ضرورت انجام فعالیت‌های پژوهش‌محور در کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان گفت: فاصله‌ گرفتن از تجربه‌نگاری و حرکت در مسیر انجام فعالیت‌های «پژوهش‌محور» به ما در شناخت اولویت‌ها و برنامه‌ریزی موثر در راستای ارائه خدمات هدف‌مند کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، امروز _چهارشنبه ۲۲ آذر_ به مناسبت هفته پژوهش، آئین تجلیل از پژوهشگران برتر فعال در حوزه کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

محمدرضا سالاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار کرد: «پژوهش»، فرایند رسیدن به بهترین راه حل مورد اطمینان است و این زمانی فراهم می‌شود که براساس داده‌ها و تحلیل باشد.

وی با بیان اینکه هرچند بخش عمده فعالیت‌های کانون بر مبنای پژوهش است، اما همچنان نیازمند پژوهش در این زمینه هستیم، افزود: برای فعال‌سازی جریان اندیشکده‌ای کانون که حاصل آن نشاط و تربیت بهتر است، باید اولویت‌ها را بشناسیم و با توجه به آن برنامه‌ریزی کنیم که این امر به جز با کار پژوهشی مداوم و علم‌محور میسر نمی‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: باید نیازسنجی کنیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از پژوهش‌های خوب و فنی، بخشی از مشکلات‌مان را در حوزه کاری برطرف کنیم.

سالاری ادامه داد: آموزش و پژوهش مکمل یکدیگر هستند، یعنی از یک‌سو، پژوهش خوب با آموزش بهتر اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر، ما زمانی آموزش خوبی با رویکرد علمی خواهیم داشت، که پژوهش جامعی در مورد نیازها و بایدها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در سیستم آموزشی و در کلاس‌های پژوهش‌محور، استعدادها و خلاقیت‌ها فرصت آشکار شدن دارند، که در کانون این اتفاق می‌افتد، اما باید در این زمینه بهتر عمل کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان گفت: در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، کارها بر اساس روند و قانونِ نوشته شده انجام می‌گیرد، اما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخشی از امور با استفاده از تخصص همکاران، که مبنای آموزشی و پژوهشی دارد، صورت می‌گیرد و بخش دیگر تجربی است که کافی نیست.

سالاری اضافه کرد: باید به این اعتقاد برسیم که «پژوهش» مبنای کار ما باشد و اگر بر این اساس پیش نرویم شاهد خروجی مثبتی در فعالیت‌ها نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: رویکرد ما حمایت از چنین پژوهش‌های هدف‌مندی است که براساس نیاز همکاران در مراکز فرهنگی‌هنری شکل گرفته و خروجی آن پویایی مراکز ما خواهد بود، هرچند نظام مسائل فرهنگی ما برای هر شهر و هر محله متفاوت است اما رویکرد تربیتی و پرورشی ما پایدار است و باید براساس آن برنامه‌ریزی و حرکت کنیم.

کد خبر 711666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.