آماده‌باش ۸۱ هزار نفر در طرح زمستانی سال جاری / لزوم توجه به ۱۱۰ گردنه برف‌گیر کشور

با توجه به فرا رسیدن فصول سرد سال و تحت تاثیر قرار گرفتن ترددها در سطح جاده‌های کشور، تمام مسئولان مربوطه از جمله پلیس راه، راهور، اورژانس و هلال‌احمر با اجرای طرح زمستانی به صورت آماده‌باش در آمدند و اجرای این طرح تا بیستم اسفندماه تداوم خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هر سال با آغاز فصل سرما و با توجه به شرایط جوی خاص از جمله بارندگی‌، لغزندگی جاده‌ها، ریزش کوه، آب‌گرفتگی، بارش برف سنگین و مسدود شدن جاده‌ها، دستگاه‌های امدادی و خدماتی به منظور تأمین ایمنی شهرها و جاده‌ها و برقراری ترددی روان و ایمن برای هم‌وطنان، اقدام به اجرای طرح زمستانی می‌کنند و این طرح امروز، به صورت رسمی در جاده‌های کشور آغاز شد. طرح زمستانه به منظور کاهش تلفات رانندگی با شروع فصل سرد سال در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح امدادگران جمعیت هلال‌احمر به صورت آماده‌باش قرار دارند.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اظهار کرد: طرح زمستانی پلیس راهور از امروز در جاده‌های سراسر کشور آغاز شد و تا بیستم اسفندماه ادامه دارد و در اجرای این طرح از ۷۲ بالگرد نیز کمک گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۸۱ هزار نفر از هشت دستگاه امدادرسان در این طرح مشارکت دارند، افزود: همچنین ۹۵۳۵ خودروی سبک و ۸۸۹۸ خودروی سنگین در ۶۱۹۳ پایگاه ثابت و سیار در جاده‌ها و شهرها حضور دارند و پلیس راهور نیز با ۵۰۶ پایگاه ثابت و سیار و ۱۵ هزار و ۳۸۱ نیرو و ۳۴۴۳ دستگاه خودروی گشتی در طرح زمستانه شرکت می‌کند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه پلیس راهور در این طرح از امکانات پهپادی خود نیز کمک خواهد گرفت، ادامه داد: بیش از ۱۴۰۰ گردنه و محور در کشور داریم که از این تعداد، ۱۱۰ گردنه برف‌گیر است و در همین گردنه‌ها نیز شاهد آن هستیم که هنگام زمستان و بارش برف، مشکلات زیادی برای رانندگان و مسافران ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه ویژه‌ای به این گردنه‌ها داریم، تاکید کرد: در صورت اینکه تردد در جاده‌های ایمنی مسافران را تهدید می‌کند یا احتمال در راه ماندگی وجود دارد، نسبت به انسداد جاده تا رفع خطر کامل از آن اقدام خواهد شد.

آماده‌باش ۲۲ هزار امدادگر هلال‌احمر برای طرح زمستانی

پنجم آذرماه سال جاری نیز، مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور در طرح زمستانی سال جاری در ۱۵۸۱ پایگاه سراسر کشور استقرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۲۲ هزار امدادگر و نیروی عملیاتی در طرح زمستانی سال جاری مشارکت دارند، افزود: ۳۵۰۰ دستگاه لجستیک سبک و سنگین و ۱۸ فروند بالگرد در این طرح به‌کار گرفته شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در مجموع توان عملیاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در طرح زمستانی سال جاری در مقایسه با سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی خواستار تدوین شیوه‌نامه اقدام مشترک برای انجام طرح زمستانی ۱۴۰۲ شد و خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر برای جاده‌ها و شهرها تمهیدات لازم را در ایام زمستان اتخاذ کرده است.

آماده‌باش ۴۰۰۰ پایگاه اورژانس برای زمستان

پیشتر و در پنجم آذرماه، علی شریفان، نماینده اورژانس کشور، در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی، اظهار کرد: اورژانس کشور در اجرای طرح زمستانی در کنار دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی در حالت آماده‌باش خواهد بود و بر این اساس نیز ۵۴۰۰ دستگاه آمبولانس اورژانس به همراه ۸۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶۰ فروند بالگرد اورژانس به‌کار گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع هزاران نفر از تکنسین‌های اورژانس کشور در بیش از ۴ هزار پایگاه اورژانس سراسر کشور در طول اجرای طرح زمستانی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

نماینده اورژانس کشور در کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور با اشاره به آمار گازگرفتگی در کشور تصریح کرد: گازگرفتگی مسافران یکی از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد و ممکن است در فصل سرما به دلیل روشن کردن پیک‌نیکی داخل کابین وسیله نقلیه و استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد در اقامتگاه‌های مسافران اعم از شهری، بین‌شهری و بین‌راهی اتفاقات ناگواری رخ دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا از تمام دستگاه‌های حاضر در این جلسه، به خصوص جمعیت هلال‌احمر، پلیس راهور و سازمان راهداری می‌خواهیم که در این خصوص با اورژانس همکاری و نسبت به ارائه پیام‌های آموزشی به مسافران، همراهی کنند.

اجرای طرح امداد زمستانه با حضور ۲۵۴۰۰ نفر امدادگر و ۱۵۸۲ پایگاه و مرکز امدادی هلال‌احمر

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اجرای طرح ۹۰ روزه زمستانه از تاریخ بیست و یکم آذر تا بیستم اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: مطابق سال‌های گذشته، طرح امداد زمستانه به منظور کاهش تصادفات رانندگی، با کمک و همکاری، پلیس راهور، سازمان اورژانس، آتش‎نشانی و جمعیت هلال‌احمر در جاده‌های کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا، ۶۰۰ پایگاه ثابت، ۱۱۲ پست موقت، ۴۷۶ مرکز، ۳۲ مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، ۳۵ مرکز آنست و در مجموع ۱۵۸۲ مرکز امدادی در این عملیات شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این که ۴۵۰۰ تیم عملیاتی، در طرح امسال شرکت می‌کنند، ادامه داد: ۳۴۰۰ نیروی عملیاتی تخصصی کادر، ۲۲ هزار نفر داوطلب تخصصی امداد و نجات و ۳۱ تیم واکنش سریع در این طرح شرکت می‌کنند.

وی گفت: ۳۵۰۴ دستگاه امداد و نجات، شامل ۱۰۶۲ دستگاه آمبولانس، ۱۹ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۴۵۶ خودروی نجات، ۵۰ دستگاه خودروی ویژه عملیات آرگو، ۱۲۷۰ دستگاه خودروی سیار کمک‌دار پشتیان، ۲۷ دستگاه خودروی ارتباطات، ۱۲۲ دستگاه موتورسیکلت آمبولانس، ۴۸۰ دستگاه موتورسیکلت امدادی و ۱۸ فروند بالگرد در این طرح شرکت می‌کنند.

کد خبر 711461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.