آخرین جزئیات طرح‌ های قطار شهری کلان‌ شهرها

اجرای طرح‌های قطار شهری از اولویت‌های تعیین شده در سند چشم‌انداز کلان‌ شهرهای کشور محسوب می‌شود و درصد پیشرفت آن بنا به شرایط اقتصادی، ساختاری و جمعیت هر شهر متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه مسئله حمل‌ونقل یکی از عمده‌ترین مسائل کلان‌شهرها محسوب می‌شود و بروز مشکل در این سیستم می‌تواند معضلاتی از جمله اتلاف وقت و انرژی، افزایش هزینه‌های زندگی شهری و افزایش آلودگی محیط زیست را به وجود آورد.

حمل‌ونقل ریلی در میان خطوط مختلف حمل‌ونقل، کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین بازدهی را دارد. مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی قطار شهری برای شهرهای بزرگ بالا است و در صورت برخورداری کامل کلان‌شهرها از شبکه ریلی مزایای زیادی نصیب شهر و شهروندان می‌شود.

از جمله این مزیت‌ها می‌توان به کاهش زمان سفر، افزایش سرعت جابه‌جایی و تردد ایمن با بالاترین تکنیک‌های ممکن، جلوگیری از اتلاف میلیاردها ریال سرمایه در تراکم ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت به ویژه فسیلی، کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان تصادفات، کمک به رشد اقتصادی و توسعه پایدار شهر و افزایش امکان جابه‌جایی شهروندان اشاره کرد.

توسعه و احداث سامانه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته با یک جهش رو به جلو و با یک عزم و باور عمومی مواجه شده است، امروزه این مهم در مرکز توجهات قرار گرفته و جایگاه مناسب‌تری را نسبت به گذشته پیدا کرده است.

طراحی و ایجاد سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری به عنوان یکی از وزنه‌های سنگین طرح‌های عمرانی، ملی و منطقه‌ای برعهده شهرداری‌های کلان‌شهرهای دارای طرح مصوب قطار شهری است و تأمین اعتبارات مورد نیاز آن بدون حمایت‌های مجلس و دولت میسر نمی‌شود.

طبق قانون پنجم و ششم توسعه، سهم حمل‌ونقل عمومی در ترددهای روزانه باید به ۷۵ درصد برسد، اما این مهم در کلان‌شهرها محقق نشده است و با توجه به اینکه بیشتر شهرهای کشور با آلودگی هوا مواجه هستند، چاره‌ای به جز حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک و توسعه خطوط مترویی وجود ندارد که تحقق این امر نیازمند حمایت دولت برای تأمین و خرید واگن برای خطوط مترو است.

استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی سبب ارتقای شرایط کمی و کیفی زندگی در شهرها، بهبود محیط زیست شهری و رسیدن به توسعه پایدار خواهد شد، در این میان توسعه خطوط مترو تحولات زیادی را در زندگی شهروندان ساکن در کلان‌شهرها به وجود خواهد آورد و سبب کاهش اتلاف وقت و مصرف انرژی، افزایش سلامت جسمی و روانی، کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از تصادفات رانندگی و کاهش استهلاک وسایل نقلیه شخصی خواهد شد.

در راستای بهبود خدمات شهری و کاهش مشکلات ناشی از ترافیک در سطوح کلان‌شهرهای کشور، اجرای خطوط قطار شهری از اولویت‌های تعیین شده در سند چشم‌انداز هر کلان‌شهر است.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

تأمین بیش از ۱۰۰ دستگاه واگن برای خطوط ریلی کلان‌شهر شیراز

دوازدهم آذر سال جاری بود که در دیدار مشترک شهردار شیراز با مدیرعامل بانک شهر بر تعامل مثبت شهرداری و بانک شهر با هدف ادامه همکاری فی‌مابین تاکید و مقرر شد برای تأمین بیش از ۱۰۰ دستگاه واگن برای خطوط ریلی کلان‌شهر شیراز با عاملیت بانک شهر، اقدام لازم انجام شود.

احداث مترو در کلان‌شهر شیراز در قالب شش خط تعریف شده است که خط یک قطار شهری شیراز به طول ۲۴.۵ کیلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب کلان‌شهر شیراز را میسر می‌کند. این خط شامل ۲۰ ایستگاه مسافربری می‌شود که نخستین ایستگاه در میدان گلسرخ- شرق شیراز واقع شده است و به آخرین ایستگاه در میدان احسان که غرب شیراز است، ختم می‌شود.

خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده است و با عبور از بلوار عدالت، میدان بسیج، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، بلوار آزادی، میدان اطلسی و بلوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می‌گذرد.

این خط به صورت زیرزمینی در حال احداث ماست که فاز نخست آن با حضور وزیر کشور نوزدهم بهمن سال ۱۴۰۱ افتتاح شد و به دنبال آن فاز دوم این پروژه به طول تقریبی چهار کیلومتر با احداث پنج ایستگاه در حال تکمیل است.

خط سوم متروی کلان‌شهر شیراز به طول ۱۱ کیلومتر دارای هشت ایستگاه است که توسعه غربی خط یک نیز محسوب می‌شود و در راستای شرقی غربی قرار گرفته است، این خط با عبور از مسیرهای میدان میرزای شیرازی – بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع و بلوار دکتر حسابی به ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌رسد و در حال حاضر مطالعات توسعه این خط در حال انجام است.

خط چهارم متروی شیراز به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر دارای ۱۷ ایستگاه بوده که در راستای شرقی غربی قرار گرفته است و این خط به سایر خطوط یک و دو و سه و پنج و شش متصل خواهد شد.

خط پنجم متروس کلان‌شهر شیراز به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر دارای ۹ ایستگاه است که در راستای شمالی جنوبی قرار گرفته است و با خطوط ۱ و ۲ و ۴ و ۶ ارتباط خواهد داشت. همچنین خط ششم مترو به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر دارای ۱۴ ایستگاه در راستای شرقی غربی است و این خط با خطوط ۱ و ۲ و ۴ و ۵ مرتبط خواهد بود.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

تکمیل فاز نخست متروی قم ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

خرداد سال ۹۰ قرارداد خط A متروی قم به صورت EPC با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران بسته شد. این مهم پس از آن رقم خورد که سال ۱۳۸۹ پیگیری برای دو خط قطار شهری مترو و منوریل برای قم به صورت همزمان در دستور کار دولت وقت قرار گرفت.

پروژه منوریل به چالش‌های زیادی برخورد کرد، اما متروی قم از همان سال‌های ابتدایی با مشکلات مالی و قراردادی روبه‌رو بود تا جایی که پروژه سه بار برای تعدیل قیمت به شورای عالی فنی کشور رفت و فازبندی آن در این شورا تصویب شد.

محمدرضا انگشت باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم می‌گوید: امروز و پس از گذشت ۱۲ سال، فاز نخست متروی قم به شرایط خوبی رسیده و آماده تست گرم است، اما چند ماهی است که معطل تأمین واگن مانده و رایزنی‌های داخلی و خارجی برای این مشکل گره‌گشایی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم واگن را تأمین کنیم می‌توانیم تست گرم داشته باشیم و دو ماه بعد مسافرگیری کنیم، افزود: دولت و وزارت کشور در حال پیگیری مسئله و مایل به تأمین واگن مترو از مشهد برای تست گرم هستند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به پیگیری همزمان قرارداد با طرف چینی برای تأمین واگن متروی قم، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد ۵۵ واگن از طریق وزارت کشور برای قم تأمین شود که در حال حاضر طراحی و اقدامات پایه‌ای ساخت این واگن‌ها انجام شده است و موضوع تأمین واگن برای خطوط مترو را به صورت مقطعی در سال آینده برای قم خواهیم داشت.

انگشت باف با اشاره به اینکه میزان اوراق مشارکت اختصاص یافته برای متروی قم از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲,۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است، اضافه کرد: با هدف تکمیل فاز نخست مترو از حمله تکمیل ایستگاه‌های عبوری، دپو و خروجی‌های اضطراری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری فاز دوم مترو قم، تاکید کرد: برای توسعه مترو به سمت مسجد مقدس جمکران طی مدت سه سال نیاز به ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم، بخشی از این اقدام حفر دو کیلومتر از تونل است که از ابتدا به صورت دستی حفاری شده بود.

میزان اوراق مشارکت اختصاص یافته برای متروی قم از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲,۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده و با هدف تکمیل فاز نخست مترو از حمله تکمیل ایستگاه‌های عبوری، دپو و خروجی‌های اضطراری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: سیاست قطار شهری کشور راه‌اندازی پروژه‌ها به صورت فاز به فاز است، چراکه هزینه اجرایی این طرح بسیار بالا است و ایستگاه‌های عبوری به تدریج و متناسب با نیاز شهر اضافه می‌شود.

انگشت باف با اشاره به تکمیل ایستگاه اصلی فاز نخست مترو قم، خاطرنشان کرد: ایستگاه معصومیه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزاتی همچون سیستم تهویه، اعلام و اطفای حریق این ایستگاه خریداری شده است.

وی با اشاره به تلاش شهرداری برای تأمین تجهیزات و سیستم سینگالینگ مترو قم، ادامه داد: برای این مسئله از ظرفیت توان داخلی بهره گرفته‌ایم و لایحه مرتبط با آن در شورای اسلامی شهر قم در حال بررسی است.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

ضرورت همکاری بیشتر دولت با مدیریت شهری برای تکمیل متروی مشهد

کلانشهر مشهد دومین شهر پس از تهران است که روند اجرای طرح‌های قطار شهری در آن با پیشرفت خوبی همراه بوده است. کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد با اشاره به روند پیشرفت خطوط متروی مشهد، گفت: تزریقات مالی برای ساخت مترو خوب است و امیدواریم در این زمینه دولت نیز بهتر وارد شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از مرحله نخست متروی خط سوم مشهد اولویت نخست کاری مجموعه شهرداری است، اظهار کرد: در این راستا عملیات ریل‌گذاری شش‌کیلومتری مرحله نخست خط سوم قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) آغاز شده و این عملیات به‌صورت سه‌شیفته در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه امیدواریم عملیات ریل‌گذاری این بخش از کار نیز طبق برنامه زمان‌بندی پیش برود و به پایان برسد، تصریح کرد: با توجه به قراردادی که سال گذشته میان شهرداری مشهد و شرکت ذوب‌آهن مبنی بر تولید ریل قطار شهری به امضا رسید، این ریل‌ها به مشهد فرستاده شد.

کیامرز اضافه کرد: در جریان ساخت این بخش از خط سوم مترو مشهد برای نخستین‌بار در کشور در سیستم مترویی از ریل ملی استفاده می‌شود.

امیدواریم تا پایان امسال، مرحله نخست متروی خط سوم مشهد به مرحله تست گرم برسد و مراحل دیگر خط سوم مترو پس از پایان عملیات‌های عمرانی مرحله نخست، آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای ساخت ایستگاه‌های این مرحله نیز همه کارگاه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند، تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس برنامه‌ریزی از مجموع هفت ایستگاه شش کیلومتر ابتدایی خط سوم، سه ایستگاه برای مرحله نخست آماده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد ادامه داد: در این راستا، عملیات ساخت ایستگاه پایانه مسافربری از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی، ایستگاه باب‌الجواد (ع) از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی و ایستگاه میدان شهدا از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی برخوردار است و امیدواریم با ساخت این ایستگاه در سال ۱۴۰۳، مطابق برنامه زمان‌بندی مرحله نخست خط سوم قطار شهری در سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

کیامرز با اشاره به اینکه از نظر مالی پروژه خط سوم کمی از برنامه عقب است، اظهار کرد: بر اساس وعده داده شده امیدواریم تا پایان امسال، مرحله نخست متروی خط سوم را به مرحله تست گرم برسانیم. اکنون همه تمرکز ما روی این بخش از ساخت مترو است؛ بنابراین مراحل دیگر خط سوم مترو پس از پایان عملیات‌های عمرانی مرحله نخست، آغاز می‌شود.

وی افزود: در این راستا، به‌دنبال گرفتن مجوز از دولت هستیم تا طی سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، چهار ایستگاه باقی‌مانده مرحله نخست خط سوم را به بهره‌برداری برسانیم و پس از این مرحله، به سراغ راه‌اندازی مرحله دوم این خط، حدفاصل میدان شهدا تا میدان امام‌علی (ع) خواهیم رفت.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

خطوط سوم و چهارم مترو مشهد ۳۹ ایستگاه دارد

مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: مرحله سوم خط ۳ مترو حدفاصل پایانه مسافربری تا سیدی است که این مرحله نیز پس از عملیات‌های مرحله اول و دوم اجرا خواهد شد.

کیامرز با اشاره به اینکه سال گذشته عملیات حفر تونل بخش شرقی خط سوم به پایان رسید، تصریح کرد: در راستای اجرای عملیات بخش باقی‌مانده حفر تونل خط سوم در بخش غربی، حدفاصل میدان امام‌علی (ع) تا انتهای امیریه تا پایان سال آغاز خواهد شد، تزریقات مالی برای ساخت مترو خوب است و امیدواریم در این زمینه دولت نیز وارد شود، چراکه تأخیر در پرداخت‌های دولتی همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بهره‌مندی از روش TOD در خط سوم مترو، خاطرنشان کرد: برای این خط موضوع سرمایه‌گذاری دیده شده و زمین‌هایی نیز خریده و تملک شده است، اما به‌دلیل سرعت‌بخشی برای ساخت شش‌کیلومتر میانی این خط، نتوانستیم در این بخش از کار سرمایه‌گذاران را دخیل کنیم، اما برای ادامه کار از هم‌اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران از طریق معاونت اقتصادی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه شرکت قطار شهری بسته کامل ظرفیت‌های خطوط ۳ و ۴ را به حوزه اقتصادی شهرداری ارائه کرده است، اظهار کرد: اینکه کدام یک از این ایستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری ظرفیت دارد، بررسی شده است و در مجموع خطوط سوم و چهارم مترو مشهد دارای ۳۹ ایستگاه است که ۱۵ ایستگاه این دو خط ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارند.

کیامرز خاطرنشان کرد: در خط ۴ و در محدوده شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر نیز با توجه به تراکم جمعیت و اجرای پروژه‌های بیمارستانی و فضای سبز، ظرفیت برای حضور سرمایه‌گذاران از طریق روش TOD وجود دارد.

وی گفت: برای ساخت یک ایستگاه مترو در مشهد باید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد که در صورت بارگذاری مناسب در روش TOD می‌توان در صددرصد هزینه ساخت ایستگاه‌های مترو صرفه‌جویی داشت.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

جابه‌جایی روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مسافر با استفاده از قطار شهری در تبریز

اولویت شهروندان تبریزی با توجه به نظر سنجی‌های گسترده از شهروندان در فضای مجازی، توسعه و گسترش حمل‌ونقل عمومی است و خطوط قطار شهری مهم‌ترین دغدغه شهروندان ساکن در مناطق مختلف شهر به حساب می‌آید.

تسریع در روند اجرایی پروژه‌های عمرانی، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مسیر گشایی‌های اثرگذار در کاهش مسیرهای قطار شهری میان مناطق مختلف شهر خواسته اساسی و اولویت شهروندان تبریزی در بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۳ است.

خط یک قطار شهری تبریز با ۱۸ ایستگاه و جابه‌جایی روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مسافر در حال حاضر با چندین قطار فعال است، از سوی دیگر فعالیت خط دو شامل ۲۰ ایستگاه به عنوان طولانی‌ترین مسیر شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) تا میدان بسیج آغاز شده و در آینده نزدیک، فعالیت خط ۳ با هدف دسترسی به مناطق پرجمعیت شهری نیازمند اهمیت و تأکید روزافزون است.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در خصوص زمان‌بندی روند اجرایی خط ۱ و ۲ قطار شهری، گفت: با پیشرفت عملیات اجرایی خط ۱ و ۲ قطار شهری بر اساس زمان‌بندی و با پیگیری‌ها و بررسی‌های کارشناسان تلاش داریم تا عملیات اجرایی این دو خط را تسریع بخشیم.

وی افزود: اطلاع‌رسانی ما به شهروندان از طریق نصب روزشمار و مکلف کردن شهرداری و پیمانکار است که در این خصوص با نصب روزشمار در خط یک قطار شهری نسبت به اتمام ایستگاه‌های ناقص خط یک تلاش کرده‌ایم تا توسعه ملموسی در این حوزه داشته باشیم.

تکمیل تمام ایستگاه‌های خط یک قطار شهری تبریز تا پایان بهمن سال جاری

یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز نیز در خصوص تکمیل ایستگاه‌های خط ۱ قطار شهری، تاکید کرد: سیستم تهویه در ایستگاه‌های دانشگاه، میدان کهن و میدان امام حسین (ع) خط نخست قطار شهری تبریز تا پایان بهمن سال جاری تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دو سوم بودجه عمرانی صرف سامان دادن به پروژه خط ۲ می‌شود، اضافه کرد: حفاری تونل غربی (فاز اول از قراملک تا دانشسرا) تا پایان آذر سال جاری به اتمام خواهد رسید، هم‌زمان عملیات ایستگاه‌سازی در حال اجرا است و دستگاه حفار شرقی (حد فاصل استانداری تا باغمیشه) نیز تا خرداد سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز اظهار کرد: تلاش مجموعه قطار شهری بر این است که به قول شهردار تبریز مبنی بر افتتاح فاز نخست خط دوم حد فاصل قراملک تا دانش سرا تا پایان سال ۱۴۰۴، جامه عمل پوشانده شود.

تجاری‌سازی مرکز شهر در گرو توسعه خطوط قطار شهری

محمدرضا روشنی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز تاکید دارد تسهیل دسترسی شهروندان به مرکز شهر و توسعه فضای تجاری به‌ویژه در کلان شهر تبریز که اقتصاد و تجارت یکی از پتانسیل‌های مهم شهر تبریز است در گرو توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی است.

وی اضافه کرد: خطوط قطار شهری مهم‌ترین شاخص آن است که بدون توجه به این امر، تجاری‌سازی مرکز شهر و ورود گسترده خودروهای شخصی به این محیط، موجب ایجاد ترافیک‌های سنگین و آسیب‌های دیگر خواهد شد.

اتصال خط ۱ و ۲ قطار شهری تبریز

روح الله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه هزینه ایجاد راه ارتباطی خط یک و دوم قطار شهری تبریز از محل اعتبار خط دو پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد راه ارتباطی میان خط ۱ و ۲ قطار شهری تبریز اگرچه در گذشته مغفول مانده است، اما اکنون و در راستای تسهیل حمل‌ونقل شهری، نیازمند ایجاد راه ارتباطی میان خط یک و دو مترو تبریز هستیم.

پیش از این شهردار تبریز در نظر گرفتن مدیریت بحران و کاهش سرفاصله زمانی در فاز سوم خط ۲ قطار شهری تبریز را هدف مدیریت شهری از رفع نواقص خط یک و ایجاد راه ارتباطی میان دو خط دانسته بود.

خط نخست متروی اهواز، شرق و غرب این کلان‌شهر به هم متصل می‌کند

رضا امینی، شهردار اهواز اضافه کرد: به دلیل اینکه سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس، ون و تاکسی در اهواز با محدودیت روبه‌رو است، تکمیل قطار شهری اهواز نسبت به سایر کلان‌شهرها ضرورت و اهمیت بالاتری دارد.

وی افزود: خط نخست این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر شرق و غرب اهواز را با گذر از زیر رودخانه کارون به هم متصل می‌کند دارای ۳۲ کیلومتر است که در مجموع ۲۸ درصد پیشرفت دارد، تکمیل فاز اول و دوم این خط به طول ۱۱ کیلومتر برای تکمیل در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار اهواز با اشاره به دلایل، مسائل و مشکلات ایجاد شده بر سر راه احداث قطار شهری اهواز، ادامه داد: در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات حقوقی و اختلاف با پیمانکار این پروژه بلاتکلیف مانده بود که با روی کار آمدن دولت جدید و اراده‌ای که برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز وجود داشت، با ورود دستگاه قضا حکم خلع ید پیمانکار صادر و در حال حاضر مراحل تغییر و تحول کارگاه‌ها طی می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه بافت مرکزی شهر پرتراکم‌ترین نقطه اهواز است، تصریح کرد: بیشترین تقاضای سفر به مرکز است و به دلیل اینکه سایر موارد حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، ون و تاکسی در اهواز با محدودیت روبه‌رو است، تکمیل قطار شهری اهواز نسبت به سایر کلان شهرها ضرورت و اهمیت بالاتری دارد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این شهرداری اهواز به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه بانکی امکان استفاده از اوراق بهادار را نداشته است، اضافه کرد: با اقدامات انجام شده به دنبال دریافت اوراق جهت تأمین اعتبار پروژه هستیم تا علاوه بر اعتبار دولتی و پرداخت سهم شهرداری بتوانیم طی دو سال آینده فاز یک و دو از خط یک را به بهره‌برداری رسانیم.

شهردار اهواز گفت: قطار شهری اهواز در مجموع دارای ۲۳ ایستگاه است که از آن‌ها می‌توان به عنوان مجتمع تجاری برای تأمین بخشی از هزینه‌ها استفاده کرد که تاکنون ۱۱ ایستگاه تکمیل شده و سه ایستگاه دیگر نیز در حال تکمیل است.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

اختصاص اعتبار برای قطار شهری اهواز حیاتی است

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به طولانی شدن پروژه قطار شهری در اهواز اختصاص اعتبار برای آن امری حیاتی است.

وی افزود: پس از ۱۷ سال تکلیف پیمانکار این پروژه مشخص شد و با پیگیری‌های صورت گرفته در مجلس، دولت برای پروژه قطار شهری در کشور ۱۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داد که شهرداری‌ها تنها ۵۰ درصد آن را بازپرداخت می‌دهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به زودی جلسه مشترکی با شهرداری و نمایندگان قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) برای تعیین تکلیف و تفاهم‌نامه قطار شهری اهواز برگزار خواهد شد و شهرداری باید برای این کار آمادگی لازم را داشته باشد و شرایط فنی و مهندسی پروژه را به صورت دقیق و تخصصی در پیوست تفاهم‌نامه در نظر بگیرد تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.

پیش‌بینی افزایش ۱۵ هزار مسافر به ناوگان متروی تهران

کلان‌شهر تهران یکی از کامل‌ترین و مجهزترین خطوط مترو را در ایران دارد و به واسطه پایتخت بودن هم عملیات اجرایی پروژه‌های قطار شهری زودتر آغاز شد و محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: مهم‌ترین هدف مدیریت شهری ششم، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است.

وی با اشاره به قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن جدید از کشور چین، تاکید کرد: با مساعدت شخص رئیس‌جمهور و اضافه شدن واگن‌ها تا سال آینده، این سرفاصله کمتر خواهد شد.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: برای احداث هر خط جدید مترو، مطالعات مفصلی در قالب نشریه ۷۷۷ سازمان برنامه انجام می‌شود و با توجه به موضوعات ضرر-فایده و اثری که در کاهش ترافیک خواهد داشت، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد احداث خط متروی پرند تا حد قابل توجهی آلودگی هوا و ترافیک را کاهش خواهد داد و پیش‌بینی ما پذیرش تا ۱۵ هزار نفر مسافر در روز است.

هرمزی تاکید کرد: شبکه متروی تهران امروز ۳۰۳ کیلومتر مسیر و ۱۵۵ ایستگاه فعال دارد در حالی که ۴۶ کیلومتر مسیر و ۱۵ ایستگاه جدید طی دو سال گذشته به متروی تهران اضافه شده است.

آغاز ساخت خط ۹ مترو در سال جاری

معاون شهردار تهران ادامه داد: برای احداث چهار خط جدید مترو مطالعات انجام و مجوز شورای عالی ترافیک نیز اخذ شده است که در این خصوص فرایند اجرایی خط ۹ تا انتهای سال با قرارگاه خاتم آغاز خواهد شد.

هرمزی اضافه کرد: با احداث چهار خط جدید، متروی تهران به حدود ۵۰۰ کیلومتر و ۳۳۰ ایستگاه خواهد رسید، به علاوه مطالعات برای احداث متروی غرب استان تهران در دست اقدام است.

ورود دومین رام قطار به خط مترو کلان‌شهر کرج تا پایان سال جاری

خلیل کوزه کنانی، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی کلان‌شهر کرج اظهار کرد: در راستای توسعه شهر و راه‌اندازی تمام ایستگاه‌های قطار شهری، دومین رام قطار تا پایان سال وارد مدار خدمت‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در این میان ایستگاه شهید سلطانی به زودی وارد مدار بهره‌برداری شود، اضافه کرد: این امر به منظور کاهش بار ترافیک شهری اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی کلان‌شهر کرج تصریح کرد: اجرای پروژه مترو در مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر کرج، مصوب سال ۹۴ وزارت کشور وجود دارد، در گذشته نیز شش خط مترو برای شهر کرج پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر احداث دو خط مترو در دستور کار است.

کوزه کنانی ادامه داد: متروی مدنظر، شبیه متروی تهران است و هر ۴-۵ دقیقه یک قطار وارد ایستگاه می‌شود، اما آنچه در کرج به بهره‌برداری رسیده بیشتر آزمایشی است.

وی خاطرنشان کرد: دو ساعت در روز و هر ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قطار به ایستگاه می‌رسد که جذابیتی برای استفاده از مترو ندارد، اما اگر طبق برنامه‌ریزی انجام شده با خریداری ۱۰-۱۱ رام قطاری که قرار است به مترو کرج اضافه شود به سرفاصله زمانی مطلوب برسیم، به طور قطع مترو نیز متقاضیان خود را خواهد داشت.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی کلان‌شهر کرج اضافه کرد: واقعیت این است که متروی کرج راه‌اندازی نشده است، این طرح از چهارراه طالقانی تا گلشهر و به تازگی سه‌راهی رجایی شهر بهره‌برداری شده است، اما تنها یک رام قطار داریم که از سر خط تا ته خط می‌رود.

کوزه کنانی افزود: برای اینکه به راندمان مناسب برسیم، حداقل به ۱۰ رام قطار نیاز داریم و هر رام قطار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا رسیدن به آن ظرفیت فاصله داریم.

خطوط متروی کلان‌ شهرها روی ریل پیشرفت

در حال حاضر سه خط مصوب در اصفهان داریم

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به احداث خطوط مترو در نصف‌جهان، اظهار کرد: خط یک متروی اصفهان به‌طول ۲۱.۲ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه در حال بهره‌برداری است، اما کمبود ۱۸ رام قطار که هرکدام پنج واگن دارد موجب شده است سرفاصله آن ۱۳ دقیقه باشد، زیرا این خط طبق طرح باید ۳۲ رام داشته باشد و سرفاصله آن ۲.۵ دقیقه باشد، اما در حال حاضر ۱۴ رام قطار دارد.

وی افزود: توسعه خط یک به طول ۵.۵ کیلومتر از ایستگاه قدس در نزدیکی محله عاشق‌آباد در نظر گرفته شده است تا این خط پس از میدان استقلال در شمال دانشگاه صنعتی امتداد پیدا کند؛ این بخش توسعه‌ای روی بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره) احداث می‌شود و به سمت شاهین‌شهر ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه بیستمین ایستگاه خط یک ایستگاه دفاع مقدس است که خطی از ایستگاه تا سپاهان‌شهر و پس از آن تا بهارستان ادامه پیدا می‌کند، اضافه کرد: خط اصفهان به بهارستان به جز ایستگاه سپاهان‌شهر که توسط سازمان قطار شهری اصفهان احداث می‌شود، توسط سازمان عمران شهر بهارستان اجرایی می‌شود.

واعظی‌فر با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان ۲۴.۷ کیلومتر طول و ۲۳ ایستگاه و ۴۲ رام قطار نیاز دارد، تصریح کرد: خط دوم متروی اصفهان تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری شده است که اگر ظرفیت هر کامیون کمپرسی را حدود هشت مترمکعب و طول آن را حدود هشت متر در نظر بگیریم، طول این کامیون‌ها از اصفهان تا بندرعباس به‌صورت دو باند، خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: خطوط مترو باید در شورای ترافیک کشور تأیید شود، اما در حال حاضر سه خط مصوب در اصفهان داریم که خط یک به بهره‌برداری رسیده و خط دوم در حال فعالیت و نقشه‌ها و طراحی فاز دو خط سوم نیز آماده است.

تکمیل خطوط مترو در شهرهای بزرگ کشور با توجه به گسترش روزافزون ترافیک و آلودگی هوا چندان مطلوب نیست و لازم است اقدامات به منظور تأمین مالی و تکمیل خطوط مترو به ویژه در شهرهای مهاجرپذیر با روند رو به افزایش جمعیت، انجام شود.

کد خبر 711052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا جوادی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 0
    بابا ما چه گناهی کردیم ساکن قرچکیم چشممان به راه خشک شد، جون هر کی دوست دارین حالا که بازار زدن مترو همه جا داغ صدای ما رو به مسئول ها برسونید .حق ما رو ضایع نکنن بعد از این همه سال که طرحش رو دادن و چشم انتظاری ،متروی ورامین رو عملی کنن و به اتمام برسونن ، هی نگن بودجه می خواد بودجه می خواد . حق ما رو جای دیگه خرج نکن تهران از هر سوراخ ش یه ایستگاه در اومده پس بودجه اینا از کجا میاد ،به خدا ما هم ادمیم