چه سیاست‌هایی برای توسعه حمل‌ونقلی اصفهان وجود دارد؟

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی حمل‌ونقل گفت: با توجه به پژوهش‌های انجام شده، سیاست‌های کاهش تقاضای سفر، کاهش مسافت سفر و افزایش هزینه سفرگونه با سیستم حمل‌ونقل شخصی، ضمن ثابت نگهداشتن هزینه گونه حمل‌ونقل همگانی، سیاست‌های مناسب شهر اصفهان در راستای نزدیک شدن به اهداف حمل‌ونقل پایدار شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و بر اساس چکیده مقاله‌ای از امین شیخ‌هادیان، کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل پژوهش‌هایی بر تحلیل داده‌های بانک اطلاعاتی شهرهای جهان و توسعه مدل پویای سیستمی بر اساس تجربیات و داده‌های شهرهای موجود در بانک اطلاعاتی و ارزیابی سیاست‌های مختلف حمل‌ونقلی در راستای توسعه اهداف حمل‌ونقل پایدار انجام شده است؛ در این راستا، ابتدا مروری بر منابع مختلف در زمینه‌های منابع مرتبط با بانک اطلاعاتی شهرهای جهان، منابع مرتبط با انتخاب گونه سفر و منابع مربوط به ساخت و بررسی مدل‌های پویای سیستمی شده و سپس به تفسیر متغیرهای کاربردی بانک اطلاعاتی پرداخته شده است.

در مرحله بعد به کمک تحلیل همبستگی، متغیرهای مهم و اثرگذار بر سهم گونه‌های حمل‌ونقل غیرموتوری، حمل‌ونقل شخصی و حمل‌ونقل همگانی شناسایی شد.

پس از آن، به کمک توسعه مدل انتخاب وسیله، رابطه مطلوبیت گونه‌های گفته شده تحلیل و ارزیابی و سپس در قالب روابط ریاضی، کمی‌سازی شد و در مرحله آخر، رابطه علت و معلولی متغیرهای شناسایی‌شده با یکدیگر و رابطه آن‌ها با سهم گونه‌های مورد نظر، مورد تحلیل قرار گرفت؛ با ترسیم این نمودارها در نرم‌افزار تحلیل دینامیکی و وارد کردن روابط ریاضی مطلوبیت گونه‌ها، خروجی مدل که سهم گونه‌های حمل‌ونقل غیرموتوری، حمل‌ونقل شخصی و حمل‌ونقل همگانی بود برای شهرها و سال‌های مختلف ارزیابی شد.

این مدل به منظور پیش‌بینی سهم گونه‌های حمل‌ونقلی شهر اصفهان و ارزیابی سیاست‌های مؤثر در راستای نیل به اهداف حمل‌ونقل پایدار برای شهر، اجرا شده است.

موضوعات متعددی همچون تأثیر فرهنگ و رفتار مردم بر حمل‌ونقل شهری، عدالت در حمل‌ونقل، زیبایی و راحتی در اصفهان مورد توجه قرار نگرفته است

با توجه به سیاست‌های تعریف شده شهرداری اصفهان، سیاست‌های مختلف حمل‌ونقلی مختلف در نظر گرفته شده شامل مواردی همچون ادامه وضع موجود، توسعه زیرساخت‌ها و خطوط اختصاص‌یافته به اتوبوس تندرو، توسعه زیرساخت‌ها و شبکه مترو، استفاده از خودروهای اشتراکی، استفاده از خودروها با مصرف انرژی کمتر، مدیریت تقاضای سفر حمل‌ونقل، کاهش طول سفر و افزایش هزینه سفر مسافر در صورت استفاده از سیستم حمل‌ونقل شخصی ذیل ثابت نگه‌داشتن هزینه سفر با سیستم حمل‌ونقل همگانی می‌شود.

با مقایسه خروجی نرم‌افزار برای شهر اصفهان، سیاست‌های کاهش تقاضای سفر، کاهش مسافت سفر و افزایش هزینه سفرگونه با سیستم حمل‌ونقل شخصی، ضمن ثابت نگه‌داشتن هزینه حمل‌ونقل همگانی، سیاست‌های مناسب شهر اصفهان در راستای نزدیک شدن به اهداف حمل‌ونقل پایدار شناسایی شده است.

در انتها، به دلیل نبود اطلاعات کافی و کلی بودن موضوع، موضوعات متعددی همچون تأثیر فرهنگ و رفتار مردم بر حمل‌ونقل شهری، عدالت در حمل‌ونقل، زیبایی و راحتی مورد توجه قرار نگرفته است، بنابراین شناسایی و توسعه متغیرهای مناسب در این زمینه‌ها و اثر دادن آن‌ها در مدل پویای سیستمی، یکی از پیشنهادهایی است که به محققان آینده پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این موضوع فقط حمل‌ونقل شهری مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین توسعه مدل پویای سیستمی در ابعاد دیگر حمل‌ونقل، نظیر حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل باری، یکی دیگر از پیشنهادهایی است که به محققان آینده ارائه می‌شود.

کد خبر 710733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.