نشاط، موتور محرک هر جامعه است / ضرورت توجه به راهکارهای افزایش احساس شادی درونی

جامعه‌شناس با بیان اینکه نشاط، موتور محرکه هر جامعه است، گفت: لازم است در طول انجام فعالیت‌های روزانه خود، حس خوب شادی و لذت داشته باشیم تا به رضایت درونی دست یابیم و مهارت مقابله با استرس و گریز از ناملایمات را بیاموزیم.

سمیه طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ساده‌ترین تعریف شادی، داشتن رضایت از زندگی است؛ حدود نیمی از شادی انسان‌ها به علت فکر و روابط سالم و نیمی دیگر مربوط به تیپ شخصیتی افراد مانند درون‌گرا یا برون‌گرا بودن است و درصد بسیار کمی از آن، شامل معیارهایی مانند شهرت، قدرت، تحصیلات و ثروت می‌شود.

وی با بیان اینکه در جامعه امروز، فردگرایی به شدت افزایش یافته است، افزود: اعتماد عمومی، یکی از مواردی است که وجود آن به شاد بودن افراد کمک می‌کند، در واقع هنگامی که افراد به محیط اطراف خود اعتماد ندارند، شاهد بروز استرس و ناراحتی خواهند بود.

این جامعه‌شناس با تاکید بر لزوم تقویت ترویج مثبت‌اندیشی در جامعه تصریح می‌کند: افزایش مثبت‌اندیشی در یک جامعه، منجر به ایجاد و انتقال امید و شادی می‌شود، امیدواری نیز یک نگرش ذهنی و عاطفی است که بر ارتقای کیفیت زندگی تمرکز دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی، امید به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت است و این مفهوم تنها به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد نیست، بلکه تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است.

طاهری با اشاره به اینکه داشتن امید به زندگی، احساس، میل و انتظار نسبت به خوب پیش رفتن تمام امور در آینده است، گفت: شادی و نشاط، یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در زندگی و پویایی آن است؛ در واقع شادی به معنای خوشی، خرمی، طراوت و زنده‌دل بودن است که در رشد و بالندگی افراد، بروز استعدادها و خلاقیت آن‌ها و امید به زندگی آینده نقش اساسی دارد.

نبود نشاط، افسردگی و سرخوردگی به همراه دارد

وی با تاکید بر اینکه افراد بی‌نشاط و اندوهگین نمی‌توانند از استعدادهای نهفته خود بهره کافی ببرند و به زندگی آینده امیدوار شوند، اضافه کرد: نشاط در هر جامعه‌ای موتور محرک است و نبود نشاط بین افراد، بروز افسردگی و سرخوردگی را همراه خواهد داشت.

این جامعه‌شناس افزود: توسعه‌یافتگی هر جامعه، با میزان نشاط اجتماعی آن اندازه‌گیری می‌شود، نشاط در زندگی، احساس خوشبختی، اعتماد بین مردم و احساس تعهد و موارد مشابه، بیانگر میزان توسعه‌یافتگی یک جامعه هستند که باید به آن توجه ویژه کرد.

وی با تاکید بر اینکه افزون بر مسائل اقتصادی، معیارهای فرهنگی و اجتماعی نیز در احساس شاد بودن بسیار تأثیرگذار است، تصریح کرد: در تنهایی و انزوای اجتماعی فاکتوری به نام شادی وجود ندارد و رخدادهای شاد همیشه در جمع نمود پیدا می‌کند.

طاهری با اشاره به اینکه افراد امیدوار به آینده همواره احساس لذت و شادی درونی دارند، ادامه داد: در طول انجام فعالیت‌های روزانه خود، باید حس خوب شادی و لذت داشته باشیم تا به رضایت درونی دست یابیم و مهارت مقابله با استرس و گریز از ناملایمات را بیاموزیم.

وی با تاکید بر لزوم تعریف چارچوب ارزشی و در نظر گرفتن هدف برای آینده و زندگی، خاطرنشان کرد: افراد امیدوار و شاداب در زندگی، انسان‌های منعطفی هستند و در مقابله با شرایط جدید به‌راحتی قابلیت تغییر و سازگاری دارند، امید داشتن موجب می‌شود که افراد با مشکلات مقابله و برای رسیدن به اهداف خود، راه‌های مختلفی را امتحان کنند.

کد خبر 711327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.