کشاورزان گلستانی نسبت به تهیه سند تک‌برگی اراضی خود اقدام کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان نسبت به تهیه سند تک‌برگی برای زمین‌های کشاورزی خود اقدام کنند و دستگاه‌های متولی نیز از آن‌ها حمایت خواهند کرد.

محمد برزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گلستان، اظهار کرد: راهنمایی کشاورزانی که دارای سند دفترچه‌ای یا قولنامه‌ای هستند، یکی از اقدامات ادارات امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها است تا بتوانند سند تک‌برگی را اخذ کنند.

وی افزود: زارعانی که در راستای اجرای مقررات کشت موقت و اصلاحات ارضی دارای زمین هستند، برای اخذ سند تک‌برگی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: شاید برخی افراد دارای سند معارض باشند که تثبیت مالکیت کشاورزان می‌تواند نقش مهمی در این موضوع داشته باشد.

برزعلی تصریح کرد: اثبات مالکیت یکی از اموری است که کشاورزان باید به آن بپردازند، چراکه همواره شاهد اختلافات زیادی میان کشاورزان با یکدیگر یا حتی با سایر دستگاه‌ها همچون منابع طبیعی، بنیاد مستضعفان و علوی بودیم که این نشان می‌دهد وضعیت اراضی کشاورزی به‌درستی مشخص نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزان دارای سندهای متفاوتی هستند، تاکید کرد: بعضی از اراضی، سندهای اصلاح اراضی دارد که این سندها بدون حدود و ثغور است و مرزهای مشخصی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به سندهای مشاعی به عنوان مدرکی مورد مناقشه میان کشاورزان تاکید کرد: این اراضی به‌صورت عرفی شناسایی شده است، تحت تصرف قرار گرفته و همواره مورد اختلاف است.

برزعلی گفت: یکی از سیاست‌های دولتی سیزدهم بر این شد که مالکیت زارعان بر زمین‌های کشاورزی تثبیت شود، از این‌رو در استان قرارگاهی با عنوان صدور سند به ریاست استاندار و با عضویت برخی مدیران کل منابع طبیعی، ثبت اسناد و املاک، فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: از زارعان انتظار داریم که همکاری خوبی با مدیران برای نقشه‌برداری یا تعیین حدود اربعه اراضی و کاداس (حدنگاری) داشته باشند تا ثبت اسناد اراضی به خوبی انجام شود.

کد خبر 711422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.