سال آینده فشار مالیاتی بر مردم نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تاکید بر اینکه نرخ های مالیاتی ثابت مانده و افزایش ضرایب مالیاتی در سال آینده نداریم، گفت: افزایش ۴۹.۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ناشی از شناسایی مودیان جدید و تورم درآمدهاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوود منظور در گفت‌وگو با رادیو درباره مالیات در سال آینده اظهار کرد: در سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی را ۱,۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم که از چهار بخش تأمین می‌شود؛ مالیات بر اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، مالیات بر درآمدها که عمدتاً شامل مشاغل، حقوق و دستمزد است، مالیات از فروش کالا و خدمات و مالیات ثروت مثل مالیات از نقل و انتقالات، مالیات بر ارث.

وی افزود: مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر کالا و خدمات که به‌طور عمده مالیات بر ارزش افزوده است بیشترین سهم را از درآمدهای مالیاتی دارند؛ به‌گونه‌ای که سال آینده پیش بینی کردیم درآمدهای مالیاتی ۴۹.۸ درصد افزایش پیدا کند که از این میزان افزایش ۵۳ درصد آن از رشد مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر کالا و خدمات حاصل می‌شود و حدود ۳۲ درصد نیز از مالیات بر ثروت و درآمدها به دست می‌آید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تاکید بر اینکه به اشخاص حقیقی و تولیدکنندگان فشار مالیاتی وارد نمی‌شود، گفت: ضرایب مالیاتی یا نرخ مالیاتی را بالا نبرده‌ایم و نرخ‌های مالیاتی در همه بخش‌ها شامل حقوق و دستمزد، ارزش افزوده، شرکت‌ها همه ثابت هستند.

منظور اضافه کرد: به حقوق و دستمزد تا ۱۲ میلیون ثابت ماند مالیات تعلق نمی‌گیرد، همچنین درآمد مشاغل تا ۷۵ میلیون معاف از مالیات است و درآمد مستغلات و اجاره نیز تا ۵۷ میلیون معاف از مالیات هستند.

وی در خصوص چگونگی افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: مالیات روی درآمدهاست و از سود اسمی دریافت می‌شود؛ یعنی تولیدکننده با قیمت بالاتری کالا را می‌فروشد و هزینه‌ها را با قیمت بالاتر تأمین می‌کند و این تورم هر سال، خود به خود سود شرکت‌ها را بالا می‌برد؛ بنابراین مقدار مالیات هم متناسب با تورم رشد می‌کند. از سوی دیگر عامل دوم افزایش درآمدهای مالیاتی، شناسایی مودیان جدید است و تعداد مودیان بالا می‌رود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تمرکز دولت در حال حاضر بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی به ویژه فرارهای مالیاتی بزرگ است.

منبع: تسنیم

کد خبر 710899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.