ساخت ۱۷۰ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه وزارت‌خانه متبوع خود برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمد آئینی امروز -چهارشنبه بیست‌ودوم آذر- در نشست ستاد بازآفرینی شهری و دیدار با فرمانداران و شهرداران استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: راهبرد اصلی دولت سیزدهم شتاب بخشیدن به نوسازی مسکن است و به همین جهت بایستی مسیرهای موجود در این راه را هموار سازیم.

وی با انتقاد از روند نوسازی در مناطق بازآفرینی شهری استان قزوین، افزود: از ۱۷۰ هزار واحدی که باید در سطح بافت‌های فرسوده کشور احداث شود، سهم این استان تنها ۲ هزار واحد بوده که این مساله بسیار ناچیز بوده و وضعیت مطلوبی ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در حالی که شهر تهران خیلی خوب توانسته در حوزه نوسازی مسکن موفق باشد تا جایی که طی همین مدت تعداد پروانه‌های ساخت را ۲.۵ برابر افزایش داده است، در حالی که این مساله به هیچ عنوان در شهری مانند قزوین دیده نمی‌شود.

آئینی تصریح کرد: تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های در نظر گرفته شده در صدور پروانه ساخت مسکن برای مالکان بافت‌های فرسوده مساله بسیار مهمی است که بایستی مورد توجه جدی قرار بگیرد تا به شکل تشویقی بتوانیم مردم را پای کار بیاوریم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در بازآفرینی شهری، نجات جان انسان‌ها و شهروندان است که دغدغه سقف بالای سرشان را دارند، اضافه کرد: به هر حال دور از انتظار نیست که ما در شهرهای کشورمان از جمله قزوین نیز دوباره با زمین لرزه‌های شدید روبرو می‌شویم و باید به روند بازآفرینی شهری سرعت داد.

تخصیص ۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حفظ بناهای تاریخی نباید جان انسان‌ها را به خاطر بیندازد، تاکید کرد: همه خواهان حفظ بناهای تاریخی هستیم، اما بسته تشویقی بافت تاریخی بسیار مهم بوده و باید سریع تهیه و تدوین شود تا در جاهایی که با ضوابط میراث فرهنگی مغایرت ندارد، بتوانیم نوسازی‌ها را انجام دهیم.

آئینی با اشاره به دغدغه رئیس‌جمهور در همراهی بانک‌ها، ادامه داد: ۸۰ همت اعتبار بانکی برای بازآفرینی شهری تخصیص داده شده که باید در قالب نهضت ملی مسکن هزینه شود، بنابراین اگر بانکی همراهی نکرد، سریع نامه‌نگاری کنید تا از طریق مرکز موضوع را پیگیری کنیم.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز قرار شد تمام تخفیف‌های لازم که در نهضت ملی مسکن لحاظ شده در بافت فرسوده نیز قابلیت اجرایی پیدا کند، همچنین شهرداران مکلف هستند که ظرف مدت سه ماه پروانه پایان کار را در بافت فرسوده صادر کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: نگاه شهرداران کشور باید این باشد که به جای توسعه شهری و بزرگ کردن وسعت شهرها، به دنبال اجرای نوسازی در بافت‌های فرسوده باشند، چراکه امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز مردم در این مناطق فراهم است.

کد خبر 711730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.