لایروبی کانال آشوراده جان آبزیان خلیج گرگان را نجات داد

مدیرکل شیلات گلستان گفت: لایروبی کانال آشوراده سبب نجات جان بسیاری از آبزیان در خلیج گرگان شد.

اسماعیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گلستان اظهار کرد: لایروبی کانال آشوراده باعث نجات جان بسیاری از آبزیان در خلیج گرگان شد، چراکه امکان ارتباط خلیج با دریا برای باری دیگر برقرار شد.

وی با بیان اینکه میزان شوری آب خلیج گرگان به ۴۸ هزار ppt رسیده بود، افزود: با لایروبی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان میزان شوری آب در حال حاضر به ۱۵ هزار ppt رسیده است.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه اگر تا دو ماه دیگر ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر برقرار نمی‌شد بسیاری از آبزیان تلف می‌شدند، خاطرنشان کرد: خلیج گرگان از دیرباز زیستگاه انواع آبزیانی از جمله کفال، تلاجی، کپور و سفید بود و در صورتی که میزان شوری آب خلیج با ورود آب دریا کنترل نمی‌شد، احتمال تلفات این ماهی‌ها بود.

جباری آبگیری خلیج گرگان را باعث تسهیل در تردد قایق‌ها و شناورهای صیادی و یگان حفاظت دانست و تاکید کرد: پیش از این به واسطه کاهش عمق آب امکان تردد وجود نداشت، اما خوشبختانه این روزها قایق‌ها به‌راحتی از این مسیر عبور می‌کنند.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های بالای دریای خزر برای آبزی‌پروری و بهره‌وری بیشتر از اقتصاد دریا را دارد مشروط بر آن‌ها به حفظ و نگهداری شرایط فعلی دریا به خصوص خلیج گرگان توجه ویژه شود.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: دریای خزر به عنوان آب پایدار و منبع غنی از آبزیان، می‌تواند نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی منطقه و کشور ایفا کند که البته نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولتی است.

جباری با بیان اینکه دولت باید با حمایت‌های خود، زمینه را برای توسعه و افزایش تولید آبزیان در استان گلستان فراهم کند، افزود: توسعه آبزی‌پروری در استان گلستان علاوه بر تأمین امنیت غذایی، می‌تواند فرصت‌های شغلی مناسبی را نیز در این استان ایجاد کند.

کد خبر 710829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.