توسعه استخوان‌بندی شهر باید در چارچوب شهرسازی انجام شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: توسعه استخوان‌بندی شهر باید در چارچوب شهرسازی انجام شود، همچنین گذرهای تاریخی، فضاهای شهری و حتی تک بناهایی که در گذشته وجود داشته است، حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وحید مهدویان شامگاه _یکشنبه نوزدهم آذر_ در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: اصفهان شهری تاریخی است؛ یعنی نگاه شهرداری به این کلان‌شهر تنها به بافت تاریخی نیست، زیرا مجموعه‌ای از بناها، گذرها و بازارهای تاریخی در این شهر قرار گرفته است که کلکسیونی از شهر موزه تاریخی را شامل می‌شود.

وی افزود: شهرداری اصفهان به‌عنوان مدیریت شهری وظیفه شاخص‌تری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد که میراث فرهنگی کشور و استان اصفهان در کنار هم می‌توانند به‌عنوان دو بازو به احیای شهر موزه تاریخی کمک کنند و آن را به درجه عالی برسانند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: شهر تاریخی و بناهای تاریخی آن یک ارزش نهفته در شهر است که به‌عنوان گنجینه‌ای محسوب می‌شود و مهم این است که مدیریت شهری بتواند از این ثروت اجتماعی در راستای تعالی خود استفاده کند.

مهدویان با بیان اینکه معدود شهری در ایران وجود دارد که نسبت به اصفهان، این تعداد بنای تاریخی را داشته باشد و البته تجربه ایران و سایر شهرها بنا به وضعیت بافت‌های تاریخی و روند شکل‌گیری آن‌ها متفاوت است، گفت: در برخی شهرهای دنیا به‌ویژه ایتالیا از بافت‌های تاریخی به‌عنوان ثروت اجتماعی استفاده می‌شود، اما اشتراکی که همه شهرهای داخلی و خارجی در حوزه احیای بافت‌های تاریخی دارند، حفظ هویت تاریخی این بافت‌ها و ساکنان اصلی آن است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در عمده بافت‌های تاریخی ایران و دنیا داشتیم و داریم، مهاجرت ساکنان بومی و سکونت ساکنان غیربومی است که به دلایل مختلف، زندگی جدید نتوانسته نیازهای ساکنان را برآورده کند و موضوعات عدالت اجتماعی و خدمات موجب شده است ساکنان اصیل بافت مهاجرت کنند و مستأجران جای آن‌ها را پر کنند که دلسوز بافت تاریخی نیز نیستند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: رویکرد اصلی که در تمام شهرهای ایران و دنیا وجود دارد، مشارکت مردمی در مرمت بافت‌های تاریخی به‌منظور احیای زندگی در این بافت‌ها و پیوند دادن رشته‌های گسسته اجتماعی ایجاد شده که در تمام شهرها این موضوع با وجود تنوع و گوناگونی، یکی از رویکردهای مدیریت شهری در این رابطه است.

بالغ بر دو هزار هکتار بافت تاریخی در تمام مناطق پانزده‌گانه وجود دارد که این وسعت، فاصله معناداری از نظر تعداد با شهرهای دیگر ایران دارد

مهدویان گفت: برای اصفهان باید نگاه کلان و جزئی را در کنار هم داشته باشیم تا به مجموعه ویژگی‌های شهر اصفهان دست یابیم و اقدامات نیز در چارچوب همین ویژگی‌های ساختاری انجام شود.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان گستردگی بافت‌های تاریخی را شاهد هستیم، افزود: بالغ بر دو هزار هکتار بافت تاریخی در تمام مناطق پانزده‌گانه وجود دارد که این وسعت، فاصله معناداری از نظر تعداد با شهرهای دیگر ایران دارد؛ یعنی علاوه بر گستردگی، پراکندگی و تنوع نیز در بافت‌های تاریخی به چشم می‌خورد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه استخوان‌بندی شهر باید در چارچوب شهرسازی انجام شود، همچنین گذرهای تاریخی، فضاهای شهری و حتی تک بناهایی که در گذشته وجود داشته است، حفظ شود و به سوی احیای آن‌ها پیش برویم، گفت: به‌طور مثال بعضی پارک‌ها وجود دارند، اما مردم نمی‌دانند این پارک برای یکی از ادوار گذشته بوده یا چهارباغ عباسی از دروازه دولت تا دروازه هزار جریب امتداد داشته و سی‌وسه پل بین چهارباغ عباسی قرار می‌گرفته است.

مهدویان اظهار کرد: احیای دروازه هزارجریب که نزدیک بیمارستان شریعتی است، همچنین طولانی‌ترین محور پیاده‌راه تاریخی اصفهان که از هزارجریب تا دروازه ابن‌سینا به طول شش کیلومتر ادامه داشته است، در دستور کار سال آینده قرار دارد.

وی ادامه داد: در ضلع شمالی باغ هشت‌بهشت در دروازه دولت، حصار دوره سلجوقی بوده که برای احیای و معرفی آن‌ها می‌توان شهر پنهان شده در تاریخ را نمایان کرد و نگاه اصلی شهرداری در عین حفظ و توجه به موضوع اقتصاد، توجه به ویژگی‌های فرهنگی بافت با رویکرد گردشگری است؛ یعنی تمام این فعالیت‌ها برای نمایان کردن شهر است که گردشگر و در نتیجه اقتصاد شهر را پویا کنیم.

کد خبر 711066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.