جدیدترین آمار جانباختگان تصادفات سال ۱۴۰۲/ کمترین و بیشترین حوادث مربوط به کدام استان است؟

تصادفات و حوادث رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر، بروز معلولیت‌ها و وارد شدن خسارات جانی و مالی به افراد است که از همین رو برنامه‌ریزی برای کاهش میزان خسارات و تلفات حوادث رانندگی به جد در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هر سال شاهد رخداد تصادفات و حوادث ترافیکی بسیاری هستیم که چالش‌های متعددی از جمله مرگ‌ومیر، معلولیت و خسارات مالی به همراه دارند، شایع‌ترین علل تصادفات مرگبار خودرو شامل سرعت بالا و حواس‌پرتی راننده به دلیل استفاده از تلفن‌های همراه است، سرعت زیاد جان بسیاری از افراد را می‌گیرد یا آنها را از کار افتاده و معلول جسمی و روانی می‌کند، بیشتر این تصادفات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار شایع است.

آبان ۱۴۰۲، بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات ۹۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزایش یافته است.

از کل تلفات تصادفات، ۸۴۰۶ نفر مرد و ۲۳۱۴ نفر زن بودند، ۷۳۳۸ نفر در تصادفات برون شهری، ۲۵۸۸ نفر در حوادث رانندگی درون‌شهری و ۶۵۴ نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند، استان‌های فارس با ۸۶۱، سیستان و بلوچستان با ۷۹۷ و تهران با ۷۶۳ و استان‌های ایلام با ۱۱۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲۲ و اردبیل با ۱۳۸ فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار کشته‌های تصادفات را در نیمه نخست سال داشته‌اند.

همانند گذشته، بیشترین تعداد تلفات حوادث رانندگی، با توجه به افزایش حجم سفرها، در شهریورماه ثبت می‌شود و شهریور سال جاری با ثبت ۲۰۵۱ کشته تصادفات (۱۵۷۲ مرد و ۴۷۹ زن) در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بیشترین آمار تلفات را داشته که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.

طبق بررسی آمار تصادفات ۱۰ سال گذشته، در هیچ ماهی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به ۲ هزار نفر نرسیده، در حالی که در شهریور سال جاری ۲۰۵۱ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند نیز در شش ماهه سال جاری رشد ۳.۷ درصدی داشته است و در این مدت ۲۰۱ هزار و ۵۴۲ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی در سطح کشور مراجعه کرده‌اند که ۱۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر آنها مرد و ۵۹ هزار و ۳۶۷ نفر زن بودند.

جدیدترین آمار جانباختگان تصادفات سال ۱۴۰۲/ کمترین و بیشترین حوادث مربوط به کدام استان است؟

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اظهار کرد: در حال حاضر و برابر آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی حدود ۴۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در سراسر وجود دارد که در حوزه کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیکی این وسایل و تمام کاربران ترافیکی، پلیس و دیگر دستگاه‌ها مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند.

وی افزود: کاهش تصادفات رانندگی و کاهش جانباختگان ناشی از از اولویت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی است، اما لازم است که تمام دستگاه‌ها به این مهم توجه داشته باشد، طی یک دهه یعنی از سال ۹۲ تاکنون، شاهد افزایش ۵۳۲ درصدی وسایل نقلیه در کشور بودیم، این آمار بالایی است، به خصوص که خروجی چندانی از وسایل نقلیه نداشتیم و طرح اسقاط اجرا نشده است.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد ترددها شهری و جاده‌ای با وسایل نقلیه تک‌سرنشین انجام می‌شود و این نشان دهنده نقص و ناتوانی سیستم حمل و نقل عمومی برای ارائه خدمات و موضوعی است که باید برای آن چاره‌ای شود.

وی گفت: به‌طور میانگین سالانه حدود ۲۰ هزار جانباخته و ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات مجروح یا مصدوم می‌شوند که از نظر ما حتی یک نفر هم آمار زیادی است و باید کاهش پیدا کند، در سال جاری نیز آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند، در این مدت ۲۶۰ هزار نفر در تصادفات مجروح شده و آسیب دیده‌اند که این روند به هیچ عنوان مطلوب ما نیست و باید کاهش پیدا کند.

سردار هادیانفر با اشاره به پیگیری‌های پلیس و همکاری خوب دولت و مجلس برای کاهش آمار جانباختگان حوادث رانندگی، ادامه داد: در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی مطرح شده و بنا شد تا هر سال ۱۰ درصد شمار جانباختگان را کاهش دهیم تا در پایان پنج سال به کاهش ۵۰ درصدی برسیم.

وی با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی پلیس راهور خاطرنشان کرد: مدیریت ترافیک و ارائه خدمات مطلوب به مردم نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند است، موضوعی که پلیس راهور همواره به دنبال آن است، اقداماتی نظیر توسعه دوربین‌ها، بهره‌گیری از تجهیزات روز و همچنین استفاده از سامانه‌های مدیریت ترافیکی و سامانه‌های نظارتی مختلف باید در دستور کار قرار داشته باشد و این مهم در پلیس راهور مورد توجه است.

جدیدترین آمار جانباختگان تصادفات سال ۱۴۰۲/ کمترین و بیشترین حوادث مربوط به کدام استان است؟

ضرورت بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های جدید برای کاهش جانباختگان حوادث رانندگی

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز اظهار کرد: در جهان امروز، بخش زیادی از زندگی انسان در حمل و نقل طی می‌شود و حرکتی که یک پیشران برای رفتن رو به جلو است و منجر به توسعه و پیشرفت و تحول می‌شود، اما اگر توجه بیش از حدی به آن شود، می‌تواند آثار زیان‌باری هم داشته باشد.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در ارتقای ایمنی ترافیکی، افزود: دستگاه‌های مختلفی اعم از پلیس راهور، هلال احمر، اورژانس، راهداری، آتش‌نشانی و یگان‌های خدمت‌رسان و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی خدمت می‌کنند تا مردم سفر ایمن و امنی را داشته باشند و در صورت وقوع حادثه نیز در کمترین زمان ممکن به آنها امدادرسانی شود.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم تلاش برای رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها به عنوان یکی از مصادیق پیشگیری از وقوع تصادفات، گفت: کنترل‌ها و نظارت‌های جاده‌ای نیز یکی دیگر از این مصادیق است.

وی با اشاره به نقش و ضرورت مشارکت مردم در طرح زمستانی ادامه داد: در فصل زمستان، مردم باید بیشتر از دیگر ایام سال به هشدارهای هواشناسی توجه کنند و در مواقعی که وضعیت هوا نامطلوب است از رفتن به ارتفاعات و تردد در جاده‌ها پرهیز و در طول سفر به هشدارها و توصیه‌های مأموران توجه کنند.

وحیدی با تاکید بر اینکه اولویت به حداقل رساندن حوادث رانندگی و خسارات جانی ناشی از آن است، گفت: برای تحقق این امر مهم باید حضور به موقع در صحنه و انتقال سریع به مراکز درمانی انجام شود و برای آن لازم است که از تجهیزات، دانش‌ها و فناوری‌های جدید کمک بگیریم.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین سال جاری خاطرنشان کرد: به‌رغم افزایش زائران اربعین سال جاری، شاهد کاهش تلفات جاده‌ای بودیم که قابل تقدیر است.

جدیدترین آمار جانباختگان تصادفات سال ۱۴۰۲/ کمترین و بیشترین حوادث مربوط به کدام استان است؟

کاهش یک درصدی تصادفات فوتی در هشت ماه سال جاری

سردار محمدرضا هاشمی‌فر، جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان، نیز اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم در حوزه امنیت روانی و اجتماعی جامعه، توجه و اهتمام ویژه به ترافیک و مسئله رفت‌وآمد است و بر این باوریم که تصادفات رانندگی منجر به فوت، جرح و معلولیت باعث کاهش بهره‌وری، سوگواری، مشکلات اجتماعی، روانی و همچنین تخریب گسترده اموال می‌شود، در حالی که برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حمل‌ونقل می‌تواند بر افزایش سطوح ایمنی و کاهش آسیب‌های مذکور تأثیرگذار باشد.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه حوزه ترافیک و رفت‌وآمد نمونه عینی اتحاد، انسجام، هماهنگی، همدلی و هم افزایی بین پلیس، مردم و دستگاه‌های مسئول است، افزود: اثربخشی این حسن تعامل و همراهی منجر به کاهش چهار درصدی تصادفات، همچنین کاهش یک درصدی تصادفات فوتی در هشت ماه سال جاری بوده است.

وی با بیان اینکه اجرای مقررات و اعمال قانون به صورت کیفی و اثر بخش، انجام مهندسی ترافیک و توجه به رفع نواقص با احصای نقاط حادثه‌خیز و ارتقای زیرساخت‌ها و توسعه ظرفیت‌های هوشمند و ارتقای فرهنگ ترافیک با توسعه آموزش همگانی و آگاهی‌بخشی به جامعه و اعمال نظارت میدانی همه‌جانبه از سوی مسئولان دستگاه‌های عضو از مهم‌ترین اهداف این رزمایش است، گفت: بنا داریم تا شرایطی را فراهم آوریم که در حوزه ترافیک کوچک‌ترین آسیب و صدمه‌ای به شهروندان وارد نشود و شاهد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در سفرها تا پایان سال باشیم.

کد خبر 711447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.