آمار نجات‌یافتگان کوه صفه ۳۶ درصد افزایش یافت

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: آتش‌نشانان طی هشت ماه سال جاری، جان ۹۶ نفر از شهروندان گرفتار در کوه صفه را نجات دادند که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سرآتشیار امید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در هفته گذشته منتهی به هفدهم آذر، ۱۰ هزار و ۵۷۰ مورد تماس با تلفن ۱۲۵ برقرار شده است که در مجموع ۲۳۸ مورد عملیات امداد و نجات توسط این سازمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در یک هفته گذشته ۱۰۳ مورد آتش‌سوزی و ۱۳۵ مورد حادثه و خدمات ایمنی توسط سازمان آتش‌نشانی پوشش داده شده است، افزود: آتش‌نشانان در اجرای این مأموریت‌ها موفق شدند جان ۱۰۲ نفر از شهروندان گرفتار در حوادث و آتش‌سوزی‌ها را نجات دهند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش سرعت امدادرسانی و جلوگیری از خسارات جانی و مالی شهروندان، طی هفته گذشته ۳۷ مورد استقرار اطفائیه در نقاط حساس و پرتردد شهر و ۸۶ مورد گشت ایمنی جهت شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز سطح شهر توسط آتش‌نشانان انجام شده است.

باقری تاکید کرد: روز جمعه، هفدهم آذر فقط در یک روز سه حادثه گرفتار شدن در کوه صفه به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد که با اقدام سریع و مؤثر اکیپ تخصصی نجات در کوهستان، جان چهار نفر از شهروند شامل سه مرد و یک زن نجات داده شد.

وی اضافه کرد: آتش‌نشانان طی هشت ماه سال جاری، جان ۹۶ نفر از شهروندان گرفتار در کوه را نجات دادند که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۶ درصدی و لزوم رعایت بیش از پیش نکات ایمنی توسط شهروندان را نشان می‌دهد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: با اقدامات این سازمان در افزایش تعداد استقرار تیم‌های تخصصی امداد و نجات کوهستان در محدوده کوه صفه و بهره‌مندی از تجهیزات به‌روز و استاندارد در سطح بین‌المللی، همچنین بهره‌برداری از نرم‌افزار سه‌بعدی کوه صفه، شاهد کاهش ۵۰ درصدی آمار فوتی‌های مربوط به حوادث کوه طی هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

باقری تاکید کرد: شهروندان به خاطر داشته باشند کوهنوردی با پیاده‌روی و تپه‌نوردی تفاوت دارد و تنها یک تفریح نیست، بلکه یک ورزش جدی و تکنیکی توأم با تفریح است، بنابراین وسایل و تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد که متکی به سال‌ها تجربه عملی طراحی شده است را تهیه کنند و کاربرد صحیح و فنی آن را فرا گیرند.

به‌تنهایی کوهنوردی نکنید

وی ادامه داد: شهروندان هیچ‌گاه تنها اقدام به انجام ورزش کوهنوردی نکنند و همیشه به‌صورت گروهی این ورزش را انجام دهند، زیرا کمتر کسی است که هنگام کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندان اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرند و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام کنند، ادامه داد: غفلت در مورد کسب اطلاعات هواشناسی از مراجع صلاحیت‌دار یا متکی به تجارب شخصی عواقب بدی به بار آورده است.

باقری ادامه داد: کوهنوردان با توجه به مسیر، فاصله، مدت و نوع کوهنوردی، آذوقه، آب، پوشش کافی، وسایل کمک‌های اولیه و ابزار متناسب به همراه خود داشته باشند.

وی خطاب به شهروندان با بیان اینکه در کوهنوردی هیچ‌گاه اقدام به مسابقه و کارهای نمایشی نکنید، اضافه کرد: در فصل زمستان احتیاط بیشتری کنید و متناسب با فصل، البسه، تجهیزات و امکانات تدافعی همراه داشته باشید.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم حرکت یکنواخت در کوهنوردی ادامه داد: از همراه داشتن وسایل کمک‌های اولیه به‌ویژه وسایل مربوط به شکستگی استخوان، گزیدگی جانوران، زخم و پارگی پوست، مُسکِن‌ها و کتاب کمک‌های اولیه غفلت نکنید و مراقب ریزش کوه، لغزندگی راه‌ها و سقوط سنگ به‌خصوص در فصول بارندگی باشید.

کد خبر 711436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.