پرش از موانع؛ وقتی پارک پیست موتورسواری می‌شود

ویراژ موتورسیکلت‌سواران در معابر عمومی به‌ویژه پارک‌های شهراصفهان، موجب سلب آرامش شهروندان شده است؛ این در حالی است که قراردادن موانع در ورودی پارک‌ها و معابر نیز مانعی برای حضور آن‌ها نشده و تنها مشکلات ویلچرنشینان و مادرانی که با کالسکه به خیابان می‌آیند را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رفتارهای مخاطره‌آمیز و پرریسک موتورسواران در پارک‌ها، نه‌تنها موجب سلب آرامش و امنیت شهروندان می‌شود، بلکه بارها موجب وقوع اتفاقات وحشتناک و تصادفات مرگ‌بار رانندگی نیز شده است.

شاید بارها دیده باشید که تعداد زیادی موتورسیکلت وارد بوستان‌ها و حاشیه زاینده‌رود می‌شوند و از کنار خانواده‌هایی که پارک را محلی برای استراحت و گذران اوقات فراغت خود انتخاب کرده‌اند، با سرعت زیاد و حتی حرکات نمایشی عبور می‌کنند.

گلایه شهروندان

تردد موتورسیکلت در بوستان‌ها و حاشیه زاینده‌رود از یک‌سو و ایجاد موانع ناکارآمد در ورودی پارک‌ها از سوی دیگر گلایه شهروندان را به همراه داشته است.

یکی از شهروندان که همراه فرزندان خود در پارک هنرمندان در حال قدم زدن است، با دلخوری از این شرایط می‌گوید: «در پارک‌ها هر لحظه باید نگاهمان به فرزندانمان باشد که اتفاقی برای آن‌ها نیفتد؛ مدام نگران هستیم، چون موتورسواران بیشتر جوان و بی‌احتیاط هستند.»

یکی دیگر از شهروندان میان‌سالی که حالا دیگر بازنشسته شده است و گاهی در پارک نزدیک محل سکونتشان در خانه اصفهان همراه دیگر رفقایش اوقاتشان را می‌گذرانند، از تردد موتورسواران در پارک‌های شهر گلایه می‌کند و می‌گوید: «چند روز پیش که به پارک رفته بودیم، موتورسواری با کودکی که در حال دویدن بود، تصادف کرد و آن کودک به شدت زخمی شد، اما موتورسوار فرار کرد و همه افرادی که آنجا حضور داشتند بهت‌زده و ناراحت به صحنه حادثه نگاه می‌کردند و دیگر رغبتی برای ماندن در پارک نداشتند.»

توان‌خواهان هم از دیگر گروه‌های جامعه هستند که از نبود تسهیل در دسترسی‌های شهری گلایه می‌کنند، موانع موجود در پیاده‌راه‌ها و پارک‌ها امکان استفاده راحت این دست از شهروندانمان را سخت کرده است؛ این در حالی است که موتورسواران به کمک همراهان خود به‌راحتی از کنار موانع داخل پارک می‌روند.

پرش ازموانع؛ وقتی پارک پیست موتورسواری می‌شود

برخورد با موتورسواران متخلف در همه کشورها به صورت اعمال جریمه نقدی یا توقیف وسایل نقلیه است

مهرداد تقی‌زاده، دکترای حمل‌ونقل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مشکلات شهروندان هنگام ورود به پارک‌های شهر اصفهان به‌ویژه حاشیه زاینده‌رود، تردد موتورسیکلت‌سواران است که ضمن ایجاد ناامنی در این مکان‌های عمومی، آرامش شهروندان را برهم می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری با هدف جلوگیری از ورود این موتور سیکلت‌ها، به اصرار پلیس موانعی در ورودی پارک‌ها قرار داده است، اما این موانع نه‌تنها تأثیری در حضور موتورسیکلت‌سواران در این محیط‌ها نداشته است، بلکه مایه تعجب توریست‌های خارجی شده است و تردد ویلچرنشینان و مادرانی که با کالسکه به پارک می‌آیند را دچار مشکل کرده است؛ با وجود مشکلات موجود تاکنون شهرداری اقدامی برای برداشتن این موانع نکرده، زیرا معتقد است اصرار پلیس در وجود این موانع را نمی‌توان نادیده گرفت.

ویلچرنشینان و کالسکه‌داران نمی‌توانند با وجود موانع به‌راحتی تردد کنند، پس مانع گذاری در ورودی پارک‌ها، کاری بیهوده بوده و فقط هزینه زیادی را به شهر تحمیل کرده است

دکترای حمل‌ونقل با اشاره به قدرت مانور موتورسیکلت خاطرنشان می‌کند: موتورسواران به‌راحتی می‌توانند از این موانع عبور کنند و از باغچه‌های کنار موانع وارد فضای سبز شوند، اما ویلچرنشینان و کالسکه‌داران نمی‌توانند به‌راحتی تردد کنند، پس این اقدام مسئولان کاری بیهوده بوده و فقط هزینه زیادی را به شهر تحمیل کرده است.

تقی‌زاده درباره راهکارهای برخورد با این موتورسیکلت‌سواران بیان می‌کند: برخورد با متخلفان در همه کشورها به‌صورت اعمال جریمه نقدی یا توقیف وسایل نقلیه است و هشدارها و فرهنگ‌سازی با فیلم‌های آموزشی پس از اعمال جریمه به‌کار می‌رود، زیرا موتورسواران برای جلوگیری از جریمه‌شدن به‌سراغ اینگونه آموزش‌ها می‌روند.

مدیران شهری چه می‌گویند؟

برای اینکه موضوع را دقیق‌تر پیگیری کنیم، سراغ برخی مدیران شهر هم رفتیم تا نظر آن‌ها را جویا شویم؛ حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان درباره مسئولیت برخورد با تردد موتورسواران در پارک‌ها اظهار می‌کند: اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در راستای ایمنی شهروندان در خیابان‌ها است و ایجاد موانع در ورودی پارک‌ها و برخورد با موتورسواران در پارک‌ها زیر نظر معاونت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها است.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای شهرداری اصفهان مدیر بعدی است که این مسئله را با او در میان می‌گذاریم؛ در این خصوص می‌گوید: موتورسواران آرامش را از خانواده‌هایی که در پارک‌ها هستند، سلب کرده‌اند و حتی ایجاد موانع در ورودی پارک‌های حاشیه زاینده‌رود، مانع ورود آن‌ها به این مکان‌ها نشده است.

وی ادامه می‌دهد: طراحی این موانع توسط سازمان طراحی شهرداری انجام شده است تا از ورود موتورسواران به پارک‌ها جلوگیری شود، اما همچنان شاهد حضور آن‌ها هستیم و در مقابل ویلچرنشینان و افرادی که قصد دارند با کالسکه نوزاد خود وارد این محیط‌ها شوند، دچار مشکل شده‌اند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای شهرداری اصفهان بیان می‌کند: مسئولیت سازمان پارک‌ها رسیدگی به فضای سبز است و مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری باید با موتورسیکلت‌سواران برخورد کند و مانع حضور آن‌ها در این فضاها باشد.

فقط ضابط قضائی حق اعمال قانون و توقیف موتورسیکلت‌سواران متخلف را دارد

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان درباره برخورد با موتورسواران در پارک‌ها اظهار می‌کند: توقیف موتور و جلوگیری از حضور آن دستور قضائی می‌خواهد و این اقدام در حوزه وظایف شهرداری نیست.

وی ادامه می‌دهد: حتی اگر شهرداری دستور قضائی بگیرد، پلیس باید به عنوان ضابط قضائی حضور داشته باشد تا بتوان موتور متخلفان را توقیف کرد، زیرا تنها ضابط قضائی حق اعمال قانون و توقیف موتور را دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: طی برگزاری جلسه‌های مختلف و هماهنگی‌های به‌عمل آمده، مقرر شد پس از قرار دادن موانع، ایجاد پارکینگ و فرهنگ‌سازی به‌وسیله بنرهای سطح شهر و ورودی بوستان‌ها مبنی بر «ممنوعیت تردد موتورسیکلت در پارک‌ها» توسط شهرداری، پلیس نیز باید وظیفه برخورد با متخلفان را بر عهده داشته باشد و اگر موتورسواران به داخل پارک‌ها ورود کردند، پلیس وارد عمل شود و متخلفان را اعمال قانون کند.

پلیس راهور چه می‌گوید؟

اصغر زارع، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که به‌رغم ایجاد موانع فیزیکی در ورودی پارک‌های شهر، باز هم موتورسیکلت‌سواران وارد این محیط‌های عمومی می‌شوند، چرا پلیس هیچ‌گونه برخوردی با آن‌ها ندارد و نسبت به توقیف این موتورسیکلت‌ها اقدام نمی‌کند؟، اظهارمی‌کند: اماکن عمومی متولی دارد و آن‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند، البته اگر نیروهای پلیس هم تخلفی مشاهده کنند، به‌طور جدی برخورد می‌کنند.

وی در خصوص اینکه تنها ضابط قانونی امکان توقیف موتورسواران را دارد، ادامه می‌دهد: شهرداری باید در ورودی پارک‌ها، افرادی را به‌عنوان مسئول جلوگیری از ورود موتورسواران به این محیط‌ها مستقر کند یا موانعی ایجاد کند که از یک‌سو موتورسواران امکان عبور از آن‌ها را نداشته باشند و از سوی دیگر ویلچرنشینان و مادرانی که با کالسکه فرزندان خود قصد ورود به پارک‌ها را دارند، با مشکلی مواجه نشوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح می‌کند: نیروهای پلیس نیز در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند و در صورت مشاهده تخلف، با متخلفان برخورد جدی خواهند کرد.

به گزارش ایمنا، تردد شهروندان در فضای امن پارک‌ها حق مسلم آن‌ها است، در این راستا فراهم‌کردن امنیت پارک‌ها، فضایی سرشار از آرامش و آسایش، فرهنگ‌سازی و حفظ و نگهداری امکانات موجود در این محیط‌ها از مهم‌ترین وظایف شهرداری و نیروهای پلیس است و این نهادها باید با مساعدت یکدیگر، پارک‌ها را به محلی امن و مفرح برای شهروندان تبدیل کنند.

گزارش از: پرستو عطایی

کد خبر 711110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.