضوعات ارائه شده در کارگاه دیگر گفت: ما در این کارگاه انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فرایند شکل‌گیری آن را آموزش دادیم. این صندوق‌ها با توجه به نوع و کارویژه‌ای که دارند در مسیر سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند. ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را بررسی کردیم که به چه صورت منابع را از افراد جمع‌آوری می‌کنند و به خرید اوراق و درآمد ثابت از جمله اوراق مشارکت شهرداری‌ها، گواهی سپرده، سپرده بانکی اختصاص می‌دهند.

وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف منابع را به سهام و اوراق بهادار و درآمد ثابت تخصیص می‌دهند. ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را داریم که یک زمین به عنوان آورده به صندوق وارد می‌شود، سپس منابع لازم برای خرید اون زمین و تکمیل آن پروژه ساختمانی از مردم جمع‌آوری می‌شود. در نهایت آن ملک فروخته می‌شود و تمام عوائد بین سهامداران تقسیم می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات را طوری تشریح دادیم که مدیر می‌تواند به دو شکل منابع نقدی را جمع‌آوری و بعدها اقدام به خرید و فروش ملک و املاک کند یا اینکه از اول به عنوان یک آورده غیرنقدی توسط کارشناسان رسمی دادگستری ارزش‌گذاری کرده و آن را وارد صندوق کند.

وی در ادامه‌گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی عمدتاً مبتنی بر سپرده طلا هستند. صندوق سرمایه‌گذاری دیگری با عنوان صندوق در صندوق داریم که اقدام به خرید و فروش صندوق واحدها می‌کنند و در مورد صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی هم صحبت کردیم که چه کمک بزرگی برای اقتصاد کشور هستند. اگر مراجع ذیصلاح برای این صندوق معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرند، کمک بزرگی به شرکت‌ها برای حفظ نیروهای خود می‌کنند. کمبود منابع برای صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بزرگ کار ما است.

تامین مالی جمعی ابزاری نوین در تأمین مالی توسعه شهری

مهسا قربانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (گروه مالی و بانکداری) در کارگاه آموزشی «تأمین مالی جمعی» نهضت تامین‌مالی شهر، با تاکید بر تبیین روش‌های تأمین مالی جمعی در فضای شهرسازی تاکید کرد و افزود: تبیین روش‌های مختلف تأمین مالی جمعی در فضای شهرسازی می‌تواند به تأمین مالی حوزه شهری کمک شایانی کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: تأمین مالی جمعی ابزاری نوین و کارآمد در تأمین مالی توسعه شهری با کمک مشارکت مردم است.

وی اظهار داشت: در این کارگاه آموزشی ما بیشتر به مدل‌های مختلف روش‌های تأمین مالی جمعی و طریقه تأسیس سکوی مختلفی که می‌تواند به تأمین مالی کمک کند متمرکز شدیم و بر آشنایی مدیران و نهادهای مالی شهر تاکید کردیم.

نخستین همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر به همت مجمع شهرداران کلان‌شهرها از سه‌شنبه ۲۱ تا جمعه ۲۴ آذرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد بر گزار می‌شود.

کد خبر 711746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.