رسانه ملی خانه مستندسازان است

رئیس رسانه ملی با تاکید بر اینکه رسانه ملی خانه مستندسازان است و با افتخار آن‌ها را در آغوش می‌کشد، گفت: افتخار می‌کنیم که قاب رسانه ملی مزین به آثاری است که توسط مستندسازان جوان و پیشکسوت کشورمان تولید می‌شود و در این راستا بهترین عرصه برای نمایش مستندها رسانه ملی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند شامگاه جمعه _هفدهم آذر_ در تالار بزرگ شهر کاشان برگزار شد؛ در این مراسم پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، محسن برمهانی معاون سیما و حسین زارع زاده مدیر شبکه مستند سیما و جمعی از مستندسازان و اهالی رسانه حضور داشتند.

محسن برمهانی در این مراسم اظهار کرد: وقتی یک برنامه تکرار می‌شود و سال‌هاست که برگزار می‌شود، یعنی تأثیرگذاری‌اش خوب بوده و جشنواره تلویزیونی مستند نیز این چنین است.

وی افزود: از مسئولان سازمان صداوسیما به ویژه جبلی که توجه ویژه‌ای به مستند دارد و حمایت کرد، تشکر می‌کنم؛ همچنین از فریادرس دبیر این جشنواره و میرتیموری تشکر می‌کنم که برای برگزاری این جشنواره زحمت کشیدند.

معاون سیما با بیان اینکه این دوره ماحصل زحمات محسن یزدی است و باید از ایشان نیز تشکر ویژه کنم، گفت: روزهایی را سپری می‌کنیم که حوزه مقاومت و منطقه ما درگیر یک جنگ و حماسه است؛ می‌دانم هر کدام از شما دوست دارید در میدان باشید و از این ماجرا یک نوع روایت داشته باشیم. رژیم صهیونیستی این روزها به شدت شبیه به داعش عمل می‌کند و می‌بینید که چه جنایاتی را رقم می‌زنند.‌

برگزیدگان بخش مستند

در بخش مستندنگاری تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به لیلا مرگن به عنوان نفر اول، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به راضیه عباسی به عنوان نفر دوم و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به حنان سالمی به عنوان نفر سوم اهدا شد.

در بخش فیلم مستند از نگاه مخاطبان در سه بخش کوتاه، نیمه‌بلند و بلند، تندیس افتخار مستند کوتاه به محمدسعید وزیری برای مستند رؤیای آبی، تندیس افتخار مستند نیمه‌بلند به قربان تیموری و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین مستند بلند به سرباز شماره صفر به تهیه‌کنندگی محمد سلیمی‌راد اهدا شد.

در این مراسم از زحمات مدیر سابق شبکه مستند سیما، محسن یزدی نیز تجلیل شد.

در بخش مجموعه مستند هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون جایزه نقدی به قهرمان معمولی، اثر مجتبی حیدری اهدا شد.

در بخش دیگری از مراسم از سال‌ها تلاش مصطفی دالایی، مستند ساز و فیلمبردار حوزه دفاع مقدس تجلیل شد.

در بخش کارگردانی مستند کوتاه، دیپلم افتخار و جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به خلیل صحراگرد برای مستند دارتاش اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند دیپلم افتخار به محمد سلیمی راد برای مستند سرباز شماره صفر اهدا شد.

در بخش بهترین مستند نیمه بلند به انتخاب مخاطبان، تندیس جشنواره به مستند «یک گام تا انقراض» به تهیه کنندگی قربان تیموری اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی بخش مستند نیمه بلند، تندیس افتخار به مستند «برار انیسه» به کارگردانی سید صادق کاظمی اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم مستند، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به مستند «هجده هزار پا» به تهیه کنندگی مهدی شامحمدی اهدا شد.

رسانه ملی خانه مستندسازان است

قاب رسانه ملی مزین به آثار مستندسازان جوان و پیشکسوت است

پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند اظهار کرد: می‌خواهم اشاره‌ای به رویداد بزرگی که در تاریخ معاصر ما رخ می‌دهد، داشته باشم و یاد ۸۰ شهید خبرنگار و خون‌نگار فلسطینی را گرامی بدارم که این حماسه بزرگ را به دنیا نشان دادند؛ امیدوارم شاهد منطقه بدون اسرائیل باشیم، در این راستا دشمن صهیونیستی خیال‌پردازی می‌کند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد و خوشحالیم که مقاومت و اهالی آن یک قدم از هدفشان عقب ننشسته‌اند.

وی افزود: مقاومتی که مصداق انسان دوستی و وفاداری است؛ غزه یک قدم عقب‌نشینی نکرده و از این به بعد نیز رژیم صهیونیستی را بیشتر منکوب خواهد کرد؛ واقعیت نشان می‌دهد که در آینده شاهد فلسطین آزاد و منطقه بدون اسرائیل خواهیم بود، مستندسازان ما باید خود را برای به تصویر کشیدن آن روز بزرگ آماده کنند که دور هم نخواهد بود.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: یکی از پرمخاطب‌ترین مستندهایی که همواره مورد توجه مخاطبان بوده، آثار حیات وحش، محیط زیست و طبیعت است؛ کسانی که در عرصه محیط زیست و در اقلیم زیبا و پر موضوع ایران فعالیت می‌کنند. از این عزیزان تشکر می‌کنم، به ویژه کسانی که راوی ایران زیبا شده‌اند، این دوره از جشنواره عرصه درخشش این مستندسازان است.

جبلی با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: سال گذشته در همین جشنواره گفتم و سال جاری هم تکرار می‌کنم که رسانه ملی خانه مستندسازان است و با افتخار آن‌ها را در آغوش می‌کشد؛ افتخار می‌کنیم که قاب رسانه ملی مزین به آثاری است که توسط مستندسازان جوان و پیشکسوت کشورمان تولید می‌شود و در این راستا بهترین عرصه برای نمایش مستندها رسانه ملی است.

وی خاطرنشان کرد: آثاری که از دورترین روستاها در ایران تا شهرها و شهرستان‌ها با تنوع اقلیمی و فرهنگی و زیستی متنوع را به تصویر می‌کشند. ما برای تقویت مستندسازی در ساختار معاونت سیما و مرکز سیمرغ، ساختاری قوی را برای حمایت از مستندسازان ایجاد کردیم.

رسانه ملی خانه مستندسازان است

رئیس رسانه ملی درباره بین‌المللی شدن جشنواره خاطرنشان کرد: نکته دیگر که در جشنواره سال گذشته اشاره کردم و اکنون نیز از برمهانی پرسیدم موضوع بین‌المللی شدن جشنواره تلویزیونی مستند است. باید این جشنواره را به جشنواره بین‌المللی مستندهای تلویزیونی تبدیل کنیم؛ در رویکرد جدید رسانه ملی و اهداف تحولی سازمان صداوسیما، نگاه منطقه‌ای و جهانی را مورد حمایت و توجه قرار داده‌ایم و باید بیش از پیش به این عرصه توجه کنیم.

جبلی ادامه داد: مطلع شدم مستند بسیار خوبی با همکاری تیم ایرانی در غزه تولید شده است؛ نمونه این کارها را به صورت متعدد می‌توان انجام داد و بسیار خوب است که مستندسازان ما با مشارکت فیلم‌سازان کشورهای دیگر کار کنند و مستندهای بین‌المللی تولید شود؛ باید این خبر را بدهم که هم اکنون چند مستند فاخر با شیوه تعامل و همکاری بین مستندسازان ایرانی و خارجی در حال تولید است و امیدوارم از سال‌های آینده شاهد تولید مستندهای بین‌المللی باشیم.‌

وی درباره عرصه‌های متنوع تولید مستند گفت: دقت داشته باشید که در یک فراز بسیار مهم تاریخی هستیم و این روزها در آینده ایران عزیز ما نقطه عطف خواهد شد؛ سال گذشته گفتم که منطقه بوشهر و پارس جنوبی منطقه بسیار مهمی است و اتفاقات مهمی که در آنجا رخ می‌دهد باید به نمایش گذاشته شود که البته تاکنون مستندی از آن را ندیده‌ایم. علاوه بر این، اتفاقات بسیار بزرگ‌تری در کشورمان وجود دارد که باید از قاب مستند دیدنی شود.‌

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه هفته گذشته از کارخانه بزرگ کشتی‌سازی شهید محلاتی در بوشهر بازدید داشتم، ادامه داد: شما مستندسازان باید با دوربین روشن سراغ این کارخانه‌ها بروید و آن‌ها را به نمایش بگذارید؛ ما نیازمند نمایش آینده روشن در این مقطع تاریخی هستیم، باید این آینده درخشان به جوانان ما نشان داده شود و از مستندسازان کشور می‌خواهم که این افتخارات را در برابر دیدگان مردم به نمایش بگذارند. رسانه ملی آماده حمایت از تولید این آثار است.

برگزیدگان بخش عکس

در بخش بهترین مجموعه عکس هفتمین جشنواره تلویزیونی، مستند سیدمتین هاشمی، رتبه اول این بخش شد و مجتبی حیدری رتبه دوم بهترین مجموعه عکس را به دست آورد. امین نظری نیز جایزه نفر سوم را دریافت کرد.

در بخش بهترین تک عکس امیر قادری جایزه بهترین تک عکس را دریافت کرد، خلیل صحراگرد دوم شد و محمد رضایی نیز جایزه سوم بخش تک عکس را دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین مجموعه عکس به انتخاب مخاطبان به احمد تاجی و جایزه بهترین تک عکس به انتخاب مخاطبان به مجتبی اسماعیل‌زاد اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به مجتبی یزدی‌زاده، بهترین تدوین به هوشنگ میرزایی، بهترین پژوهش به مهدی نوری و بهترین صداگذاری نیز به حسن مهدوی تعلق گرفت.

در پایان جایزه ویژه هیئت داوران به احمد ذوالفقاری برای بمب و جایزه ویژه دبیر جشنواره به احسان شادمانی برای داستان ساحل شرقی اهدا شد.

رسانه ملی خانه مستندسازان است

به گزارش ایمنا، جوایز برگزیدگان در بخش‌های مختلف نیز به شرح زیر است:

حق پخش آثار

به آثار راه یافته به بخش مسابقه مبلغی به عنوان حق پخش به تهیه‌کننده حقیقی فیلم پرداخت می‌شود.

  • مستند کوتاه: ۶ میلیون تومان به تهیه‌کننده حقیقی اثر
  • مستند نیمه بلند: ۱۰ میلیون تومان به تهیه‌کننده حقیقی اثر
  • مستند بلند: ۱۶ میلیون تومان به تهیه‌کننده حقیقی اثر

جوایز بخش فیلم مستند

مستند کوتاه
برگزیده داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی به کارگردان اثر
برگزیده مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تهیه‌کننده اثر

مستند نیمه بلند
برگزیده داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۷ میلیون تومان جایزه نقدی به کارگردان اثر
برگزیده مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۷ میلیون تومان جایزه نقدی به تهیه‌کننده اثر

مستند بلند
برگزیده داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی به کارگردان اثر
برگزیده مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تهیه‌کننده اثر

جوایز تخصصی:
جایزه ویژه هیئت داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی به کارگردان یا تهیه‌کننده اثر به انتخاب داوران
جایزه ویژه دبیر جشنواره: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی به کارگردان یا تهیه‌کننده اثر به انتخاب دبیر جشنواره
جایزه بهترین فیلم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تهیه‌کننده اثر به انتخاب هیئت داوری
جایزه بهترین فیلم‌برداری: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
جایزه بهترین تدوین: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
جایزه بهترین صدابرداری یا صداگذاری: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۸ میلیون تومان جایزه نقدی
جایزه بهترین نویسندگی یا پژوهش: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۸ میلیون تومان جایزه نقدی

جایزه بخش مجموعه مستند:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تهیه‌کننده اثر

بخش عکس

حق‌التالیف بخش عکس:
بخش تک عکس: مبلغ یک میلیون تومان

بخش مجموعه عکس: مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

مجموعه عکس:
نفر اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
نفر دوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون تومان جایزه نقدی
نفر سوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۴ میلیون تومان جایزه نقدی
بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

تک عکس:
نفر اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی
نفر دوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۴ میلیون تومان جایزه نقدی
نفر سوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی
بهترین تک عکس به انتخاب مردم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی

بخش مستند نگاری

حق‌التالیف آثار:

به آثار راه‌یافته به بخش مسابقه مبلغ یک میلیون تومان به عنوان حق‌التالیف به نویسنده پرداخت می‌شود.

جوایز جشنواره:

نفر اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

نفر دوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون تومان جایزه نقدی

نفر سوم: دیپلم افتخار و مبلغ ۴ میلیون تومان جایزه نقدی

کد خبر 710492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.