مشخصات فنی نازل گازوئیل

نازل گازوئیل Oil burner nozzle در واقع یک قطعه مکانیکی به منظور اسپری گازوئیل در مشعل های صنعتی ماست.

نازل گازوئیل بر حسب شرایط کاربری در جنس های فولادی، مسی و برنزی تولید شده و برای سیستم های احتراق بصورت انژکتوری مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت کنترل مصرف سوخت و به منظور بهینه سازی و جلوگیری از هدر رفتن سوخت انتخاب نوع و کیفیت نازل گازوئیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نازل های گازوئیل نیز با توجه به کیفیت و دقت تولید با برند های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از شناخته شده ترین این برند ها برند دانفوس DANFOSS می باشد.

نازل گازوئیل دارای مشخصات فنی مختلفی می باشد که در انتخاب و کاربری آن بر روی مشعل های صنعتی تاثیر گذار است. تفاوت در همین مشخصات مکانیکی است که انتخاب این قطعه را برای اتصال بر روی مشعل ها به یک انتخاب تخصصی تبدیل می نماید. مهمترین مشخصات عددی انواع نازل گازوئیل به قرار زیر هستند:

  • دبی جریان سیال: حجم سیال اینجکت شده توسط نازل گازوئیل در واحد زمان را دبی می نامند. طبیعی است که مشعل های بزرگتر با شعله بیشتر نیاز به دبی بالاتری از جریان گازوئیل داشته و نوع نازل گازوئیل مصرفی نیز برای آنها بصورت خاص انتخاب شده از مشخصات و فاکتور های اصلی انتخاب این قطعه تاسیساتی محسوب می شود.
  • زاویه پاشش نازل گازوئیل: گازوئیا بعنوان سوخت مشعل در خروجی نازل گازوئیل در چهار زاویه مختلف ۴۵، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ درجه که هر یک مناسب برای نوعی مشعل هستند تزریق می شود. زاویه پاشش گازوئیل در خروجی نازل گازوئیل بر نوع و کیفیت شعله و احتراق مشعل تاثیر بسزایی دارد.
  • پترن یا شکل اسپری نازل گازوئیل: نازل های گازوئیل علاوه بر داشتن زاویه پاشش از پترن های مختلفی نیز استفاده می کنند. این پترن ها در کد فنی نازل گازوئیل با دو حرف مشخص می شوند و عبارتند از AH که بصورت یک حلقه و توخالی پاشش می شود، AS که بصورت یک دایره تو پر پاشش می شود و AB که بصورت یک حلقه دو شعاعی بصورت نیمه تو خالی پاشش می شود.
  • نوع فیلتر نازل گازوئیل: فیلتر های گازوئیل بعنوان یک بخش اصلی از یک فیلتر گازوئیل در قسمت پایینی اسپری استفاده می کنند. این فیلتر به منظور جذب و حذف آلاینده های باقی مانده در سوخت گازوئیل که در فاز جامد بوده و از فیلتر گازوئیل پیچی spin-on رد شده اند مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیبات و اشکال مختلفی به منظور تولید فیلتر نازل گازوئیل استفاده می شود که فیلتر های نازل کرکی با مش فلزی، فیلتر های استنلس استیل و فیلتر های سلولزی از مهمترین آنها محسوب می شوند.

انواع فیلتر نازل گازوئیل

به گزارش نانوتجارت "فیلتر نازل گازوئیل در واقع یک قطعه استوانه ای می باشد که هم بصورت مش های فلزی از جنس استنلس استیل و هم بصورت بافت های کرکی و اسفنجی تولید می شود. فیلتر نازل گازوئیل اغلب بصورت یک قرص تولید شده و از این رو در زبان انگلیسی به نام tablet نیز شناخته می شود. نقش فیلتر نازل گازوئیل در حذف آلاینده های سوخت گازوئیل پیش از ورود به دریچه نازل که دارای حفره بسیار کوچکی است و به منظور جلوگیری از بسته شدن دریچه نازل بسیار مهم می باشد. فیلتر نازل گازوئیل در پشت نازل قرار گرفته و بصورت کاملاً فیت قرار یم گیرد تا امکان نشت و ورود گازوئیل از اطراف فیلتر فراهم نباشد. گروه صنعت سازان پارس وارد کننده کلیه تجهیزات مشعل و انواع فیلتر برای نازل های گازوئیل می باشد.

طول عمر نازل گازوئیل اغلب بسیار بالاتر از فیلتر نازل می باشد و در واقع خود فیلتر نازل نقشی بسیار مهم در افزایش طول عمر دیگر اجزای نازل دارد. طول عمر و مدت زمان کاری فیلتر نازل گازوئیل اولاً به میزان آلاینده های فاز جامد گازوئیل بستگی داشته و ثانیاً تابع دبی جریان گازوئیل و تراکم بکار رفته در بافت های داخلی فیلتر می باشد.بسته به اینکه از چه نوع فیلتر نازل گازوئیل استفاده می شود که بصورت مش فلزی، سینتر، بافت رشته های فلزی و یا اسفنجی باشد زمان تعویض فیلتر نازل گازوئیل متفاوت است. در واقع پس از اتصال فیلتر نازل در مدت طولانی منافذ بینابینی فیلتر نازل به تدریج توسط آلاینده های فلز جامد گازوئیل که می تواند به شکل گرد و غبار، الیاف، دوده و حتی در صورت عدم استفاده از فیلتر گازوئیل مناسب به شکل سنگریزه نیز باشد پر شده و از این رو طول عمر فیلتر نازل گازوئیل کاهش می یابد. استفاده از برند های معتبر تولید کننده فیلتر نازل مانند برند دانفوس دانمارک یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر فیلتر نازل گازوئیل می باشد. قابلیت جذب آلاینده های گازوئیل برای فیلتر های معمولی نازل بین ۷ الی ۱۰ میکرون و برای برند های معتبر بین ۵ الی ۷ میکرون می باشد."

کد خبر 710528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.