تاثیرات آلودگی هوا بر مادران باردار / بالاتر بودن احتمال آسیب به جنین در ۳ ماه اول

متخصص زنان و زایمان با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر مادران باردار گفت: احتمال بروز آسیب برای جنین در سه ماه اول بارداری بر اثر آلودگی هوا بیشتر است.

فاطمه بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آلودگی هوا به اندازه مصرف سیگار برای زنان باردار مضر است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور چین، در بازه زمانی افزایش آلودگی هوا، سقط جنین نیز در مادران باردار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در واقع آلودگی هوا می‌تواند بر مادران باردار در معرض آن تأثیراتی داشته باشد و پس از گذشت مدتی منجر به سقط جنین شود، افزود: آلودگی هوا بر بروز زایمان زودرس نیز اثرگذار است و تأثیرات آن با مدت زمان در معرض آلاینده‌های جوی قرار گرفتن ارتباط مستقیم دارد؛ در واقع با افزایش مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، شاهد افزایش تأثیرات آن خواهیم بود.

متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله عفونت‌ها، بیماری‌های مادر، سابقه زایمان زودرس و سن مادر، می‌تواند بر بروز زایمان زودرس تأثیرگذار باشد و رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده نیز به عنوان یکی از فاکتورهای زایمان زودرس به‌شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا، به صورت غیرمستقیم بر بروز زایمان زودرس اثر دارد، گفت: یکی از دلایل بروز زایمان زودرس، عفونت است و آلودگی هوا بدن مادر را مستعد عفونت می‌کند و به دنبال آن شاهد افزایش احتمال بروز زایمان زودرس خواهیم بود.

بحرینی با اشاره به بالاتر بودن احتمال بروز آسیب به جنین در سه ماه اول بارداری بر اثر آلودگی هوا ادامه داد: سه ماهه اول بارداری، دوره تشکیل اندام‌های حیاتی جنین است و هرچه میزان آلودگی هوا در سه ماهه اول بیشتر باشد، زمینه‌ساز بروز مشکلات بیشتری برای جنین خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت بالا بودن میزان آلودگی هوا، در ماه‌های بالاتر بارداری شاهد کم شدن رشد اندام‌های جنین خواهیم بود، گفت: مواد مضر از طریق هوای آلوده وارد ریه‌ها و سپس وارد خون مادر می‌شود، از جفت عبور می‌کند و وارد خون جنین خواهد شد، از همین رو، میزان تأثیر آلودگی هوا با توجه به میزان آلودگی موجود در خون مادر باردار متفاوت است.

متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: گاهی نیز احتمال دارد مادر مواد غذایی و سبزیجاتی را مصرف کند که در معرض و تحت تأثیر آلودگی هوا قرار داشته است و با خوردن آن‌ها احتمال ورود آلودگی‌ها به خون مادر و سپس جنین وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش تأثیرات آلودی هوا بر مادر باردار و جنین او، فرد باید از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تا حد امکان خودداری و از مواد غذایی مانند سبزیجات، ماهی و مغزها استفاده کند تا رادیکال‌های آزاد موجود در دستگاه گوارش و خون کاهش پیدا کند.

کد خبر 710475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.