نیاز محله چهل‌اختران قم به دسترسی‌های ترافیکی

مدیرعامل سازمان زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر معصومه(س) با اشاره به اینکه بهسازی محله چهل اختران با چهار پروژه جداگانه فعال است، گفت: این محله به یک معبر ۱۶ متری برای تکمیل دسترسی‌ها نیاز دارد که انجام آن توسط شورای عالی معماری و شهرسازی متوقف شده است.

علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به شروع طرح بهسازی محله چهل اختران و بقاع متبرکه آن از زمان سفر مقام معظم رهبری به قم، اظهار کرد: پیچیدگی‌های تملک موجب طولانی شدن این پروژه شده است.

وی افزود: گاهی برای انواع پروژه‌های شهری تملک سنگینی صورت می‌گیرد، اما تملک برای پروژه‌های هسته مرکزی سخت‌تر است چراکه در هسته مرکزی املاک کوچک‌تر بوده و در عین حال وراث بیشتر و مشکلات ثبتی بسیاری دارند که روند امور را زمان بر می‌کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر خاطرنشان کرد: پروژه چهل اختران در چهار پروژه جداگانه تعریف می‌شود که یکی پارکینگ است و تملکات آن کامل شده و در حال آماده‌سازی است.

خاکی اضافه کرد: در حوزه صحن اقدامات لازم انجام شده است و با بودجه ۳۰ میلیارد تومانی توسط اداره کل راه و شهرسازی باقیمانده تملکات انجام و صحن آزاد شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت شبستان حرم امام‌زاده موسی مبرقع نیازمند همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه است، تصریح کرد: برای تملک این پروژه تأمین منابع از محل اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان صورت گرفته است و پس از رفع مشکلات موجود، املاک محدوده شبستان آزاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر ادامه داد: در طرح‌های تفصیلی گذشته ابتدای میدان شهیدان برقعی تا امامزاده شاه سید علی ادامه داشت، اما در بازنگری تهیه طرح محدوده بافت تاریخی و مطالعات ترافیکی با توجه به احداث خیابان شهید روحانی، آن ۳۰ متری توجیهی نداشت و از برنامه تملک حذف شد.

خاکی گفت: به منظور ایجاد دسترسی محلی در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد که ادامه خیابان نوبهار تا امتداد خیابان چهل اختران ادامه یابد که تهیه طرح توسط سازمان بهسازی انجام و مصوبات ماده پنج گرفته شد اما فعلاً در شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی موضوع متوقف شده است.

وی افزود: این ۱۶ متری در مطالعات بازآفرینی نیز پیشنهاد شده بود و مشاور نیز در قبال حذف ۳۰ متری آن را پیشنهاد داده بود تا دسترسی محلی تأمین شود که گزارش توجیهی تهیه و یک مرحله برای شورای عالی شهرسازی ارسال شده و منابع آماده است.

کد خبر 711661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.