حمایت از دانش‌بنیان‌ها تحریم‌ها را خنثی می‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه قطعاتی را با وجود تحریم با قیمت بالاتر از بازارهای خارجی خریداری کنیم، هیچ ارزشی جز اینکه نیاز مقطعی ما را برطرف کند، ندارد، اما با حمایت از تولیدات نخستین دانش‌بنیانی در کشور دیگر نیازی به این ترفندها نیست.

کیومرث سرمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: مجلس در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» را مصوب کرد که در این قانون موضوع حمایت از تولیدات نخست شرکت‌های دانش‌بنیان گنجانده شده است تا حمایت‌ها از آن‌ها تضمین شده باشد.

وی افزود: بر اساس بند حمایت از تولیدات نخستین شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌هایی که تجهیزات راهبردی گلوگاهی بخش صنعت را تولید کنند و این تولیدات برای نخستین بار در کشور انجام شده باشد از تسهیلات ویژه برخوردار می‌شوند.

سرمدی گفت: توجه به جوانان و ایده‌های خلاق و دانشمندان سودی چندجانبه است، زیرا باعث می‌شود تولید افزایش یافته و کیفیت نیز افزایش پیدا کند، همچنین میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان به دنیا که ارزآوری بالایی دارد را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای خریداری تجهیزات راهبردی گلوگاهی بخش صنعت، همچنین بخش نفت و گاز، ارز زیادی از کشور خارج می‌شود، در صورتی که با این حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان این محصولات در داخل کشور و به صورت بومی تولید می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: از سوی دیگر این قانون از مهاجرت نخبگان کشور جلوگیری می‌کند. زمانی که جوانان ما ببینند که از ایده‌های آنها حمایت می‌شود و تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار می‌گیرد به ادامه کار دلگرم می‌شوند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ترک تشریفات قانونی و شرکت در مناقصات می‌تواند بخش اعظمی از مسیری که شرکت‌های دانش‌بنیان مجبور به طی کردن آن هستند را از سر راه بردارد.

سرمدی گفت: وقتی تلاش کنیم که محصولات داخلی دانش‌بنیان ما در داخل از سوی بخش دولتی و خصوصی خریداری شود، منجر به رشد اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم شد. از سوی دیگر این اقدامات و تولید و فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند منجر به تضمین بازار برای محصولات آنها شود.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: ما سال‌هاست که تحریم شده‌ایم، یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها توجه به توان داخلی و محصولات تولیدی است.

وی افزود: وقتی به جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان که بدون سرمایه آن‌چنانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اتکا و اعتماد کنیم، می‌توانیم تحریم‌های صنعتی موجود در کشور را از بین ببریم و در مراحل بعد خودمان از بازار گسترده کشورهای همسایه برای صادرات این محصولات استفاده کنیم.

سرمدی در ادامه توضیح داد: دور زدن تحریم‌ها فقط به این معنی نیست که با چند واسطه بتوانیم کالای مورد نظر را تأمین کنیم، بلکه وقتی توانایی تولید را در داخل کشور ایجاد کنیم نیز می‌توانیم بدون تاثیرپذیری از تحریم‌ها این تجهیزات راهبردی را در بخش‌های مختلف کشور مثل صنعت، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و بخش نفت و گاز کشور به کار گیریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه قطعاتی را با وجود تحریم با قیمت بالاتر از بازارهای خارجی خریداری کنیم، هیچ ارزشی جز اینکه نیاز مقطعی ما را برطرف کند، ندارد، اما با حمایت از تولیدات نخستین دانش‌بنیانی در کشور دیگر نیازی به این ترفندها نیست.

کد خبر 711347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.