گلوی آسمان اصفهان تر می‌شود/ هشدار سیلابی شدن رودخانه‌ها

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان از ورود سامانه بارشی از بعدازظهر چهارشنبه تا پایان اوایل وقت جمعه خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی پایدار از امروز تا اوایل روز چهارشنبه بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان طی این مدت به صورت صاف، گاهی کمی ابری و به ندرت وزش باد و در کلان‌شهر اصفهان، نواحی مرکزی و صنعتی استان افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلاینده‌ها پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان ادامه داد: از بعدازظهر روز چهارشنبه و طی وقت پنجشنبه با ورود و فعالیت سامانه بارشی، انتظار شروع باران و برف در غرب جنوب و بارش باران با شدت کمتر را در دیگر نقاط استان داریم.

وی تصریح کرد: این سامانه اواخر وقت پنجشنبه از استان خارج و در روز جمعه مه‌آلودگی و کاهش محسوس دما، یخبندان و لغزندگی را در برخی مناطق شاهد خواهیم بود.

امینی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با ورود سامانه بارشی از بعدازظهر چهارشنبه تا پایان اوایل وقت جمعه بیست‌وچهارم آذر در استان، گفت: این مدت با بارش باران و در مناطق سردسیر برف، وزش باد نسبتاً شدید و تند باد موقت، کاهش محسوس دما و یخبندان، مه آلودگی و کاهش دید در مناطق غرب و جنوب و با شدت کمتر دیگر مناطق همراه است.

وی ادامه داد: در این مدت فعالیت سامانه مذکور در شهرستان‌های فریدونشهر، بویین‌ومیاندشت، داران، چادگان، سمیرم، دهق، شهرضا، مبارکه، دهاقان، لنجان، کبوترآباد، خوانسار، گلپایگان، اصفهان، نجف‌آباد، اردستان، نائین، آران و بیدگل، کاشان، میمه، مهاباد، مورچه خورت و نطنز مورد انتظار است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اظهار کرد: یخبندان و لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر شهری، ایجاد روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، کولاک برف، خسارت به سازه‌های موقت و صنایع کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی از مخاطرات سامانه است.

وی افزود: احتیاط در سفرهای بین شهری و بین استانی، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و گردشگری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اتخاذ تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، مدیریت عشایر، آمادگی لازم راهداری، مجهز به وسایل زمستانی، مدیریت سوخت، کنترل دمای گلخانه‌ها و مراغداری‌ها و باغات، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.

امینی درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با ورود سامانه تشدید پایداری از اوایل اواخر فردا تا پایان وقت چهارشنبه بیست‌ودوم آذر در استان، گفت: فعالیت این سامانه با افزایش و انباشت غلظت آلاینده‌ها همراه با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، سکون نسبی هوا در کلانشهرهای اصفهان و مناطق شهرک‌های صنعتی همراه است.

وی اظهار کرد: افزایش محسوس شاخص کیفیت هوا توأم با رشد پتانسیل غلظت آلاینده‌ها تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های سنی در صورت عدم رعایت و کنترل منابع آلاینده احتمال شرایط بسیار ناسالم به ویژه در مناطق پرتردد و صنعتی از مخاطرات سامانه مذکور است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان افزود: کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید بر عدم تردد گروه‌های سنی و جلوگیری از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز توصیه می‌شود.

وی درباره ورود سامانه شرایط پایداری از روز جمعه هفته گذشته تا پایان وقت سه‌شنبه بیست‌ویکم در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه با غبارآلودگی، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، کاهش دید افقی و کیفیت هوا به ویژه در نیمه اول روز، بیشترین شدت پایداری در نیمه اول وقت روز گذشته، امروز و نیمه اول فردا در کلان‌شهر اصفهان و مناطق شهرک‌های صنعتی همراه است.

امینی با اشاره به ورود سامانه بارشی در اصفهان طی اواسط هفته جاری، گفت: به تدریج با کاهش آلایندگی‌ها از بعدازظهر روز چهارشنبه بیست‌ودوم آذر با نفوذ سامانه بارشی به استان، بارش باران و برف در غرب استان آغاز می‌شود و تا وقت پنجشنبه بارش پراکنده بیشتر مناطق را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۳ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به دمای دو بالای صفر درجه می‌رسد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: اردستان با بیشینه دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد و بوئین میاندشت با کمینه دمای ۴- درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق استان اصفهان هستند.

کد خبر 711231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.