نوبل صلح برای جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقاومت لبنان چشم در چشم تل‌آویو» با اشاره به تغییر تاکتیکی حزب‌الله در حملات خود نوشت: همچنان که نبرد در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در نوار غزه ادامه دارد، گروه حزب‌الله نیز هم‌راستا با تهاجمی‌تر شدن حملات گروه مقاومت فلسطین و دیگر اعضای جبهه مقاومت، با رونمایی از تاکتیک‌های جدید، حملات خود بر ضد مواضع رژیم صهیونیستی را شدت بخشیده تا ابزار فشار خود را جهت توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها تحکیم کند. به همین دلیل بود که نتانیاهو با اقرار ضمنی بر ناتوانی مقابله با حزب‌الله به زبان تهدید پناه برد و اظهار کرد که در صورت وقوع جنگ همه جانبه، بیروت و جنوب لبنان را به غزه و خان یونس تبدیل خواهد کرد. این در حالی است رژیم صهیونیستی برای غلبه بر شکنندگی وضعیت خود، از سر لجاجت و عطش سیری‌ناپذیر، تنها گزینه کشتار و جنایات علیه مردم را در پیش گرفته و اکنون اراده‌ای برای تحمیل خود بر لبنان ندارد.

تهدیدات عملی حزب‌الله خسارات چند منظوره‌ای را برای صهیونیست‌ها به وجود آورده و موجب گسیل ساکنان شمال اراضی اشغالی به نقاط دیگر شده است. آن‌ها اعلام کردند که حاضر نیستند به محل سکونت خود بازگردند، چرا که وضعیت امنیتی در این منطقه مانع تصمیم‌گیری این افراد برای بازگشت شده و نشان می‌دهد که پدافند رژیم صهیونیستی نتوانسته است اعتماد مردم را جلب کند.

نوبل صلح برای جنگ

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به نقل از رئیس قوه قضائیه با تیتر «دولت در هیچ دوره‌ای مانند امروز در برخورد با فساد حساس نبوده است» نوشت: به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با تاکید بر اهتمام هر سه قوه در امر مبارزه مجدانه و بدون اغماض با فساد و مفسدین اظهار داشت: نظام اسلامی ما در همه زمان‌ها از جمله در مقطع فعلی مصمم به مبارزه با فساد بوده است و این جز افتخارات نظام ماست؛ امروز هر سه قوه در مبارزه با فساد به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آیند و بیش از گذشته و مصمم‌تر از گذشته در مسیر مبارزه با فساد قدم گذاشته‌ایم.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز شاهدیم که مقامات و مسئولان هر سه قوه، از گزارش‌های ناظر بر وقوع تخلف و فساد نمی‌گذرند و در قبال تمام گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی و گزارش‌های مردمی نهایت اعتنا و اهتمام را دارند و نسبت به آن‌ها حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهند؛ امروز شاهدیم وقتی سازمان بازرسی، گزارشی ناظر بر وجود اشکالات و نواقص در بخش یا دستگاهی را به مقامات دولتی از جمله رئیس‌جمهور و معاون اول وی ارائه می‌دهد، فوراً دستورات مقتضی برای پیگیری از جانب آن‌ها صادر می‌شود و حتی به پیشنهادهای اصلاحی سازمان بازرسی نیز در امر جلوگیری از وقوع تخلف و فساد، از ناحیه مقامات دولتی اعتنا می‌شود؛ البته نمی‌گوییم به همه این پیشنهادات جامه عمل پوشانده می‌شود، ممکن است موانعی در مسیر وجود داشته باشد، اما تاکید آن است که به این پیشنهادات و گزارش‌های اعتنای جدی می‌شود؛ به طور کلی، در هیچ دوره‌ای به اندازه مقطع فعلی، نسبت به موارد ارجاعی از ناحیه دستگاه‌های نظارتی به دولت، حساسیت به خرج داده نمی‌شد.

نوبل صلح برای جنگ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به قانون حمایت از قانون جوانی جمعیت، تیتر «ایران با پول بچه‌دار نشد!» را برگزید و نوشت: نیاز به فرزندآوری ضرورت جامعه امروز است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را انکار کرد. مهم‌ترین دلیل آن هم جلوگیری از پیری جمعیت و گرفتار شدن در تله جمعیتی است. برای همین اگر خانواده‌ها تشویق به فرزندآوری شوند، این ضرورت مهم انجام خواهد شد. تقریباً همه کارشناسان بر بد اجرا شدن قانون جوانی جمعیت اذعان دارند و همین مسئله گمانه‌زنی‌هایی را برای کاهش رشد جمعیت مطرح کرده‌است.

غلامرضا حسنی درمیان، جمعیت‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با «جوان» درباره تحلیل خود نسبت به روند فرزندآوری می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند رشد جمعیت طی سال‌های اخیر به شدت نزولی بوده‌است به طوری که نرخ رشد جمعیت کشور از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ از ۹.۳ به ۶.۱ کاهش‌یافته و در سال ۱۳۹۵ به ۲.۱ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۶ درصد رسیده است. به عبارت دیگر در عرض تنها پنج سال، نرخ رشد جمعیت کشور به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.»

وی ادامه می‌دهد: «به‌تازگی تحقیقی را انجام دادیم تا بررسی کنیم سیاست صیانت از خانواده و جوانی جمعیت تا چه اندازه مؤثر واقع شده و پیامدهای آنچه بوده است. این تحقیق نشان داد در اجرای سیاست‌ها با موانعی جدی داشته‌است؛ هم موانع در حوزه عاملیت و هم افراد که این نظام تشویقی را مؤثر در تغییر نگرش آن‌ها نشان نداد. متأسفانه بسترهای اقتصادی و فرهنگی برای تغییر نگرش افراد در افزایش باروری به قدر کافی مهیا نیست.»

این جمعیت‌شناس می‌گوید: «اقدامات انجام‌شده را نیز در این سال‌ها نباید نادیده گرفت و نمی‌توان آن‌ها را غیر مؤثر دانست، چراکه تا حدودی از شدت کاهش رشد جمعیت جلوگیری کرده‌است، اما ایده‌آل ما که رسیدن به ۵.۲ فرزند به ازای هر زن است نیاز به یک همبستگی بسیار مؤثر بین بخش دولتی، خصوصی، بدنه اجتماعی و هماهنگی نهادهای مختلف در جهت این سیاست است که باید به آن توجه شود.»

نوبل صلح برای جنگ

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوبل صلح برای جنگ!» با اشاره به نوبل نرگس محمدی نوشت: در برنامه‌ای که یکشنبه شب در نروژ برگزار شد، نرگس محمدی با صراحت بیشتری به سوی طرح آرزوهایش رفت؛ به گونه‌ای که در متن پیام وی از تعابیری استفاده شد که نمی‌توانست معنایی جز درخواست عاجزانه از دولت‌های غربی برای حمله نظامی به ایران داشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به یکی از فعالان جریان برانداز در نروژ به یک محفل دورهمی برای شکست‌خوردگان سیاسی سال گذشته تبدیل شد. با این در همین دورهمی نیز کلکسیونی از مواضع خائنانه و ضدملی از سوی چهره‌های اپوزیسیون طرح شد؛ مواضعی که بار دیگر و با صراحت بیشتری نشان‌دهنده عمق آرزوی براندازان ایرانی برای ویرانی کشورمان بود.

در بخشی از پیام نرگس محمدی با اشاره اینکه «دولت‌ها و سازمان ملل آنچنان که ضروری و سزاوار می‌نمود اهتمام جدی، انسجام عملی و رویکرد پیش‌برنده برای حمایت معطوف به پیروزی مردم نداشته‌اند» آمده است: «سیاست‌ها و راهبردهای دولت‌های غربی» برای تحقق دموکراسی در ایران «سطحی» بوده است. طرح این موضع فراتر از آنکه تکرار موضع آشنای بازیگران مورد حمایت غرب در صنعت حقوق بشر برای فشار وارد کردن به ملت‌ها و مشروعیت بخشیدن به دخالت خارجی است این سوال را مطرح می‌کند؛ انتظار نرگس محمدی از دولت‌ها و نهادهای خارجی چه بوده است؟ در شرایطی که دولت‌ها و نهادهای مدنظر این فعال به اصطلاح حقوق بشر سنگین‌ترین رژیم تحریم‌ها را به مردم ایران تحمیل کرده‌اند و به دنبال شکنجه اقتصادی ایرانیان هستند، او چه سیاست و راهبردی را مدنظر دارد که شامل صفت «سطحی» نباشد؟ پاسخ بسیار روشن است، چرا که تنها گزینه‌ای که همواره در سطحی بالاتر از تحریم اقتصادی، در میان تهدیدهای آمریکا و دیگر دولت‌های غربی دیده می‌شود «جنگ» است.

این روزنامه در ادامه نوشت: مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی که با حضور همسر و فرزندان وی در نروژ برگزار شد حضار دیگری نیز داشت که شناخته‌شده‌ترین آنها عبدالله مهتدی، رهبر گروهک تروریست و تجزیه‌طلب کومله بود. در آغوش کشیدن این تروریست بدنام توسط تقی رحمانی (همسر نرگس محمدی) رسوایی و بی‌وطنی براندازان ایرانی را بیش از پیش مشهود ساخت.

نوبل صلح برای جنگ

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زخم کهنه تورم» نوشت: تورم دورقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را در رده ۱۰ کشور با بیشترین نرخ تورم قرار داده است. در این میان، توپ قصور تورم دورقمی از زمین دولتی به دولت دیگر پاس‌کاری شده است و برخی حتی توپ تورم را به سال‌های بسیار دورتر پاس‌کاری کرده و مدعی هستند کشور گرفتار نفرین نفت شده است. این موضوع اما با واکنش‌های متعدد کارشناسان مواجه شده است؛ کارشناسانی که معتقدند درآمد نفت می‌توانست موتور محرکه توسعه کشور و صنعتی‌کردن ایران باشد، اما نبود شایسته‌سالاری سبب شده است درآمد نفت عامل پنهان‌کردن ناکارآمدی مدیران وقت باشد.

در همین زمینه، مرتضی افقه، اقتصاددان، به «شرق» می‌گوید: روالی در کشور حاکم شده است که دولت‌ها حاضر نیستند مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و زمان پاسخگویی که می‌شود، قصور را از دولتی به دولت دیگر و از دوره‌ای به دوره دیگر پاس‌کاری می‌کنند. او توضیح می‌دهد: «تورم حال حاضر اقتصاد کشور حاصل ساختار ضد تولید و ضد توسعه است که مجموعه‌ای از افراد ناکارآمد، فاقد تخصص و استراتژی به‌عنوان تصمیم‌گیران و تأثیر گذاران این بخش از کشور در پیش گرفته‌اند و سیاست خارجی هم مرتب متشنج است. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت کسی در کشور سرمایه‌گذاری کند؛ مگر اینکه هدف، استفاده از رانت باشد. بنابراین در شرایطی که خروج سرمایه از کشور رخ داده، جمعیت کشور هم نسبت به سال‌های قبل از انقلاب بیش از دو و نیم برابر شده است».

نوبل صلح برای جنگ

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گروه فشار در آکادمی آمریکا» نوشت: با شروع درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی محصور نماند و از مرزها خارج و به سایر نقاط دنیا کشیده شد. محیط‌های آکادمیک اما تنها نقاطی هستند که آزادی بیان یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های آن است و اعتراضات معمولاً بدون ترس در آن پیش برده می‌شود. با این حال طرفداری صرف دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از اسرائیل، فشارها را در محیط‌های آکادمیک زیادتر کرده است و هم‌اینک سه دانشگاه معتبر دنیا تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته‌اند. پس از استعفای رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، حالا فشارها روی رئیس دانشگاه هاروارد زیاد شده است. به همین منظور صدها نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه هاروارد طوماری را برای حمایت از رئیس این دانشگاه امضا کردند که فشارها از روی او برداشته شود.

رئیس دانشگاه هاروارد و رؤسای دانشگاه پنسیلوانیا و مؤسسه فناوری ماساچوست در هفته گذشته در جلسه کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده درباره یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌ها و این پرسش که آیا چنین اعتراضاتی (ضد یهودی) ناقض سیاست‌های مربوط به آزار و اذیت نیست که آنها گفتند بستگی به زمینه‌اش دارد. گی روز جمعه عذرخواهی کرد؛ اما به‌وضوح بیان نکرد که فراخوان برای خشونت علیه یهودیان جایی در دانشگاه ندارد. البته این فشارها از سوی حامیان اسرائیل، در آمریکا بی‌نتیجه هم نبوده است. الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا روز شنبه پس از انتشار ویدئویی که در آن از شهادت خود ابراز پشیمانی می‌کرد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

انتقادها از سه رئیس دانشگاه زمانی افزایش یافت که آنها پاسخ مبهم به سوال‌هایی دادند که خواستار محکوم کردن اعتراضات ضد یهودی دانشجویان بودند. حالا یکی از آنها به زیر کشیده شده و دو نفر دیگر آنها با سرنوشت مبهم باقی مانده‌اند. الیز استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک که برخی از مهم‌ترین سوالات را در طول جلسه استماع انجام داد و خود نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است، در سایت شبکه اجتماعی ایکس درباره برخورد با سه رئیس دانشگاه گفت که استعفای مگیل «حداقل چیزی است که لازم است.»

نوبل صلح برای جنگ

کد خبر 711337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.