بازیافت پسماندهای کشاورزی مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: باید بازیافت پسماندهای کشاورزی را مورد توجه قرار داده و در این زمینه اقدامات موثری صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور عصر امروز_ سه‌شنبه، بیست‌ویکم آذر_ در سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اظهار داشت: جهت تحقق اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست باید به موضوع بازیافت پسماندها توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به انتقال ۱۸ تن پسماند سموم سنواتی و ظروف کود و سم به مراکز مجاز امحاء طی هفته‌های گذشته بر لزوم تهیه سازوکارهای قانونی لازم جهت جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای ویژه کشاورزی در سطح استان اشاره کرد و افزود: گام‌های اولیه مدیریت پسماندهای ویژه کشاورزی در مجتمع‌های کشت و صنعت استان برداشته شده است و این اقدامات باید در سطح استان نیز اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بر لزوم استفاده از دستاوردهای علمی و اجرایی محققان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بازیافت و تبدیل پسماندهای کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: از مدیران اجرایی پسماندها جهت تحقق اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به موضوع بازیافت پسماندها خواستار توجه ویژه نسبت به این موضوع مهم هستیم.

تقی اکبری نیز با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی جزو دانشگاه‌های سبز محسوب می‌شود، اظهار کرد: این دانشگاه دارای ۴۲ هکتار فضای سبز بوده و رتبه بالایی در رتبه‌بندی مدیریت سبز دانشگاه‌های دنیا و کشور دارد.

معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حکمرانی محیط زیست در کشور دچار مشکل است، گفت: در ایران ۲۱ درصد محتوای درسی مدارس به بحث محیط زیست اختصاص یافته، درحالیکه در کشورهای توسعه‌یافته این میزان بالای ۶۰ درصد است.

حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه پایه فردا را امروز باید بنا کنیم، اظهار کرد: زمین همانند آغوش پرمهر مادر است که باید از آن به نحو احسن نگهداری کنیم.

وی افزود: نباید هیچ زباله‌ای را در کوهستان، دشت، دریا، خیابان و… رها کنیم.

علیرضا قنبری رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به مدیریت پسماند، اظهار کرد: پسماند زیستی هرگونه زباله قابل امحا است که می‌تواند به کمپوست تبدیل شود، مدیریت سبز نیز مدیریتی است که اندوخته‌های علمی را با مهارت‌های تجربی می‌آمیزد و در جهت تولید و ارائه خدمات سالم‌تر، بی‌ خطرتر و با کیفیت‌تر می‌ کوشد تا به شاخص‌هایی نظیر کارایی اکولوژیکی و مدیریت بهینه پسماند سبز دست یابد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش مدیریت سبز پسماند، افزود: کاهش استفاده از ظروف یک‌بار مصرف غیرضروری، ارتقای پژوهش‌های توسعه پایدار، جلوگیری از قرار گرفتن افراد در معرض مواد سمی و فعال بیولوژیکی، کاهش زباله و حفاظت از منابع و دنبال کردن یک برنامه کمپوست برای پسماندهای آلی از اهداف برگزاری این همایش هستند.

کد خبر 711548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.