افزایش ۳۵ درصدی تسهیلات مسکن با صنعتی‌سازی

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات نهضت ملی مسکن که برای هر واحد ۵۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، با صنعتی‌سازی ۳۵ درصد به این مبلغ اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهرداد بذرپاش امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم آذر_ در حاشیه رویداد فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش حمل‌ونقل در صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: کل پروژه مسکن مهر در هشت هزار هکتار اجرا شد، درحالی‌که ما برای نهضت ملی مسکن تاکنون ۵۲ هزار هکتار زمین آماده کرده‌ایم و این پروژه مسکن در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

وی افزود: تا پایان سال جاری ۵۰۰ هزار هکتار زمین در قالب صنعتی‌سازی در پروژه نهضت مسکن ملی اجرا می‌شود و در واحدهایی که به صورت صنعتی‌سازی اجرا می‌شود، نسبت به روش سنتی با ۳۵ درصد افزایش تسهیلات همراه می‌شود، بنابراین وام ۵۵۰ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن با صنعتی‌سازی ۳۵ درصد اضافه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۱ در شورای عالی شهرسازی هر زمینی که پروانه ساخت گرفته باشد و ۱۰ سال از آن بگذرد، درحالی‌که ساخت‌وسازی در آن صورت نگیرد، تغییر کاربری از مسکونی به خدماتی داده می‌شود و این ابزاری برای جلوگیری از احتکار زمین و ملک به‌شمار می‌رود.

بذرپاش همچنین با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال‌ها قبل معطل اجرا مانده بود، خاطرنشان: مهم‌ترین مشکل نبود اطلاعات قابل اتکا در بخش مسکن و پروانه‌های ساختمانی است که من به عنوان وزیر راه و شهرسازی اگر بخواهم آمار پروانه‌های ساختمانی که شهرداری‌ها صادر می‌کنند را به دست بیاورم، با سختی بسیاری روبه‌رو می‌شوم.

وی همچنین گفت: افرادی که در بخش سوداگری مسکن و احتکار آن فعالیت می‌کنند، از رگلاتور و مقام ناظر جلوتر حرکت می‌کنند و طوری رفتار می‌کنند که قوانین و مقررات در این زمینه بی‌اثر شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش حمل‌ونقل، کلان‌پروژه ایران‌گاه در بخش کریدورهای بین‌المللی و منطقه‌ای اجرا می‌شود که نقش ایران در ترانزیت و ایجاد ثروت از محل ثروت در آن مشخص می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: طی هشت ماه سال جاری حجم ترانزیت کالا از طریق کشور ما، ۳۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی اضافه کرد: در بخش تهاتر هم در بخش ریل و هم در بخش شهر، فرودگاهی در ترانزیت کالا به‌کار گرفته می‌شود و ایران به کریدور منطقه‌ای برای ترانزیت کالا تبدیل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ محصولات جدید در مصالح ساختمانی برای نهضت ملی مسکن ارائه می‌کنند، گفت: درست است که دانش‌بنیان‌ها جلوتر از استاندارد حرکت می‌کنند، اما چون صنعت ساختمان با جان مردم سروکار دارد، ما استانداردهای سخت‌گیرانه و دقیق‌تری را در این زمینه مطالبه می‌کنیم و محصولات دانش‌بنیان هم باید از این استانداردها برخوردار شوند.

در این مراسم همچنین روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: موتور رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین مالی برای این شرکت‌هاست و ما امیدواریم بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود، قراردادهای خوبی برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان حمل‌ونقل امضا شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 711426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.