قصه «جنگل قائم» روایت می‌شود/ داستان گوشواره‌هایی که وقف بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران شد

تأثیر مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست، به ساخت اثری با نام «جنگل قائم» و تولید اثری توسط مستندساز کرمانی برای روایت آنچه در دل جنگل قائم می گذرد، منجر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، پردیسان قائم نام پارک جنگلی ۲۳۰ هکتاری در کرمان است که در سال ۱۳۴۳ با طرحی از سوی بقایی، نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی احداث شد.

این جنگل دست کاشت که از آن به ریه‌های شهر کرمان نیز یاد می‌شود، در دامنه کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) واقع شده و شامل بیش از ۵۰۰ هزار اصله انواع درخت سرو، کاج و نارون است.

جنگل قائم سال‌های گذشته کرمان را از وزش بادهای بی‌امان نجات داده است و به گواه شاهدان عینی، پس از وضعیت بحرانی ناشی از تندبادها که به موجب آن آسمان در روز به تاریکی شب می‌مانده است، احداث می‌شود.

این مجموعه که دارای پوشش گیاهی منحصربه‌فرد است و محدوده بلوار قائم در کرمان را تماشایی و دلپذیر کرده است، طی سال‌های دور به همت و مشارکت مردم شهر کرمان بنا شده است.

و اکنون چرایی شکل‌گیری جنگل قائم سوژه مستندساز کرمانی قرار گرفته است تا قصه حقیقی بزرگترین پارک جنگلی را در پهناورترین استان کشور با زبان مستند روایت کند.

حامد سعادت، کارگردان و فیلم‌ساز که دارای تحصیلات کارشناسی سینما بوده و عضو انجمن صنفی کارگردانان مستند خانه سینما است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان می‌گوید: شهرها به قصه‌هایشان زنده‌اند و همین یک جمله دلیل خوبی بود تا برای ساخت مستند «جنگل قائم» دست به کار شوم.

وی با بیان اینکه مردم یک شهر باید قصه‌های آن شهر را بدانند، اضافه می‌کند: روایت‌ها دلبستگی‌های مردم را به شهر و محیط زندگی بیشتر می‌کنند و باید آن‌ها را با هر زبانی یادآور شد.

کارگردان سینما ادامه می‌دهد: مستند «جنگل قائم» به تاریخچه احداث این محل و اتفاقاتی که در آن زمان رخ داده است، می‌پردازد و رویکرد اصلی آن تمرکز بر مشارکت مردمی است که به بهبود محیط زیست منتج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داستان این جنگل به دغدغه مردم در دهه ۳۰ برمی‌گردد، می‌گوید: جمعی از مردم در آن زمان برای نجات شهر کرمان از بادهای طوفانی از دولت درخواست کمک می‌کنند، اما موفق نمی‌شوند.

سعادت ادامه می‌دهد: اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ با هم‌فکری و مشارکت بازاریان و افراد مذهبی شهر جلساتی تشکیل و مردم را به مشارکت برای کاشت درخت تشویق می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: زمین لازم برای احداث این جنگل از سوی استانداری به خیریه جنگل واگذار می‌شود و خیریه نیز زمین‌ها را وقف شهرداری می‌کند و پروژه کاشت درخت در این محل آغاز می‌شود.

شهین اطهری مستند جنگل قائم کرمان

شهین اطهری مستند جنگل قائم کرمان

مستندساز کرمانی با اشاره به اینکه سوژه اصلی مستند «جنگل قائم» از عکسی به دست آمده که در آن سال‌ها گرفته شده است، می‌گوید: در این عکس دختربچه‌ای نزد پدر ایستاده و گوشواره‌هایش را برای ساخت جنگل اهدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این دختربچه که اکنون در ۷۰ سالگی به سر می‌برد، شهین اطهری نام دارد و قصه «جنگل قائم» را از زبان وی روایت می‌کنیم.

فیلم‌ساز جوان با بیان اینکه اهمیت حل مشکلات در شهر توسط مردم در این اثر موردتوجه قرار گرفته است، تصریح می‌کند: پژوهش این کار بین شش تا هفت سال زمان برده است و اسناد معتبری از آن یافت شده است که برای اولین بار به نمایش در می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه داستان «جنگل قائم» هشداردهنده است و ضمن طرح مسئله، به آن پاسخ می‌دهد، می‌گوید: تمرکز این مستند روی جنگل قائم نیست و در بخشی از آن به موضوع تاغ‌زارهای باغین و ماهان که ناشی از فعالیت مردمی بوده است، پرداخته می‌شود.

سعادت با تشکر از همکاری و مشارکت شهرداری کرمان در تولید این اثر، خاطرنشان می‌کند: رویکرد مثبت شهرداری موجب شد پس از سال‌ها وقفه، برای ساخت این مستند اقدام شود که امیدوارم استمرار داشته باشد.

به گزارش ایمنا، حامد سعادت متولد آبان ۱۳۶۲ در کرمان است که تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شده است.

دریافت جایزه بهترین فیلم مستند از بخش بین‌الملل جشنواره فیلم رشد، کاندیدای بهترین کارگردانی مستند در جشن مستقل سینمای مستند ایران، کاندیدای بهترین کارگردانی در جشن بزرگ خانه سینما در سال ۱۳۹۶، دریافت جایزه از جشنواره ۱۲ ماه کشور رومانی و کسب جایزه بهترین فیلم در جشنواره wrpn.tv در کشور آمریکا با فیلم «مردی که فسیل شد» از جمله آن‌هاست.

کد خبر 711562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.